OPGAVER

index

AFSPORET

Når først det er sat på skinner, så kører det bare derudaf, der er kun en vej, og det er fremad.
Skinnerne bestemmer; sålænge du holder sig på skinnerne, ved man nogenlunde, hvordan det kommer til at gå, hvor du ender.
Når karrieren løber af sporet, økonomien, temperamentet eller fornuften, så er det risikabelt, farligt og kaotisk. Alt kan ske.
Afsporet ungdom er uberegnelig, ingen kan styre dem. Oprør og spænding er vigtigere end accept og tryghed.
Er farten for stor, kan du ryge af sporet ved et uheld, men for det meste vælger du selv at hoppe af skinnerne, eller du bliver lokket til det.
Du forlader den aftalte rute, den trygge vej, fordi farlig frihed er sjovere, mere spændende.
Du skal skabe et essay, i fotografi fortælle, hvordan det er, at være afsporet. Opsøg dem, der røg af sporet og fortæl hvordan, de har det.
Eller fortæl om dig selv, da du skred i svinget eller lod dig lokke på afveje.
Et digt om at være afsporet eller en dokumentarisk beretning. Fri fantasi eller subjektiv skildring. Personlige billeder, der fænger.

Aflever mindst 6 fotografier i serie eller en video.

mb

index

BARNET I DEN VOKSNE - DET VOKSNE BARN

Lav et billedessay om voksenrollen.

Nå r mennesker bliver voksne tager de den voksnes rolle på sig, gør alt for at skjule de barnlige sider og ligne en rigtig voksen. De barnlige lyster bliver gemt og glemt, får kun lov at vise sig, når hæmningerne i en brandert er smidt overbord.

Hvordan ser de ud, disse lyster. Lad os få barnet i den voksne ud af skabet, frem i lyset, så vi kan forholde os til problemet, debatere og handle. Er det godt, at barnlige lyster bliver spærret inde, eller skal voksne generelt lege lidt mere?

Nogle voksne er åbne omkring deres barnlighed. Voksne, der har lyst til at gå med ble og offentligt har erkendt deres særegne lyst, mænd, der med glæde viser modeljernbanen i kælderen frem. Men for det meste er voksne ikke stolte af deres barnlighed. Skjuler den, lyver om dens betydning og bliver flov, når den afsløres.

Når voksne skal rose deres børn, roser de dem altid for at være voksne.
De får ros for at være fornuftige, ansvarligsfulde, dygtige, helst skal de opføre sig som om de var et par år ældre end de er.
Gennem hele barndommen gør børn al hvad de kan for at vise, at de er ældre end deres alder. Voksenrollen er idealet, at være stor er ros, at være lille er skæld-ud.
Ikke underligt at børnene også efter at de er blevet voksne gerne vil være store. Tage voksenrollen på sig og undertrykke det barnlige.

Børn har en naturlig lyst til at øve sig i voksenrollen. De leger og spiller, opøver færdigheder, de har brug for som voksne. Og de øver sig i samarbejde, magtbalance, rangfølge. Og sex.
Pigerne sminker sig, drengene tager en rå mandig mine på, børnene flirter med sexualitet længe før de er kønsmodne.
Børns voksenrolle på det sexuelle område er tidens hotteste debat. Kan en otte-årig pige være ansvarlig for sin flirt med en 30-årig mand?

Du kan vælge en dokumentarisk løsning, at opsøge og skildre et miljø, hvor netop voksenrollen har en særlig betydning eller du kan arbejde med iscenesættelse, vælge lokalitet, modeller og rekvisitter og arrangere et tableau, der sætter focus på voksenrolle eller barnlighed.

Men du kan også arbejde konceptuelt, skabe idébilleder.
Lægge en strategi, bestemme et billedmønster, der giver mulighed for at sammenligne, konkludere og drage erfaring. Optagelserne skal laves med præsicion og konsekvens og billederne have karakter af statistik eller undersøgelse. Hver for sig måske uinteressante og maskinelle, men som helhed et levende og kreativt debatindlæg.

Dine billeder skal ikke besvare spørgsmål, de skal ikke give anvisning på en løsning.
Billederne skal selv stille spørgsmål. At vise nysgerrig uvidenhed er også at give udtryk for en holdning.

Find en oplevelse, der berører emnet og skab en fortælling der berører os andre.

Afsløringen af en voksens hemmelighed, komik om forældres ambitioner eller stille, respektfuldt epos om det ansvarsfulde barn.

mb

index

BITCH ELLER BARBIE
- en udstilling om kvinder

kvinder kan
Opsøg en kvinde og fortæl om hendes arbejde. Karrierekvinde, studerende eller hjemmegående. Hvordan har hun det på jobbet, i skolen eller i dagligstuen, hvad laver hun og hvad mener du?

jeg en kvinde
Fortæl en historie om at være kvinde. Om kærlighed og jalousi eller ambitioner og veninder. Hvordan ser du ud, når verden bryder sammen eller hvordan ser du verden, når du er forelsket?

kvinde min
Fortæl om dit forhold til en af dine kvinder. Om sex og utroskab eller mors skørter, hvordan var det at blive født? Tag os med på diskotek, på plejehjem eller under dynen og lad os se, hvordan du har det med din kvinde.

