Nostalgisk Hyldest

Skolelederens Beretning ved bestyrelsesmødet 26. august 2010.



Min beretning i år skal være en hyldest.
en hyldest til de opfindsomme pionerer, der i et århundrede fodrede os med kreative kameraer.
ustandselig skabte de nye finesser, nyt design, nye formater og nye knapper.
de tog ansvaret på sig og bestemte, hvordan vi skulle tage vores billeder. hvad der skulle være smart og hvad, der skulle være muligt.
tiden er kommet, hvor vi skal kigge os over skulderen og sige tak til de stræbsomme, fremsynede kamerakonstruktører. opfindere og producenter.
på et tidspunkt, hvor fotografiapparatet er en kasse på stativ og filmen, en æske glasplader kommer den første fantastiske opfindelse boxkameraet.
et magisk instrument, en kasse med et hul der kan åbnes og lukkes. og en film, der kan rulles frem.
KODAKS BROWNIE enkelt. funktionelt.
eksklusivt med to matskiver at kigge i. aldrig set før eller siden.
teknisk finesse: pind til tre størrelser huller. stærk sol, almindelig sol og diset sol.
ingen linse, kun glas og hul. handy, nemt og utrolig stabilt, det første håndholdte kamera eksponerer stadig, som da det forlod fabrikken.
en anden gammel dreng som også er fantastisk er dig HENRIK SAXGREN som dokumentarist, billedkunstner og som lærer. det seneste år har du været gæstelærer, holdt sommerkursus, været guide på din udstilling på diamanten og hver gang med succes, det skal du have tak for.
som reportagefotograf var du pioner, som iscenesætter politisk og som kunstner personlig.
stabil som en brownie og stadig aktiv, hvor vi andre måtte give slip.
du eksponerer ikke bare dine billeder, men også dig selv, hvad kan det ikke blive til, når du med denne brownie går igang med dit kommende pinholeprojekt.

Survival of the fittest, kun den stærkeste overlever, det gælder også for kameraer. kodaks brownie var lavet i england, nu måtte tyskerne gøre det bedre. det var et problem med brownie at det var uskarphedt i hjørnerne, at der ikke var samme afstand fra hul til hvert punkt i negativet. løsningen var at lade filmen krumme. agfa introducerer nyskabelsen
AGFA CLACK, ikke nær så klodset og så med det revolutionerende: et buet bagstykke, agfa tegner skarpt! også i format 6x9 rullefilm som brownien. den lille pind blev til B eller M altså tage billeder på lang lukkertid og de tre forskellige hulstørrelser bliver betjent på siden af optikken. stadig ingen linse, med glas for hullet. og så holder man det op for øjet og kigger ikke ned på en matskive.
man sigter og skyder. motivjagten kan begynde.
som noget nyt på skolen har vi fået en udstyrsnørd. energisk, entusiatisk og skarp.
SIMON WESTENHOLZ har fingeren på pulsen og er med helt fremme, men han er også en nørd, en nostalgisk sværmer.
kører puch-maxi hvor andre tager cyklen og drømmer om en blankpudset audi model 1959.
du har taget et stort og svært job på dig, som michaels efterfølger, når det gælder udstyr.
du skal have agfa clack, ikke for det, du har gjort, men for det du kommer til at gøre.

Det var godt, men det kunne blive bedre. agfa clack var måske lidt for koneagtig, med håndtag og taske, det må kunne gøres bedre.
så efter Clack kom Click.
AGFA CLICK var til 6x6, et rigtigt reportageapparat, ikke så stort og klodset men hurtigt og smart. ingen grund til at kunne stille den på B. stort hul, lille hul og så denne vidunderlige finesse: gulfilter.
alle drenges drøm, effektivt værktøj og så ser det hammergodt ud.
det er lige noget for TAMI HARMONY PANIK VIBBERSTOFT, mere drenget end drengene, super effektiv og så ser hun hammergodt ud.
du er gået rundt i s-toget med en hjemmelavet kødpølsehat for at fotografere passagerernes reaktion, du har spillet død mellem sivene fordi din livsslange var faldet ud af din sammelflikkede science fiction maskine, du har lavet lysbilledforevisning på en varevogn, altid er du selv i dine billeder, og altid bevarer du roen og fatningen. undtagen en enkelt gang. det var da du opdagede at dit fatamorganaophold var slut.
så clickede det for dig, du rystede i knæene og stemmen blev grødet.
men heldigvis fandt du en sponsor eller kauktionist, og jeg er lykkelig for at du kan clicke videre på fata.

