Artikel fra Weekendavisen 20. august 1999.
(Bragt med tilladelse
af Mette Sandbye og Weekendavisen)
Udstrakt brændpunkt
Af METTE SANDBYE
I ti år har Fotoskolen Fatamorgana fungeret som et betydeligt væksthus for dansk fotografi.
For snart længe siden besluttede fotografen Morten Bo, at han ville udfylde
det gabende hul i det danske, kunstneriske uddannelsessystem, der hedder
fotografi. Så han startede - inspireret af Christer Strömholms legendariske Nordens Fotoskole i Stockholm - sin egen fotoskole under
Folkeoplysningsloven, og den skole blev startskuddet til kunstneriske eller
fotografiske karrierer som Superflex, Johnny Jensen og Nicolai Howalt for
blot at nævne tre navne, der siden er blevet kendte og bruger det
fotografiske afsæt vidt forskelligt. Et hav af elever fra skolen er kommet
igennem internationale nåleøjer såsom International Center of Photography i
New York, Glasgow Art Academy, Fotohögskolan i Göteborg og de hjemlige Kgl.
Kunstakademi og Filmskolen. At Danmarks Fotografiske Billedkunstskole
Fatamorgana har fungeret som en uundværlig grobund for det, vi i dag kalder
dansk fotografi i bredeste forstand, er uomtvisteligt. På torsdag har
Fatamorgana eksisteret i ti år, og jubilæet fejres med en flot bogudgivelse
og en censureret udstilling med nye billeder af tidligere elever i
Øksnehallen.
Ti års kursus, eller foruddannelse for skolen har ikke status
af videregående kursus, af billedkunstnere og dokumentarfotografer har
sat sine spor i dansk fotografi. Fatamorgana var startskuddet til alt det
her for os tre,siger Superflex i bogen. Hele mit udgangspunkt med
fotografi er Fatamorgana, der siger, at du kan gøre hvadsomhelst. Derfor
betød de fire måneder på Fatamorgana ti gange så meget, som to år på
Nordens Fotoskole,fortæller Tao Lytzen. Et forløb svarer til et
højskoleforløb på fire måneder, men en stor del bliver mindst et halvt år
mere og arbejder selvstændigt med deres egne projekter under vejledning fra
de mange forskelligartede men højst kvalificerede gæstelærere, der som
regel besøger skolen i Teglgårdsstræde en uge ad gangen. Fotografer som
Tove Kurtzweil, Anders Petersen, Henrik Saxgren, Tuija Lindström og Per Bak
Jensen hører til de genkommende lærerkræfter, store internationale navne
som Nan Goldin og Sebastiao Salgado har været på besøg, men også kunstnere
fra andre områder som Bjørn Nørgård og Kirsten Dehlholm er gengangere i
undervisningsprogrammet.
Det skulle være en kunstskole,fortæller Morten Bo i sin gode og
engagerede jubilæumstekst. Eleverne skulle betragte sig selv som
kunstnere, det de lavede skulle betragtes som kunst. God kunst eller
dårlig. Men aldrig andet. Dokumentarfotografi og fri fotografisk kunst
skulle trives side om side. Det var vigtigt for mig at alle former for
kunstnerisk fotografi blev accepteret af eleverne. I det fotografiske miljø
i Danmark på det tidspunkt var der i modsætning til andre lande en klar
skillelinje mellem de fotografer der arbejdede dokumentarisk, og dem der
arbejdede med fotografi som fri kunst. Jeg havde en drøm om, at
reportagefotografer også i Danmark skulle arbejde kunstnerisk med
fotografi, og at kunstfotograferne ikke behøvede at prostituere sig for at
tage billeder med mennesker på. Jeg følte, at fotografer i begge lejre var
medlem af den samme familie, uden at de forstod og respekterede hinanden.