Lav to ud af tre serier og hæng dem op i kælderen aftnen før udstillingen åbner.

mb

index

CLIMB MOUNT CHALLENGE
- et billedessay eller beretning

Hvad er det, du altid har haft lyst til, men aldrig fået gjort?
Det har været for farligt, for pinligt, for svært. Det ville kræve tid og kræfter, strabadserne var store, måske uoverkommelige og chancerne for succes kun lille.

Efterhånden har du vænnet dig til at gå udenom og ikke give dig i kast med udfordringen.
Nok drømmer du om en dag at bestige bjerget, tage chancen, fatte mod og komme igang, men endnu har der ikke været en anledning, det har ikke været nødvendigt.

Men det er det nu. Du skal bestige bjerget, tage udfordringen op og fortælle i billeder, hvad du oplever undervejs. Hvordan du har det, hvad du møder, mærker og ser på vej mod toppen.

Er det frygten for ensomheden, der er dit bjerg, så luk dig inde på en tom fabrik, men er det drømmen om at kunne danse, så find en tangoskole og en, at danse med.

Hver har vi vores bjerg, en udfordrende tinde, du kan skimte toppen, har på fornemmelsen, hvordan der er, deroppe, men du har aldrig været der, drømmer kun om en dag, at det må lykkes.

Bjerget kan være noget, du aldrig har turdet gøre eller et sted, du aldrig har besøgt.
Hvad er det, du altid har drømt om, men aldrig fået gjort? Hvem er det, du længes efter, men aldrig fik besøgt?

Er udfordringen at finde din elskede mormor, så gør det. Eller glemme din voldelige stedfar?
Er det et uoverstigeligt bjerg, at tilgive og elske? Eller er det at stjæle og slå ihjeld?

Er udfordringen at skabe det perfekte eller skildre det perverse, så kom igang, for vejen er lang og forhindringerne mange.

Når du har besluttet dig for dit bjerg, er der kun en vej, og det er fremad. Opad mod målet, men beretningen eller dit essay skal kun handle om turen derop, ikke hvordan, det var at nå frem.


Aflever en serie på mindst tre billeder eller en redigeret video

mb

index

DE SIDSTE MINUTTER

Du skal lave et billedessay eller en dokumentarisk skildring af hvad, der foregik de sidste minutter. Hvad skete der umiddelbart før katastrofen eller lige inden den glædelige begivenhed, og hvordan havde de det, de involverede personer?

Opsøg et miljø eller skab dit eget og fortæl om forventning, fortvivlelse, om fryd eller frygt.
Om minutterne inden hun døde eller minutterne før, han blev født.

Hvad sker der de sidste minutter før værtshuset lukker, filmen er færdig eller kampen forbi? Før gæsterne kommer, startskuddet lyder, eller du går på scenen?

Hvad skete der de sidste minutter før lyset slukkede? Eller før det blev tændt?
Før uvejret brød løs eller før solen stod op? Oplev og beskriv den lyse, tætte tåge minutterne før solopgang eller den lave skarpe sol under tordenskyerne.

Vælger du de sidste minutter før kæresten forlod dig, så vis os i billeder din sorg, frustration eller apati, din vrede eller afmagt, og vælger du de sidste minutters venten på et resultat, som fik dig til at juble, så vis os i billeder din rastløse, forventningsfulde venten.

Giv en beskrivelse eller digt en historie, tag os med på oplevelse eller forfør os med et eventyr.
Om de sidste minutter før facaden krakelerede, før skuddet ramte, før pengene slap op.
Eller før vækkeuret ringede.

Aflever en serie på ca. 5 billeder

mb

index

DEN BLINDE PLET

Der er i dit liv en episode du aldrig glemmer. Noget du oplevede, gjorde eller sagde, som skjuler sig i erindringen.
Du husker den ikke, men ved, at den altid vil være der.
Som din blinde plet i øjet følger den dig overalt, men viser sig aldrig.

Retter du opmærksomheden mod den, flytter den sig, forsøger du at holde den fast, opløses den og forsvinder. Den vil ikke ses.

Du skal gøre den blinde plet synlig.
I et billedessay skal du fortælle om den hemmelige kærlighed eller det fortrængte mareridt, som altid følger dig uden nogensinde at give sig til kende.

Iscenesæt en rekonstruktion med modeller og rekvisitter eller opsøg et sted, en tilstand eller episode, der minder om det, du aldrig får at se.

Det er ikke afgørende at du finder sandheden, men vigtigt at du kommer den nærmere.

mb

index

DEN SKJULTE SIDE

Den skjulte side er gemt væk, glemt, den bliver holdt tilbage. Eller den gemmer sig, lever helst i det skjulte.
Den skjulte side bliver forbigået, overset, bliver ikke vist frem. Een bliver ladt i stikken og holdt hemmelig.
Du er måske flov over din skjulte side, bryder dig ikke om at den altid følger dig, irriterer det dig, at den også er dig?

Din skjulte side skal have en chance. Den skal have mulighed for at komme til udtryk i billeder, have lov at vise sig frem.
Hvad enten den er en fartbølle eller drukmås, så skal du slippe tøjlerne og give den en chance for at komme frem i lyset.

Er din skjulte side et ar, modermærke eller misdannet storetå, så smid tøjet på et billede, er den sorg eller frygt, så vis os sorgen eller frygten i billeder.

Er den mørk og spids og skarp, rå og skærende eller diffus og flygtig som tåge, der kommer uanmeldt, omslutter dig og gør dig blind?