A gfa var i førertrøjen, næste generation var isoly og isola.
AGFA ISOLY havde blitzsko.
kameraet skulle gøres mindre så film-formatet blev skåret ned til 4x4 cm.
filmen var stadig 6 cm rullefilm, buet bagstykke, og så det fantastiske: to forskellige exponeringstider: både 1/30 og 1/100
og en revolutionerende afstandsindstilling, man kørte linsen længere fra bagstykket. et rigtigt reportage apparat til den kræsne entusiast.
JOHAN JØNSSON sådan en er du. en kræsen entusiast.
foto-entusiast, ikke komma-entusiast. til optagelsesprøven i århus dumpede du i kommatesten. det var et nederlag.
jeg gik i forbøn for dig hos søren pagter, men der var intet at gøre. så havde jeg mere held, da jeg anbefalede dig til frank sebastian hansen, han har været taknemmelig lige siden, for du har været en fantastisk assistent.
med en agfa isoly i tasken, vil du - stadig dumpe i kommatesten - men tage utrolige billeder som enhver skole eller studie, der lægger vægt på det fotografiske vil elske. god fornøjelse

Men det var altså åndssvagt at så meget råfilm gik til spilde i isoly’en og iøvrigt var det stadig for konet og amatøragtigt. der måtte være en løsning på problemet: stor afstand fra optik til film, men lille smalt kamera. en geniel konstruktør opfinder træk-ud-optikken og
AGFA ISOLA bliver en fuldendt vinder.
afstandsindstilling, gulfilter, blitzsko og brugsvejledning.
gulfilter på linsen fremhæver skyerne på et sorthvid billede.
et under af teknik og finesse
JACOB BUCHARD fotograferer landskaber. ville helst fotografere sorthvide med drivende skyer, for der skal være plads i jacobs billeder.
i hans projekt om de danskes øer er der plads. store vidder, nære iagttagelser, stilfærdig tilnærmelse og en næsten underdanig respekt.
han ved det ikke, men jacob er til gulfilter, og med isoly i tasken kan du få mørket himlen og få skyerne frem. held og lykke

Men konkurrenterne nappede agfa i haserne og bilora overhalede indenom. både click og clack og isoly og isola var med deres rullefilm håbløst gammeldags. tiden krævede små, trendy apparater, der skinnede af gå-på-mod og hurtighed.
bilora kom med svaret i en funklende metaludgave, der satte fut i de unge.
BILORA BELLA 44 så ud af noget. brugte film på 4 cm, intet gik til spilde.
buet bagstykke og afstandsindstilling var ikke nødvendigt, men det så godt ud.
B 1/50 lyn og 1/100 syncroflash, to huller 8 og 11.
ikke noget med isoleret at gå rundt og tage drivende skyer, slut med gulfilter, nu skulle der tages billeder i farve. bella billeder.
ikke nogen plasticbrun taske, men imiteret bøffelskind, det var kræs for de motivlystne, nu skulle der sparkes røv med bella 44.
det ligner en jeg kender JULIE SKOVBO FRISCH-JENSEN.
altid har din evne til at rykke, når der var brug for det imponeret mig. du tog til oslo i en opgave for at rede traumetrådene ud og fotograferede alt du oplevede, du sprang til, da jeg bad dig være deltager i en underbemandet studiegruppe, du syder af gå-på-mod både i dit personlige fotografi, og når der skal males.
du sparker røv i dine billeder og maler så bella bella, mon ikke i to kan få et nært forhold, dig og biloras bella 44

