“Nicolai Vågner”. Fra udstillingen “Longterm Projects” Galleri Asbæk ©Trine Søndergaard

SOMMERPROGRAM 2001


Velkommen til en aktiv sommer på Fatamorgana.

Er du fotografisk udpint, længes du efter udfordringer og modspil eller brænder du for at prøve nogle af dine mange idéer af i praksis så meld dig til en sommerworkshop på Fatamorgana.

Jeg har samlet de bedste professionelle til at undervise en uge hver i hvert deres speciale.
Du kan blive guidet gennem photopolymergravurens langsommelige labyrint, blive ledt ind i den spirituelle fotografis gådefulde univers eller blive konfronteret med sider af dig selv, du ikke anede eksisterede: Tag et selvportræt mens du slår ihjel!

I skolens tre mørkekamre, hvoraf det ene er til farve, har du rigelige muligheder for at eksperimentere, forny dig, tage ved lære. I computerrummet har du, hvis du kan betjene en Mac, adgang til at scanne på en Flexteight og printe i A3, der er ingen undskyldning for ikke at være kreativ.

Det skulle da lige være, hvis dialogen i stueétagen bliver så intens og afgørende vigtig, at ingen kan løsrive sig for at gå i mørket.
Når Trine Søndergaard og Henrik Saxgren mødes i dialog, så kan det meget vel blive ikke bare vigtigt for deltagerne, men også for dokumentarfotografiets fremtid. Begge har fingeren på pulsen og næsen langt fremme. Hvor Trine Søndergård forsøger sig med tilfældighedens fotografi og lader andre trykke på knappen, arbejder Henrik Saxgren i sine seneste billeder med beslutsomhedens fotografi. Sinar 4x5” på stativ.

Linda Hansen og Laura Eriksen er til daglig kolleger på Værnedamsvej og både af sind og temperament vidt forskellige.
Deres undervisning i henholdsvis personlig dokumentarisme og personlig billedkunst vil foregå i to stuer adskilt af en foldevæg. Når der er behov for det, bliver der givet fællesundervisning, så kan dokumentaristerne lære at se på kunst og billedkunstnerne acceptere reportagen.

Lisa Rosenmeier og Nina Maria Kleivan er begge uddannet på Kunstakademiet og deres workshops handler begge om at gå til den yderste grænse. Og lidt til. Både din kunstopfattelse og din selvopfattelse vil blive rystet i deres fundament.

Af hensyn til de mange professionelle fotografer, der savner kvalificeret efteruddannelse af en international kapacitet, har jeg inviteret Magnumfotografen Leonard Freed til Danmark i en uge.
Han er berømt for sin klassiske stil, sine fremragende bøger og sine efterspurgte workshops. En af de sidste ægte dokumentarfotografer, der tager sine reportager så seriøst, at han ikke i sine bøger overlader det til andre at skrive teksten.

Men Fatamorgana byder ikke kun på arbejde. Der er også tilbud med underholdning, oplevelse og kvalificeret samvær. Når sommeren er på sit højeste arrangerer Henrik Brahe seminar med lysshow, videoforevisning, levende klassisk musik og fælles badetur.
Uanset om deltagerne mødes i stuen, kantinen eller i saunaen vil emnet for samtalerne være: Fotografi som Kunst.
Ingen kan undgå at knytte vigtige kontakter og få gode oplevelser.

Sommeren på Fatamorgana begynder 16. juni, hvor de tre mest begavede dansksprogede fotografiteoretikere vil debattere fremtiden for det digitale fotografi. Det kan der nok i en brydningstid være brug for.

Jeg slår dørene op, skubber foldevæggene tilside og inviterer alle med fotografi på hjernen eller i hjertet indenfor.

Morten Bo



ER AFHOLDT: DET DIGITALE BILLEDE
Lørdags-seminar 16. juni 2001 med foredrag af Lars Kiel Bertelsen, Rune Gade og Mette Sandbye. Arrangør Jes Gammelgaard. Pris (incl. morgenmad og frokost) kr. 650.-

Det digitale billede har i erhvervslivet snart afløst det traditionelle fotografi. Men hvad sker der i kunstens verden?
Både som billedkunstnere og tilskuere skal vi vænne os til det ny medie, den ny kultur.
Lars Kiel Bertelsen, Rune Gade og Mette Sandbye vil tale om det traditionelle fotografis rolle i den digitale tidsalder, om fantasi contra virkelighed. Om nye synspunkter, andre regler og en helt ny etik.
Efter foredrag og frokost vil der være paneldiskussion med de tre foredragsholdere og ordstyrer Jes Gammelgaard.

9.30 Morgenmad

10.00 Lars Kiel Bertelsen holder foredrag om det digitale fotografi med udgangspunkt i sin nye bog, "Fotografiets Grå Mytologi"

“I det digitale computerbillede skrider grænsen mellem fotografi, tegning, og maleri sammen. Digitaliseringen af det fotografiske billede, som for alvor satte ind i begyndelsen af 1980erne, har rystet vor opfattelse af , hvad fotografiske billeder er, og hvilket forhold de har til virkeligheden.”.