Den skjulte side har krav på respekt, din hemmelige drøm om smerte som lever i det skjulte, giv den lov at fortælle.

Aflever mindst tre billeder i mindst 24x30 cm

mb

index

DET GRÆNSELØSE LAND

Tag os med på en rejse til det grænseløse land.
Der findes ingen tabu, intet er forbudt, intet er korrekt. I det grænseløse land er der ingen grænser for, hvad der er fornuftigt, tilladt eller muligt.

Gå på opdagelse i stuen, i sindet eller i et andet menneske og se din verden med nye øjne.
Glem din frygt for det pinlige, det utilladelige og beskriv din verden i billeder.
Få øje på det oversete, opsøg det fortrængte og udforsk det ukendte.

Fornuften sætter almindeligvis grænser for, hvad du kan beskæftige dig med, hvad du kan sige og gøre. Fornuft er nødvendigt for et velfungerende menneske, men forhindrer dig også i at møde det absurde.
Forsøge det nyttesløse og vove det risikable.

Kultur og moral sætter grænser for, hvad du må interessere dig for, hvad du må fortælle og vise frem, men forhindrer dig også i at opsøge det umenneskelige. Det perverse og usigelige.

Du skal udforske dine vante omgivelser eller psykiske rum og finde ting i krogene, du ikke har lagt mærke til før. Eller ikke har turde fortælle om.

Måske har de altid været der, ligget fremme, ligget i vejen, du har vænnet dig så meget til at skræve over dem når du kommer og går, at du ikke bemærker dem længere. Du har aldrig givet dig tid til at interessere dig for dem. Eller lov.

Måske er de skjult. Gemt væk under et tæppe eller bag en facade. Begravet på et hemmeligt sted eller forsvundet under lag af beskedenhed.

På din rejse til det grænseløse land møder du ingen retfærdighed. Men heller ingen straf.

For nogle vil det være et sus af berusende frihed, for andre vil det være pinefuldt at møde sandheden.

God tur til dit grænseløse land.

Aflever et billedessay på ca. 5 billeder.

mb

index

DET, JEG ALDRIG FIK SAGT

Lav et billedessay, hvor du visuelt giver udtryk for noget, du aldrig fik sagt med ord.
Enten nåede du det ikke, du turde ikke, fik ikke mulighed for det eller fik det bare ikke gjort.

Du kan formulere dit essay som et personligt brev til en bestemt person, du kan digte en fiktiv historie til en fiktiv person, eller dit essay kan være tanker, du har gjort dig, som du ikke tidligere har formuleret.
Noget, du ville have sagt, hvis du var blevet spurgt.

Dit essay kan være en hændelse, en tilstand, en frygt eller formodning, det kan være et statement, et spørgsmål eller svar. Et ønske eller en bøn.

Vær kreativ og fantasifuld, opsøg steder hvor du har mulighed for at finde dine billeder eller find en god location og iscenesæt dine motiver.

Det, du fortæller skal være koncentreret, direkte og noget du har på hjerte.
Det skal betyde noget for dig, at få det sagt.

Vi skal mærke det personlige engagement, nødvendigheden af at det bliver fortalt.

Hvad var det, der var så svært at sige, at du aldrig fik det sagt?
Hvad var du glemte at sige, før det var for sent?

Aflever en serie eller video.

mb

index

Vælg mellem én af tre opgaver:

den drømmende:
DET HAVDE JEG NÆSTEN GLEMT

Fortæl i stemningsfulde billeder om noget overset, næsten glemt, som får betydning i kraft af din fortælling. Et syn, en oplevelse, en drøm, noget forbigående, som du i dit DIGT fastholder og giver værdi.

Du skal i mættede billeder fortælle om at sanse. Vi skal mærke vinden, føle glæden, høre gråden.
Du skal antyde, vi skal fornemme.

Brug det upåagtede og uanselige til at fortælle om store følelser, om vigtige spørgsmål.
Glimt af sandhed.


den konceptuelle:
TING, DER GIVER ANSEELSE

Sæt i en serie billeder focus på statussymboler.

Fortæl om de materielle ting, som befolkningen i et velfærdssamfund anskaffer sig for at få anseelse. Respekt og status. Du skal interessere dig for værdinormer og informere om, påpege eller afsløre de signaler, folk sender gennem deres statussymboler.

Optagelserne skal være registrerende, have karakter af statistik, det er i dine regler for hvordan fotograferingen skal foregå at kreativiteten skal blomstre.
Det er i reglerne du skal vise, hvem du er, og hvad du mener.

Idéen skal være fantasifuld, sprudlende og medrivende, optagelserne maskinelle, korrekte og præcise. Udformningen, karakter af en OPGØRELSE


den dokumentariske:
PENGEMARKEDETS MILJØ

Opsøg et miljø, hvor der bliver handlet med penge. Fondsbørs, bank, kreditforening, pengeinstitut, lånekasse, vekselerfirma eller lignende.
Et sted, hvor ambitionen er at kunne forudse kursernes udvikling. Børskurser, valutakurser, markedpriser. Investere når kursen er lav og sælge når den er høj. Aktier, obligationer, pantebreve, valuta.

Et sted, hvor spekulation ikke er et skældsord, men udtryk for et seriøst arbejde.
I en spændende MILJØSKILDRING skal du fortælle om virksomhedskultur.

Hvordan ser der ud, hvordan er stemningen, hvem er der og hvad gør de?