E.n ny aera var begyndt, småbilleddynastiet satte sig på magten, 35 mm filmen udkonkurrerede de andre formater.
vejen var banet for en ny generation af kameraer og discountbølgen oversvømmede markederne.
som en tsonami væltede bølgen ind over europa og bredte sig til hver eneste teenager, husmor, fritidscampist, rejseturist, det var slut med tyskernes grundighed og amerikanernes snilde, nu kom japserne og hong kong-kinesere på banen, og de gav folk, hvad folk ville ha’
materialet var plastic, størrelsen pocket og prisen discount.
35 MM FOCUS FREE hedder kameraet, fordi der ikke er nogen mulighed for at stille skarpt. eneste knap er den til at trykke af. buet bagstykke, skarpe billeder.
ingen leflen for professionelt look, ingen flirten med kendte varemærker. klar besked, made in china.
håndergonomisk plastic i sort, stilen er lagt for lommekameraets look. et pocket pinhole.
CASPER CHRISTOFFERSEN sværmer for pinhole billeder, med et hjemmelavet cigarkasse-hulkamera har han taget fremragende billeder. uden buet bagstykke.
men med et focusfree vil de blive endnu bedre.
selvfølgelig er det pinligt at fotografere med en cigarkasse, når du er på job, men med focusfree kan du nu tage pinhole billeder for scanpix uden at gøre dig uheldigt bemærket. rigtig god fornøjelse!

Det kinesiske fokusfrie var et superkamera, men det manglede personlighed. selvom det var billigt, så skulle det altså alligevel hedde noget.
det skal have et navn, og helst også et nummer. hvad med charming six-oh-six?
CHARMAN PC-606 et håndergonomisk - så man kan se, hvor tommelfingeren skal sidde - 35 mm apparat.
en freefocus plasticsort wonderboy med guldbogstaver, billigere end filmen der skal sættes i og med buet bagstykke. fantastisk. lidt tykkere end forgængeren, man har på fornemmelsen, at der gemmer sig en fartdjævel under motorhjælmen.
charman har intet oprindelsesland, mon ikke det er fra korea. eller malaysia.
ingen linse, kun glas, et pragtstykke at et hulkamera, ingen dikkedarer og udseendet er i top, som navnet lover et fortryllende apparat, en rigtig charmetrold.
VILHJÁLMUR D. JAKOBSEN, hvem andre end dig kan bære et kamera som charman?
charmerende wimme, med en djævel i brystet.
den første mandlige elev på skolen der hver morgen kom med røde øjne og en liflig duft af surmælk. du var blevet far.
hvordan du fik tid til at fotografere ved jeg ikke, men jeg husker, du fotograferede en mand på knæ i køkkenet med hovedet i gasovnen. charmerende brutalt.
du fotograferede dilemmaet mellem at være far og mand, droppe ud med vennerne eller skifte ble og give mælk.
tak for dit charmerende væsen og turbolente billeder.

Men nu til en skelsættende nyhed på kameramarkedet. panorama-apparatet.
widescreen i biografen og cinemascope, tænk at man nu selv kan tage panoramabilleder, fantastisk.
kameraet får navnet 2 ways for at give dig frihed til at vælge mellem panorama og normal.
2 WAY CAMERA med objektivbeskytter. 28 mm optical lens står der, så man ikke skal tro, det bare er et hul og lidt vinduesglas.
når folk vil ha’ lange billeder, så skal de ha’ lange billeder, og det nemmeste er at stoppe lyset i top og bund. fjerne det øverste og nederste af negativet.
panoramaet er ikke opnået gennem optisk kunnen, men alene ved at sætte en plade ind i billedfeltet foroven og forneden, så formatet bliver 36 langt men kun 12 højt.
et laaa . . . angt billede, fantastisk.
bliver du træt at det, kan du jo bare trykke på normal, så glider pladerne tilside, og alt er ved det gamle igen 24x36 mm. det skal gives til en, der er specialist i panoramabilleder. en reportagefotograf der elsker det langstrakte.
BRIAN BERG du er den sidste politiske dokumentarist, billedkunstner eller den første, for mon ikke bølgen vender.
det er din skyld, jeg altid har nye elever i 4 måneder, for dig har jeg aldrig haft og det ærgrer mig.
men selvom du aldrig viser mig billeder, så er det en fornøjelse altid at se dig på skovtur til fest eller renovering.
du er en 2 way dokumentarist, billedkunstner altid både politisk og æstetisk, både kunstner og billedjournalist. der er panorama over dig.