Sådan skulle det ikke være på skolen. Skolen er åben
døgnet rundt, og de
tyve elever på hver årgang har deres egen nøgle. De første 14 dage boede
Morten Bo der selv, fordi de heftige, kreative diskussioner som regel
strakte sig til langt ud på morgenen.
I begyndelsen var det Morten Bos eget udgangspunkt i dokumentarfotografiet,der dominerede.
De hårde reportagedrenge, som han selv kalder det i kataloget, der nok trynede de
følsomme piger med de smukke drømmende
billeder af løbende børn i flagrende hvide kjoler. Han fortæller om, at
Henrik Saxgren var gæstelærer i den uge, Berlinmuren faldt. Mandag morgen,
da eleverne mødte op, fik de en skideballe over at være der og ikke i
Berlin, verdens brændpunkt, hvorefter halvdelen af dem strøg afsted, mens
de følsomme og stilfærdige blev tilbage. Morten Bo indså dog hurtigt denne
skolens slagside, så han fik den akademiuddannede Per Bak Jensen ind som
gæstelærer, hvilket blev skelsættende for en ung maskinarbejder, der
drømte om at blive dokumentarist, billedkunstner, nemlig Johnny Jensen. Et eller andet stort
blev forløst i Johnny, alt hvad han hidtil havde troet på forkastede han,
hans værdinormer ændrede sig totalt. Han havde set lyset. Og tog
konsekvensen af det,som Morten Bo så smukt fortæller det.
Morten Bo fortæller skolens historie, men samtidig bliver hans
historie et spejl af dansk fotografis historie. Med Johnny Jensen indledtes
svækker-ridse-perioden på skolen, skriver han, hvor man iscenesatte og
bearbejdede fotografiet. Samtidig døde det politiske reportagefotografi og
blev erstattet med en dokumentargenre, hvor man dyrkede det aparte og
outsiderne; transvestitter, evnesvage, strippere, religiøse sekter. Fra
omkring 1993 fulgte den eksistentielle periode, hvor alle eleverne tog
kryptisk-undersøgende, ofte nøgne selvportrætter. Siden fulgte 'det
mystiske fotografi', surreelle collager mm., som her i slutningen af
90'erne slog over i det konceptuelle fotografi med slagside til den form
for cool, fotografisk registrering, vi også kender fra den internationale
fotoscene. Som Morten Bo fortæller: På udstillingen i december 1998 var
der blandt konceptprojekterne 25 gravhøje på Fyn, 60 varianter af en plet
på gulvtæppet, 30 tilsyneladende tilfældige skud i et hotelværelse i Polen.
Det bærende element var hverken skønhed, grimhed, oplevelse eller
kedsomhed, men systematik. Efterhånden er skellene mellem f.eks.
iscenesættelse og dokumentarisme brudt helt ned på skolen såvel som i den
øvrige, internationale kunstverden, som Morten Bo netop ønskede det.
Reportagefotograferne iscenesætter og kunstfotograferne interesserer sig i
højeste grad for portrættet og det spontane, rå fotografi. Den aktuelle
form for konceptfotografi er tydeligvis ikke lige Morten Bos kop te, men
det er skolens store kvalitet, at den kan rumme det hele, og at Morten Bo,
men også alle de andre gode lærerkræfter, har formået at få
den bedste side
frem i de engagerede elever. Det kan man se på de sidste ti års danske
fotohistorie, men også i jubilæumsbogen, der er lækkert og sprælsk grafisk
tilrettelagt af Morten Bo og Søren Maarbjerg og rummer et væld af gode
samtidsfotografier fra jubilæumsudstillingen, udvalgt af Bjørn Nørgaard,
Tove Kurtzweil, Morten Bo, Henrik Saxgren og Per Folkver. Ser man på
jubilæumsbogen er der ingen tvivl om, at skolen aldrig vil stivne men altid
vil følge med sin tid og vedblive med at udfylde sin vigtige rolle som
muldlag for dansk fotografi.
|