Giv en beskrivelse af hvad du ser og hvad du mener. For selvom billederne er båret af nysgerrighed og oplevelse, så er det din personlige holdning, der skal gøre dem interessante.

mb

index

DET ØMME PUNKT
- et billedessay

Ethvert menneske har et område det ikke er stolt af og nødig snakker om. En svaghed, der ikke lever op til billedet af resten af personen.

Kender du et menneskes ømme punkt undgår du det for ikke at såre og holder det hemmeligt for andre.

Det er farligt at ramme det ømme punkt. Uberegneligt, hvad der vil ske. Bryder hun sammen eller bliver han voldelig?

Vil en indre dæmon blive afsløret eller skjulte talenter, dit sande jeg?

Du skal lave en billedserie, der kredser om det ømme punkt.
Dit eller en andens.

Fortæl hvor det sidder og hvordan det ser ud. Og selvom det kan komme til at gøre ondt, må du ikke være bange for at ramme.

mb

index

DØDEN I DIG

Liv og død hænger uløseligt sammen, de er uadskillelige modsætninger. Livet bærer døden med sig overalt som en skygge, en betingelse men også et løfte.

Du skal fortælle om dit forhold til døden.

Vis os hvad du tror, eller hvad du ved eller har fået øje på.
Giv os inspiration til at komme ud af vores tabuforestillinger, giv os lov at digte om døden.

Fordi vi er skabt til at holde os i live, er døden et skræmmende og uhyggeligt begreb. Du skal ikke bygge videre på vores fordomme men åbne for en forståelse eller forsoning.

Ikke nødvendigvis sandheden og slet ikke hele sandheden.
Men glimt af døden i dig.

Aflever en serie sort/hvid eller farve, kopi eller print eller en videosekvens.

mb

index

EN FREMMED VERDEN

Forestil dig at du fra en fjern planet er kommet til jorden for første gang og lander med dit rumfartøj på Holmen. Du er fuldstændig uvidende om vækster, væsner og vaner, du er i en fremmed verden og din nysgerrighed er enorm.

Du skal gå på opdagelse på Holmen.
Snige dig gennem krattet og buse ind ad bagdøren. Luftkastellet, BaseCamp, Filmskolen, Kanonbådsskurene.
Møde Art-directors og grafittimalere, dramastuderende og koncerndirektører, nyrige med speedbåd og studenter på speed.

Holmen er en kaotisk blanding af mondæn luksus og interimistisk reperation. Byggetomt og millioninvestering. Et område under udvikling, typisk for sin tid.
Og for sin planet.

Din skildring kan være oplevet dokumentarisme eller udtænkt iscenesættelse.
Du er ikke bundet af at fortælle hverken sandheden eller sammenhængen, men kun hvad du finder vigtigt og nødvendigt.

Det er et krav at billederne er optaget på Holmen i de kommende to uger.

Aflever en gennemarbejdet, sammenhængende serie på ikke mindre end fire billeder.

mb

index

EN REJSESKILDRING

Du kan vælge enten at digte en rejse i drømmen eller dokumentere en rejse i hverdagen

EN REJSE I DRØMMEN
- et billeddigt

Du skal give imaginære oplevelser visuel form.
I billeder skal du fortælle om noget, der er vigtigt for dig at få udtrykt, inden du helt har glemt det.

I lys og stemning skal du give udtryk for en fornemmelse.
Du skal digte om tryghed og savn, længsel og frygt, glimt fra barndommen eller forestillinger om fremtiden.
Billederne skal være betydningsfulde for dig, men de skal også give deres betydning videre.

Hvis de rummer et konkret indhold skal de også rumme dybere lag af uvished.
Fortæl med antydningens kunst om den rejse, din underbevidsthed har bragt dig ud på.

Aflevér en serie på seks billeder


eller

EN REJSE I HVERDAGEN
- en personlig reportage.


Du skal begive dig ud på en fotografisk oplevelsestur.
Du skal på forhånd bestemme, hvor rejsen starter, men ikke hvor den går hen.
Undervejs skal du fotografere det, du finder interessant. Skabe fotografiske udtryk for din begejstring.

Hver gang det, du møder bliver ligegyldigt, skal du bevæge dig. Rejse videre.
Nysgerrighed, nærhed og oplevelse skal være vigtigere end beskrivelse, fordybelse og sandhed.

Vi skal hele tiden mærke din tilstedeværelse, dit temperament og humør.
Interesserer du dig for en tilsyneledende ligegyldig detalje, skal vi se den i et interessant nærbillede.

Fascineres du af menneskemylderet i myldretiden skal vi se mylderet og ikke noget som helst andet.
Din interesse og tilfældigheden skal bestemme rejsens forløb.

Aflevér en serie på seks billeder

mb

index

ET FJENDEBILLEDE

Tiden myldrer med fjendebilleder, vi ser fjender overalt, advarer mod den indre og går i krig mod den ydre.

Vi frygter fjenden, vi fordømmer og bekæmper den.
Opdager vi en fjende iblandt os, angiver vi ham og kræver ham straffet.

Når Asmaa Abdol Hamid går på talerstolen i Folketinget efter næste valg, vil hun være fjende af folket, fordi hun bærer tørklæde.
Fjende af demokratiet og det danske folk - en ufattelig indre fjende. Det var Stalin, der skabte begrebet fjende af folket.
Som fjende af folket har du ingen rettigheder, du er fredløs og forfulgt.