Men designet er lousy, lidt for husmoderagtigt, den alt for grønne informative eksponeringsknap er lidt for idiotsikret.
nu skal det være ungt, enkelt og chrome. eller ihvert fald sølvfarvet.
og endnu et panorama vidunder nu med afskærmning i søgeren, så man kan se, hvad man får med. N og P knapper der skifter mellem normal, og panorama sidder øverst ved eksponeringsknappen, alt andet er gemt i bunden eller bag en skydelåge. smart.
du skyder den tilside, og 28 mm optical lens kigger frem i en gæv ungdommelig bølget linje.
når du nu er ude i sådan noget lege gemme design, har du altså brug for en brugsvejledning, den følger med. og der kan du læse, at kameraet hedder PN 951 S
gæv, ungdommelig og med et checket look, det ligner dig IDA BALSLEV, undtagen navnet.
også du gemmer talenterne bag en klædelig beskedenhed.
du kan også være tilsyneladende diskret og almindelig for så i dine billeder at være skarp og direkte.
bag det smukke ydre gemmer du en temperamentsfuld dokumentarist, billedkunstner.

Men - men - men, der er ingen flash, så næste skridt i evolutionens bølger er
PC 651 og nu står P ikke for panorama, som viste sig at være er fiasko, nu står P for premiere. den første, nr 1, vinderen.
autoflash lens made in Japan, fronten kan måle sig med det bedste inden for teknologisk design, små huller, der ligner en højttaler, en linsebeskytter og så den nyeste opfindelse: computerflashen, der måler lyset og giver det tilskud af af flash som behøves.
slut med overhvide kridtede billeder, nu styres det af en computer, og en lampe lyser rødt, når der eksponeres, og der spoles automatisk frem, et drømme apparat for den der vil trykke den af og elsker at det bare fungerer. fuldautomatisk. ingen blænder er nødvendig, ingen afstand, flashen sørger for det hele. i sandhed en nyhed, en premier pc.
og selvom den er lavet i kina har den alligevel fået et serienummer, en værdigenstand, der kræver at blive pudset hver weekend
kram for entusiaster.
og sådan en er du ALBERT ELM, ingen er så tændt som dig - når du tænder. superaktiv, utrolig hjælpsom, en værdifuld assistent var du for jacob aue sobol.
og jeg har være glad for vore samtaler, fordi du er så god til at lytte.
og din helt store fordel er, at du bærer det hele udenpå. men kan se det på dig, hvem du er. og du er en vinder, den første, le premier.