11.00 Rune Gade taler om fotografiets indeksikalitet set i lyset af den digitale udvikling.

“Den fotografiske æras forgangne præg er dog ikke ensbetydende med, at det fotografiske billede ikke fortsat eksisterer og påvirker os i dag. Men nye billedteknologiers fremkomst vil på længere sigt ændre det fotografiske billedes funktioner i samfundet. Vi befinder os på nuværende tidspunkt i en brydningsfase, hvor forskellige synsregimer kæmper om herrredømmet. Det fotografiske billede er stadig ved magten, men dets autoritet trues stadigt mere alvorligt af forskellige elektroniske billedtyper.”.

12.00 Mette Sandbye taler om det digititale billede med udgangspunkt i sin nye bog "Mindesmærker. Tid og erindring i fotografiet."

“Vores daglige forbrug af fotografier præges næsten udelukkende af ideen om, at de er autentiske: avisens fotografier, reklamer, familiefotos. De er vinduer mod verden; vi accepterer dem ukritisk og ser bort fra dem som visuelle gestaltninger. Derfor er det svært at demaskere fotografiet; der er noget selvtilstrækkeligt over det, noget banalt og prosaisk.”.

13.00 Frokost

14.00 Fælles diskussion

Mette Sandbye er adjunkt i Moderne Kultur og Kulturformidling ved Københavns Universitet og forfatter til bøgerne ”Det Iscenesatte Fotografi”, ” Sex, Løgn og Fotografi” (med Erik Steffensen) og ”Mindesmærker. Tid og erindring i fotografiet”.

Lars Kiel Bertelsen er kunsthistoriker ved Århus Universitet og forfatter til bøgerne ”Fotografi og Skulptur” og ”Fotografiets Grå Mytologi”.

Rune Gade er kunsthistoriker og ansat ved Københavns Universitet og forfatter til bøgerne ”Staser. Teorier om det fotografiske billedes ontologiske status” og ”Krop Og Æstetik ”..

Jes Gammelgaard, BA(HONS) in Fine Art samt BA i Engelsk og Kommunikation, er uddannet på Glasgow School of Art, RUC og Fatamorgana. Har udstillet på Museet for Samtidskunst, Roskilde, Det Danske Kultur Institut i Edinburgh og Platformen, Museet for Fotokunst.


ER AFHOLDT: SPIRITUEL FOTOGRAFI
40 timers workshop med Torben Eskerod 25.-29.juni 2001 Pris kr. 1.600.-

Længsel efter at forstå de dybere lag i menneskets ubevidste rum er fundament for denne workshop. Spiritualitet, mystik og religiøsitet er emner som vil blive omdrejningspunkt for opgaveformuleringen som desuden tager udgangspunkt i den enkelte deltagers forudsætninger og interesser. Workshoppen handler om det søgende menneske.
Deltagerne skal kunne arbejde selvstændigt i s/h mørkekammer.

De to workshops SPIRITUEL FOTOGRAFI og PHOTOGRAVURE vil, når det passer ind i dagens program, have fællesundervisning.

Torben Eskerod har en Naturvidenskabelig kursus fra Aalborg Universitetscenter og arbejder som billedkunstner især med portrættet. Modtog i 1997 Kulturministeriets fotografiske Bogpris og udgav bogen “Ansigter”. Modtog i 1998 “The Hasselblad Foundation Research Grant”. Er internationalt en flittig udstiller på Museer og Gallerier.


ER AFHOLDT: PHOTOGRAVURE
40 timers workshop med Susanne Wellm 25.-29.juni 2001 Pris kr. 1.600.-

Den fotografiske- og grafiske teknik Photopolymergravure kan karakteriseres ved langsomhed og sanselighed. Selvom deltagerne på workshoppen vil gennemgå hele processen fra negativ over halvtonefilm, trykplade til det færdige dybtryk er tenikken alligevel ikke det væsentlige, men derimod udtrykket. Resultaterne, der kan opnås med netop sanselig langsomhed.
Der vil blive stillet opgaver som “Langsomhed”, “Det Stille Rum” og “De Små Bevægelser”.
Deltagerne skal kunne arbejde selvstændigt i s/h mørkekammer.

De to workshops SPIRITUEL FOTOGRAFI og PHOTOGRAVURE vil, når det passer ind i dagens program, have fællesundervisning.

Susanne Wellm har siden 1993 arbejdet med Photogravure. Deltog i udstillingen “Højlys og Dybtryk”, der i 1997 havde premiere på Museet for Fotokunst og siden har været vist i mange lande blandt andet i USA, ved Fotobiennalen i Houston.


ER AFHOLDT: DIALOG
40 timers workshops med Trine Søndergaard og Henrik Saxgren 6.-10.august 2001 Pris kr. 1.800.-

Kunstnerisk Documentary bevæger sig i disse år i mange forskellige retningen. Fotograferne låner fra andre genrer, broderer videre på kendte temaer, begiver sig eksperimenterende ud i ingenmandsland eller slipper jordforbindelsen fuldstændig og svæver rundt i et uforpligtende tomrum.
De to undervisere er forskellige af alder, erfaring og etisk holdning. Men begge brænder for at fortælle den gode historie og begge er indstillet på Dialog.
Deltagerne vil kunne vælge mellem Trine Søndergaard og Henrik Saxgren hvad angår opgave, støtte og kritik og kan ikke undgå at blive draget ind i en væsentlig Dialog om moral, holdning og perspektiv.
Deltagerne skal kunne arbejde selvstændigt i mørkekammer.