De pædofile er tidens fjender, fundamentalisten og racisten, går du ind for racehygiejne, så fordømmer vi dig.

Du skal skabe et fjendebillede.

Opsøg fjenden og vis ham frem, hvordan ser han ud, den djævel?
Onde øjne, et skadefro smil, ar på kinden og gusten, uren hud, underholdningsindustrien er ikke i tvivl om, hvordan man kan kende en skurk. Men virkeligheden er en anden og fjenden sjældent forskellig i det ydre fra din ven.

Men billedet af ham er et andet. For et fjendebillede er ikke et billede af hvordan fjenden ser ud, men en advarsel om, at han er farlig. Ond og afsporet.

Tegn et fjendebillede af modstanderen, arvefjenden, ærkerivalen, er hun smukkere, dygtigere, smartere, en magtsyg, samvittighedsløs bitch?
Eller er hun venligsindet, får du lyst til at tage til fjendeland og gå hende i møde med åbenhed og respekt? Forsøge at omvende eller bare forstå.

Er det mere udfordrende at tilgive end at bekæmpe? Og mere spændende at stå ansigt til ansigt med modstanderen, end at hade hende på afstand?

Fortæl om den ven, der blev din fjende og den fjende, der blev din ven.
Om spejlets grusomheder eller mobiltelefonens terror. Er dræbersneglen din værste fjende, så vis os hvad den har fortjent.

Tag stilling til begrebet fjendebillede og giv os en visuel udfordring, der kan gøre os klogere.

På fjenden og os selv.

Aflever et billedessay eller reportage på mindst tre billeder.

mb

index

ET LÆSERBREV

Nå r personer føler sig trængt, klemt eller uretfærdigt behandlet har de behov for at ytre sig.
De kan kan beklage sig til venner og familie, klage til myndigheder eller andre ansvarlige.
Eller de kan skrive et læserbrev.

Fagblade, ugeblade og aviser har faste rubrikker med læserbreve hvor mennesker, der føler trang til at klage eller bare komme til orde får afløb for deres frustrationer og demonstreret deres holdning.

Læ serbrevene er et lille synligt hjørne af et stort usynligt ønske. Eller krav.

De skjuler forbudte meninger, gemmer indestængt frustration og er en skatkiste, hvis man vil undersøge demokratiets væsen og forstå befolkningens valg.

Du skal gå bag om et læserbrev.
Opsøge afsenderen, finde ind til problemets kerne og give din personlige opfattelse til kende.
Er brevet udtryk for ubetydeligt kværolanteri, eller bunder det i en velbegrundet afmagt, der fortjener at blive taget højtideligt?

Du bestemmer selv om du skal forholde dig til det konkrete problem eller til emnet generelt. Om det er ordlyden eller afsenderen, der er vigtig. Om du vil arbejde dokumentarisk eller med iscenesættelse.

Giv din kommentar eller synspunkt i en billedserie, video eller installation.

Væ lg et af følgende læserbreve:

KAN DET PASSE?
xxxx er 22 år og arbejdsløs på anden måned:
“De fleste mestre går med skyklapper og tænker kun på at få kroner i kassen. Det kan ikke passe at der ikke er plads til kvinder inden for VVS-branchen”

HVAD ER DET FOR EN TIDSALDER, VI LEVER I?
xxxx kritiserer at der forlanges straffeattest af ansøgere til lærerstillinger.
“ Som bekendt kan store tøser finde på at dukke en lærer og ligefrem angive ham for sjov”.

FOTOFÆ LDER MOD FORNUFT
xxxx skriver:
“Når man nærmer sig et område, hvor man ikke kender hastighedsgrænserne, f.eks. man kører ind ad en større vej, hvor hastigheden gradvist bliver sat ned - så holder man så meget øje med hastighedstavler og speedometer, at det ubevidst går ud over opmærksomheden over for andre trafikanter. Jeg har flere gange ikke anet, om man måtte køre 50 eller 70 km/t, og så for en sikkerheds skyld kører jeg bare 50 km/t, hvilket er til stor gene for de lokalkendte.“

NR. 117 I KØEN
xxxx skriver:
“Ikke nok med at der tales utydeligt. Men når man ringer op, bliver man opfordret til at taste et bestemt nummer, hvorefter der kommer en stemme og siger:- alle vore medarbejdrere er optaget, vent venligst. De er nr. 117 i køen. Så hører man en melodi og når der kommer svar, får jeg at vide, at det er en anden afdeling, og at jeg vil blive omstillet.”

DET FØRSTE TAB KOSTER MINDST
xxxx har fået konstateret lymfekræft og skriver :
“Når nu sådan en slagter som mig går til lægen og siger der er noget i vejen med systemet, så har jeg gjort den erfaring, at lægen først tænker på, hvor meget en omfattende undersøgelse koster det offentlige.”

LILLE HISTORIE
xxxx fortæller om en vellykket konsultation:
“En lille klient på ét år og tre måneder kom til behandling grundet urolig nattesøvn.”

KUNNE DET BLIVE LIDT MERE MODERNE?
xxxx skriver:
“Begge mine patruljehuer er krympet ved at have været i brug i regnvejr for derefter at blive tørret i stuetemperatur. Efter en halv times brug er jeg sikker på, at jeg skal bruge de efterfølgende seks timer på at pleje en dundrende hovedpine, idet huen trykker i panden.”