Det var det perfekte kamera d.v.s. helt perfekt er det ikke. for når billederne tages med flash får alle røde øjne.
med blitz på kameraet er mennesket blevet et glødende uhyre, hvordan gør vi noget ved det?
computerflashen giver altid skarpe billeder, så negativet kan godt gøres mindre. hvad med et focus free electronic flash i det nye 110 format 11x16 mm?
når den skal til at tage et billede, så fyrer den flashen af for at advare pupillen om, at nu kommer der et lysglimt. pupillen trækker sig sammen og forhindrer lyset i at nå den røde nethinde. filmen er billig, kameraet kan være i en brystlomme og øjnene bliver ikke røde. yes!
PREMIER M-110M er svaret. en lille lækker sag som ligger godt i hånden og ikke fylder i bagagen.
et familieapparat, der lever op til kravet om at kameraet altid skal være ved hånden, hvis noget vise sig. en uventet gæst eller solnedgang.
RAGNHILD INGER har arbejdet på havet med sin far hele sommeren, fanget torsk og kuller hjemme i thorup stand.
hun hader fiskerbyen, hvor hun voksede op, men tager hjem når hun skal tjene penge.
eller fotografere, i påsken smed hun tøjet i et af fiskernes skure og filtrede sig ind i et fiskegarn, gad vide om det var symbolsk.
hendes forældre tog godt imod thomas, da jeg sendte ham til nordjylland for at fotografere livet på thorup strand, men ragnhild fotograferer ikke sin familie, og det synes jeg, du skal gøre noget ved.
nu har du ihvert fald det perfekte udstyr.
tak for dine personlige billeder og dine æg splattet ud på køkkengulvet, mens du agerer hjemmegående.

Uha, nu løber østen med hele markedet, hvad skal man dog finde på hos kodak?
tiden er til computere, men det digitale kamera er langt fra at være en realitet.
men hvis man nu kunne lave et kamera, som det digitale muligvis ville komme til at se ud?
et disckamera, det ville være et hit. så det gør man.
du putter din diskette i kameraet og vupti har du en disc med billede!
KODAK DISC 3600 fuldautomatisk diskettekamera, den kunne ingen stikke. made by eastman kodak compagny.
spionkameraet 110 med minimal negativstørrelse havde vist, at kvalitet ikke betød noget, så hvorfor ikke gå helt ned i størrelse 7x9 mm, så kunne der være 20 optagelser på et areal råfilm på 12 kvadratcentimeter, og kun kodak producerede den specielle filmdiskette.
en rund film, computerflash, afstand og blænde, skidt med de røde øjne.
et pinholekamera med negativer på en halv kvadratcentimeter designet som et digitalt disc-vidunder, det var lige hvad tiden kaldte på.
den digitale periode var på trapperne og kodak disc 3600 det første diskettekamera.
i 10 år, MICHAEL E. MADSEN har du været en væsentlig del af fatamorganas udvikling fra en enkelt computer på kontoret til en fuldt udstyret skole, det har været godt.
tak for pandekager på rusturene, nødudrykninger når printerne gik i magenta og egenproducerede manualer, kvalificeret undervisning og ansvarsfuld maskinpasning.
du bar os igennem den turbulente tid fra analog til digital og skal have det sjældne eksemplar af en frontløber for det, der kom til at revolutionere billedproduktionen.

Nej, nej det var et flob, de sidste krampetrækninger fra usa for at skabe tidens kamera, nej, nu sad japan på markedet og nikon, canon, pentax kørte klatten.
de var alle godt på vej med det digitale fotografiapparat, så de vidste hvor det bar hen.
der skal være display ibagstykket. indkopiering af data, display i toppen med alle informationer om film og og teknik og hvilken film, du har puttet i kameraet, det læser den selv takket være en stregkode på filmkassetten. autofocus, den stiller selv skarpt automatisk, og så kan du skyde en minitelekonverter ind foran optikken, så du har valgmuligheden normal eller tele. og macro, der er også en macrokonverter.
AF ZOO-Macro PENTAX - made in Japan, sådan!
designet er ikke til brystlommen der er tyngde i kameraet, ingen fake smartness, nu er trenden: professionel.
lillebror i pentax familien var tung, sort og funktionel med en ordentlig power energizer akku i siden, den lignede sin storebror, spejlrefleksen, som var de professionelles foretrukne grej.
stilen var lagt til hvordan, det digitale kamera kom til at se ud.
display i top og bagstykke, zoom og autofocus, computerflash og teknikinformation om hvert enkelt billede, hvornår og hvordan.
kun en gør sig fortjent til sådan en fuldblods kriger DANIEL BECH, du har været super i sommerens renoveringen.
du trak læsset og fik alle til at arbejde sammen, vi skylder dig så meget tak for de hvide lofter, nyt komfur og rigtige paneler. både som dokumentarist, billedkunstner og arbejdsnørd er du en mesterskytte.