Trine Søndergaard er uddannet på Fatamorgana og bedst kendt for sit berømmede projekt om prostituerede i Skelbækgade. Billederne har været vist på “Pro”, Charlottenborg og Hasselblad Center, Göteborg. Har senest i Galleri Asbæk udstillet intimt kærlighedsepos med sin kæreste og samlever Nicolai Howalt. Deltog sidste år i World Press Joop Swart Master Class.

Henrik Saxgren, der med sine reportager, bøger og udstillinger har været forbillede for en generation af dokumentarfotografer har siden sin sidste bog “Landet uden fædre“ fundet ro i arbejdet med storformat på stativ og mennesketomme landskaber. Fra slutningen af maj kan de ses i Fotografisk Center.


ER AFHOLDT: STORY FOR MAGAZINE
40 timers workshop med Leonard Freed/Magnum 13.-17.august 2001 Pris kr. 5.800.-



Ugen følger et fast mønster med dagsopgaver, samtaler og diskussioner, billedkritik og spørgsmål.
Hver dag vil et nyt emne blive taget op, portrætfotografi, magasin-historie og abstraktion til udstillingsbrug. Der vil blive arbejdet både i farve og sort/hvid.
Deltagerne skal hver have deres portefolie med på workshoppens første dag og skal kunne arbejde selvstændigt i s/h mørkekammer.
Leonard Freed blev i 1972 medlem af Magnum og var gennem sine opsigtsvækkende bøger og udstillinger en banebrydende dokumentarist, billedkunstner i halvfjerdserne. Udgav i 1968 “Black in White America”og i 1970 “Made in Germany”, begge blev bibler for tidens dokumentarister.
“Police Work” om The New York City Police udkom i 1980 med, som de fleste af hans mange bøger, både tekst og foto af Leonard Freed.
Leonard Freed har som dokumentarfotograf arbejdet for Der Spiegel, Der Stern, London Sunday Times Magazine, New York Times Magazine, GEO, L’Express, Liberation og Fortune.
I 1989 fotograferede han på eget initiativ de revoulutionære omvæltninger i Rumænien og er i år i gang med et større projekt om Romerne og Rom. Leonard Freed er 71 år og kommer udelukkende til Danmark for at undervise denne uge på Fatamorgana.


ER AFHOLDT: SELVPORTRÆT UDEN ANSIGT
40 timers workshop med Linda Hansen 20.-24.august 2001 Pris kr. 1.400.-

Selvom motivet, når du fotograferer, ikke er dig selv, vil dit billede alligevel altid være et sevportræt.
Gennem intensivt arbejde med en opgave skal deltagerne skabe personlige billeder. Hver især skal forsøge at finde en form eller et udtryk, som fortæller lige så meget eller mere om dem selv end hvis ansigtet var motiv.

Undervisningen på de to workshops SELVPORTRÆT UDEN ANSIGT og VIGTIGE BILLEDER vil foregå i et tæt samarbejde, og det vil derfor være muligt at få sine billeder kommenteret af begge fotografer.
Deltagerne skal medbringe en portefolie med 10 af deres vigtigste billeder og kunne arbejde selvstændigt i mørkekammer.

Linda Hansen, freelance-dokumentarist, billedkunstner tilknyttet BAM er uddannet på Fatamorgana. Har udstillet spøgelses-panorama på Museet for Samtidskunst, Roskilde og første etape af sit bemærkelsesværdige portrætprojekt på Galleri Asbæk. Danske kvinder med navnet Linda Hansen.


ER AFHOLDT: VIGTIGE BILLEDER
40 timers workshop med Laura Eriksen 20.-24.august 2001 Pris kr. 1.400.-

Et billede er godt, hvis det er vigtigt. Nødvendigt. Billedet afslører ikke altid straks hvor vigtigt det er, og ikke alle kan se om det er nødvendigt.
Deltagerne vil især skulle arbejde med det svære valg: at beslutte om et billede er godt. Om det føles rigtigt. Kodeordene er ærlighed, minder, længsel, angst og mod.

Undervisningen på de to workshops SELVPORTRÆT UDEN ANSIGT og VIGTIGE BILLEDER vil foregå i et tæt samarbejde, og det vil derfor være muligt at få sine billeder kommenteret af begge fotografer.
Deltagerne skal medbringe en portefolie med 10 af deres vigtigste billeder og kunne arbejde selvstændigt i mørkekammer.

Laura Eriksen, dokumentarist, billedkunstner og billedkunstner, er uddannet MFA og BFA ved Högskolan för Fotografi och Film. Hendes roste afgangsprojekt, gigantstore udsnitforstørrelser af vennernes feriebilleder blev første gang vist offentlig på Hasselblad Center i Göteborg.