INTENS JAGT PÅ TIL-SALG-SKILTE I FYNS AMT
xxxx skriver om sin krig mod de amtslige myndigheder fordi han ikke må sætte til-salg-skilte op langs amtsvejen.
“Amtet svarede, at hvis ikke skiltet stod på amtsområde, kunne jeg godt sætte det op. Skiltet var opsat cirka ved grundens kant - men jeg var i tvivl om, hvorvidt det stod på amtets areal eller på ejerens areal, hvilket jeg skrev til amtet. og hvad tror I der skete? Amtet sendte en mand ud med en tommestok for at måle helt nøjafgtigt, hvor skiltet stod! Det må da kaldes resourcespild.”

STÅ FREM , FRU FISCHER!
xxxx skriver :
“Hvis man har holdninger, må man også turde stå frem med sin identitet, ellers bør man holde sin mund; særlig hvis man benytter sig af så ækle sammenligninger, som Fru Fischer gjorde i Folkeskolens nummer 38, hvor hun drog paralleller mellem regeringens og Dansk Folkepartis udlændinge politik og det, der skete syd for grænsen i 40’erne under nazismen.”

TYSKE TRAGEDIE
xxxx skriver i anledning af massedrabet begået af en teenager:
”Hvorfor overses det fact, at millioner af teenagere spiler voldelige pc-spil uden at slå ihjel eller være blevet det mindste voldelige? Jeg synes det er på tide, at man dropper den teori. Gamerne er efterhånden trætte af at høre, at de bliver voldelige, når de spiller.”

PÅ BARRIKADERNE
xxxx klager over at han selv skal betale 8.500 kr for en ny protese.
“Vi, som er over 75, har været på barrikaderne. Tænk på, hvem der lagde grunden i stedet for at give så lille en folkepension, at det stadig er sparetider”.

mb

index

ET ØJEBLIK

Fortæl om et møde, som aldrig har fundet sted.

Kun i kraft af din iagttagelse og gengivelse eksisterer dette møde mellem flere forskellige mennesker.
Ingen har set hinanden før, ingen aner de deltager i et møde. Tilfældighed har ført dem sammen, du fastholder dem i et billede og sekundet efter er alt igen som det plejer.

Pludseligheden er afgørende. Det kortvarige strejf af betydning, som ingen af deltagerne mærker, men som du finder vigtigt at fortælle videre.

Historien kan gemme sig i et blik, en bevægelse, en kontrast eller i en uoverlagt samhørighed.
Den kan være humoristisk, grotesk, være et budskab, drøm eller kærlighedserklæring.

De enkelte personer er ikke i sig selv interessante, det er i rummet imellem dem, at du skal finde din historie. Absurd, banal, uforståelig eller løgnagtig, når bare du brænder for at fortælle den.

Placér dig på et strategisk rigtigt sted og lad tilfældigheden stå som arrangør af dit møde mellem mennesker.

Aflevér 3 billeder

mb

index

FESTEN

Fortæl om en fest, du har været til, nej fortæl om festen, den fest, du husker bedst.

Hvad var det ved netop den fest, der gjorde, at du ikke glemmer den, hvad mindes du med glæde eller forsøger at glemme?
Det første kys, gaverne til din konfirmation, den pinlige tale eller fulde værtinde?

Du skal ikke fortælle sandheden om, hvad der foregik, men skabe et billedessay, der visualiserer din erindring, en fortælling som fænger og forfører og giver os lyst til at digte videre.

Du kan genskabe festens scener on location eller i studie, eller du kan opsøge en fest og skildre den dokumentarisk.
Hvad er det ved en fest, der er så festligt?

I et personligt billedsprog skal du med din festfortælling give os en kunstnerisk oplevelse og en større forståelse for festens væsen i netop din kultur.

mb

index

Fluen i Rummet

Find et rum hvor fremmede venter og giv en dokumentarisk, personlig beskrivelse af rummet gennem menneskene, der venter
Hvordan er stemningen, lyden, lugten?

Gør dig usynlig for menneskene, de ser dig, men de ænser dig ikke. Du er som en flue i rummet, på perronen, i en elevator eller biograf foyer.

Hvad er din oplevelse af stedet, er det deprimerende, trist, ligegyldigt eller farligt og forladt? Eller fyldt med håb og forventning?

Du må godt digte, give os en forestilling og ikke fakta, men du må ikke snyde, arrangere eller sætte i scene.

Find dit sted og skab din fortælling om stedets sjæl og menneskers venten.

Et personligt essay om at være blandt fremmede.

Aflever en serie på 3-5 billeder eller en videomontage på 2 minutter

mb

index

FØR BOMBEN SPRINGER
- et billedessay

Opsø g et sted hvor mennesker færdes og tag billeder to minutter før bomben springer.

Ingen aner, hvad der skal ske, kun du ved, at om to minutter er alt kaos, død og ødelæggelse.

Stedet er fyldt med mennesker, et værtshus, en fodgængerovergang, toget i myldretiden eller bussen. Folk, der venter ved et stoppested eller står i kø foran posthuset.

Billederne du tager vil være de sidste, der bliver taget af disse mennesker i live, hvordan mærker vi det?

Er der en større alvor eller mere ubekymrede smil? Anes den snigende trussel som kun du kender til?