Nej, det slutter ikke endnu, for kodak har en trumf i ærmet.
endnu en brownie men nu til levende billeder. med samme enkelhed, stabilitet, funktionalitet som boxkameraet.
16 mm filmkameraer havde længe været dokumentarfilmfotografers værkstøj, men det var alt for dyrt for amatøren, og udstyret for tungt og svært at betjene, men så fandt kodak på noget genialt, så 16 mm filmen kunne blive hvermands eje, det blev folkeligt at optage på 16 mm.
man byggede et kamera, der kun eksponerede den ene side af filmen. man skulle så vende spolen og eksponere den anden side.
og på laboratoriet skar man så filmen igennem på langs, så man fik en dobbelt så lang 8 mm film.
BROWNIE 8MM OPTAGER stramt koncept, superenkel. med lædertaske, successen var hjemme.
støbejern og fjederoptræk, kram for mænd der ville forevige deres kvinde og afkom.
nemt at betjene, det var kun sjovt, at personerne løb hurtigere i slutningen af et optræk end i starten. stumfilm i sorthvid for hele familien.
KATRINE BACH HANSEN, du har rigtig godt fat i det levende billede, du har vist, at have evnerne til at komme tæt på andre mennesker og skabe den gode historie, det var en fornøjelse at være med, da du færdigklippede din kærlighedserklædring til en debil 70-årig, der tror hun er gravid.
du trak et stort læs på fatamorgana festivalen, men også din promotionturne for skolen var en succes.
det skal du have tak for.
Men længe gik der ikke, før japserne ville have fingre i det lukretive marked, som bolex og brownie havde siddet på, og YASHICA 8 EE automatic transistorkontrollerede optager kan lidt mere.
der er stadig fjederoptræk, flere forskellige hastigheder og håndtag til at skrue i bunden
det er lige noget for dig, NICOLINE SKOTTE.
du har netop søgt workshoppen om støtte til et filmprojekt, hvor din far spiller den overflødige, aggressive, klynkende, midaldrende middelklasse mand med ølmave og alt for god tid, og du spiller et stankelben, der iagttager alt, han foretager sig, mens den flyver rundt under loftet.
det har været en fornøjelse at følge din udvikling med det levende billede, jeg har fra din første to minutters intimdans set dig som en kompetent, kommende filminstruktør.
nu med eget kamera.
Her er den så, den sidste inden den digitale bølge sparkede benene væk under det analoge cirkus, et SINGLE 8 FULDAUTOMATISK POCKET FUJICA FILMKAMERA.
super auto: tryk på knappen og det sidder lige i øjet. single 8, et klenodie for nørder.
smalfilm var blevet så stor en industri, at man sagtens kunne fremstille film i 8 mm, så man slap for at gennemskære filmen på langs efter fremkaldelsen og kunne nøjes med et betydligt mindre apparat.
CECILE BAUDIER du er noget helt specielt.
vil man opleve noget nyt og mærkeligt, skal man følge i hælene på dig.
der er fuldt af overraskelser, hvor du bevæger dig, og alt du gør er på din helt egen måde.
det var en fornøjelse at se, som du gik til opgaven med at male farvemørkekammeret hvidt.
det foregik med svamp. effektivt.
du strålede af hvidt bagefter, tøjet var hvidt og hænderne. og kinderne.
jeg ved du arbejder på at komme til at fotografere guerillasoldater i congo, hvor det ligner dig. hvad kan der ikke komme du af det? 8 mm stumfilm om borgerkrig og børnesoldater midt i afrikas jungle, jeg kan se det for mig, det bliver kanon. hvis det bliver . . .
du tog fri fra arbejde og rejste til københavn før tid for at være med idag, dejligt du kom.



skolelederens beretning ved bestyrelsesmøde 26. august 2010. morten bo