Du skal tage stilling til det du ser, og det du forestiller dig. Etisk og estetisk. Hvad er vigtigt at fortælle, og hvad er rigtigt?
Du skal fotografere, hvad ingen kan se, men du kan fornemme.

Du ved ikke hvor bomben befinder sig, forsøger ikke at advare folk eller afværge katastrofen. Du dokumenterer blot, hvad der foregik, to minutter før bomben sprang.

Aflever mindst 5 billeder i serie som print eller kopi, som slideshow, diasshow, video eller sider i en bog.

mb

index

FØR, DEN SPRINGER UD

EN KNOP PÅ SPRING
Fra digtsamlingen Bølge, jeg har tid at vente af Morten Bo

En knop på spring
så stor og spændt
så sprængstoffyldt af forår
og forventning. Om en time, måske
eller i morgen
springer den ud
af sit skabelseshylster
krænger fosteremballagen af sig
og folder solfangeren ud
lysegrøn, blind og baksende
i eftermiddagsvinden.

Men jeg kan ikke vente
plukker den og sprætter den op
med en fingernegl
og det er rigtigt:
det er skabt sammenfoldet, bladet
og ikke som en faldskærm
der først bliver syet
og så foldet sammen
eller et flag.
Det er skabt som en lille selvmodsigende klump
af bugtede vindinger
hvordan fanden det så kan gå til.

Og pludselig i et sekund
er det ikke et blad længere
men selve livet
jeg holder i hænderne
det har det lige modsat et ispapir
det begynder krøllet sammen
og skal bagefter folde sig ud.
Gad vide, om man stadig er en knop?

Tanker trætter, smider stumpen og graver videre.

Du skal fotografere livet før, det folder sig ud.

Vis os knoppen så vi kan forestille os den grønne skov eller vis os den gravide, så vi kan forestille os det nyfødte barn.
Opsøg krigen inden den bryder ud eller festen, før den finder sted.
Bliv inspireret af digtet om den selvmodsigende klump, sprængstoffyldt af forventning, som får mig til at digte om det lysegrønne blad.

Fotografer den dovne, slumrende kat, så vi kan forestille os, hvordan den fanger mus og tag billeder af den grimme ælling, så vi kan digte om den smukke svane.

Opsøg vinderne inden de har vundet og de elskende før, de finder hinanden og giv os mulighed for at se, hvad der vil ske. Digte om knoppens bugtede vindinger og om indelukket, ophobet energi.

Hvad gemmer livet, hvem står på spring, og hvad springer ud?

I et intenst og enkelt billedessay skal du guide os på en rejse i forestillingernes univers.

mb

index

HERE ARE THE DANES
- met at a sausage shop

Det australske magasin People Today har i anledning af Mary Donaldsons bryllup med Kronprins Frederik bestilt en reportage på 8 opslag (16 sider) om Marys nye landsmænd.

Vidt forskellige personer af køn, race, status, stilling, alder og udseende, men en ting har de dog tilfælles:de har alle mødt dig ved en pølsevogn.

Magasinets læsere er vant til et højt kvalitetsniveau, de kræver billeder med nærhed og ømhed, man vil berøres og ikke informeres.

Selv om du møder alle medvirkende mens de spiser en pølse, skal kun et enkelt af hver været taget ved pølsevognen, de øvrige skal være fra deres hjem, arbejdsplads, i bussen, toget, på institution, i svømmehal, på værtshus eller hvor de nu er på vej hen.

Alsidighed og nærhed og høj billedkvalitet er en betingelse for at billederne vil blive bragt.

Aflevering på CD-rom som TIFF-filer i størrelsen 20x30 300dpi med et prøveprint i farve af hver.
Alle medvirkende skal have givet tilladelse til offentliggørelse i udlandet.

mb

index

HVAD EN FLUE KAN FORTÆLLE

Sidder den stille, mærker man den ikke. Uforstyrret kan den iagttage, hvad der foregår. Holde øje med hver en bevægelse.
Men den kan også være irriterende påtrængende, blive ved at kredse om det samme igen og igen, umulig at holde væk.

Fluen kommer overalt, den lader sig ikke holde ude. Er døren lukket finder den en sprække, dårlige forhold og ydmyge steder generer den ikke, jo værre der lugter jo bedre.
Med sine mange øjne kan den se det hele, og med sin tynde snabel lugte, hvad der gemmer sig i krogene, intet kan holdes skjult for fluen.

Du skal være fluen på væggen. Eller fluen i luften, tag dig ikke af at der bliver slået ud efter dig, når du går tæt på, du kan nemt undvige.

Kom ind bag de lukkede døre, kryb under bordet, under dynen og fortæl hvad du ser. Hvem gemmer sig bag billederne på væggen, hvad var det, der blev fejet ind under gulvtæppet?
I en personlig beretning, en historie eller eventyr skal du åbne vores øjne for det, vi ellers ikke får at se. Minde os om det, vi helst vil glemme.

Gå på jagt efter den gode historie. Find den eller skab den, og giv os med indlysende enkelhed i konkrete billeder en intens dramatisk oplevelse.
Højt oppe har du overblik, tæt på kan du komme ultranær. Fortæl om den slumrende samvittighed eller digt om den grimme ælling.

Bzzz... sagde fluen og fandt en sprække i facaden.

mb

index

Hvem er Vi?

10 scenarier om unge (danskere) for unge (NGO'er) af unge (fotografer)

Om 5 uger når København arrangerer klimatopmøde kommer 15.000 gæster til byen, en stor del af dem vil være unge fra hele verden, der er rejst en uge til København for at deltage i demonstrationer, konferencer, arrangementer; for at blive set og hørt og for at lytte og se.
De kommer for at skabe kontakt til NGO’er fra andre lande og give alternativ information i deres hjemlande.

Overalt i byen vil der være mijøudstillinger, mijljøarrangementer og miljødebat, alle vil have et fælles mijøpolitisk mål, at kloden og civilisationen skal reddes.

Men der er også noget andet, de har til fælles, ingen aner noget om Danmarks unge.
Måske fordomme om, at I er racister, dyrker fri sex, ofte drikker sig fulde og ikke interesserer sig for religion eller politik. At de bliver forsørget af det offentlige, at sproget er engelsk, og at de kan få hvad de peger på i butikker, der bugner af varer.

Det skal I gøre noget ved.
I skal skabe en udstilling, der fortæller sandheden om at være ung dansker.
Lav hvert jeres scenarie, dokumentariske skildring, iscenesat essay eller konceptuelt projekt om kærlighed og racisme, frihed og familie, udddannelse og tro. Om ungdommens kultur og modkultur.

Et oprigtigt, personligt billede, der tager gæsterne ved hånden og viser dem rundt i det københavnske ungdomsmiljø; hjem på værelset, med på arbejde, på tur med vennerne.

Jeres udstilling skal være et pusterum i den massive propaganda, en pause fra det indoktrinerende, forudsigelige, det politisk korrekte.
En tillidsfuld og varm udstilling om nærhed og åbenhed, forståelse og tolerance; et kulturelt og kunstnerisk frirum.

Snak sammen om hvad I laver, så ikke alle fortæller den samme historie, udstillingen skal være afvekslende og seværdig.
Gør de 10 scenarier om tidens unge til et alternativ til den officielle turistpropaganda, en oplevelse man ikke glemmer.

Kom de fremmede i møde, inviter dem indenfor og vis dem Hvem er VI?


Hæng scenarierne op på væggene i kælderen og sæt lys på alle værker. Og find et mørkt rum til videoprojektion, for dem, der afleverer lyd og levende billeder.

mb

index

Politisk fotografi:
HYLDEST, PROTEST ELLER SKILDRING


HYLDEST
Giv din uforbeholdne mening tilkende om en politisk sag du støtter.
Vær positiv, oprigtig og troværdig i billeder, der entydigt giver udtryk for din holdning.
Overbevis os i medrivende billeder, lad begejstringen smitte.
Agitation for det eneste rigtige.

PROTEST
Giv din uforbeholdne mening tilkende om en politisk sag, du tager afstand fra.
Vær selvsikker, oprørt og ensidigt fordømmende.
Brug satire eller afsløring for at fremme dit mål:at overbevise os om, hvad der er forkert.
Sæt gang i smædekampagnen.

SKILDRING
Giv os mulighed for at mene noget om en politisk vigtig sag.
Find ind til problemets kerne og giv en beskrivelse af det væsentlige.
I nysgerrige, oplevede billeder skal du dokumentere de faktiske forhold:hvad du så, og hvad du mener er vigtigt at tage stilling til.
Debatindlæg med holdning.

Vælg en af de tre opgaver og koncentrer dig om et afgrænset emne, en enkelt sag eller bestemt begivenhed.
Arbejd dokumentarisk, med iscenesættelse eller registrering. Er værket en undersøgelse så dokumenter hvad der er foregået i lyd og billeder.
Resultatet kan være en billedserie til ophængning, til gengivelse på tryk og skærm, forslag til flyers og plakater, en video eller installation.
Billederne skal alene være visuelle, kun titlen må indeholde tekst.

Aflever stills eller video

mb

index

I GRÆNSELAND

Når man overskrider en grænse forlader man det fornuftige, det sikre, det ordnede, man efterlader det traditionelle og vedtagne. Man opsøger det risikable, tager chanchen. Man går for vidt.

Når man begiver sig udenfor grænsen slipper man fri af aftaler og løfter, har ikke længere nogen forpligtelser. Men heller ingen rettigheder.
Der findes ingen lov, ingen regler. Intet ansvar, men heller ingen beskyttelse.

Zonen mellem grænserne er ubrugelig, ufornuftig og nyttesløs og alligevel er dens eksistens af stor betydning.
Som landskab, mark eller grund har den ingen berettigelse, ingenmandsland eksisterer kun som afstand. En afstand af tomhed.

I zonen er der er ingen bygninger, ingen træer men frit udsyn fra grænse til grænse, og fra begge sider bliver der holdt øje med tomheden.

Den nøgne, uvirkelige tomhed. Omhyggeligt bliver det kontrolleret, at der ikke foregår noget. At der ikke er noget.
Ingen bevægelse, ingen lyd, ingen mening.

At bevæge sig gennem ingenmandsland er for nogen en befrielse. Luften bliver renset, mistanke og skyldfølelse fordufter, friheden vinker og fremtiden lyser op.

Andre tør ikke nærme sig zonen, de er bange for at miste kontrol, ejendele, vaner, venner og værdighed. Miste alt, de har bygget op.
De er bange for at miste sig selv.

Zonen og området omkring grænserne er grænseland.

I grænseland står tiden stille.
Grænseland er nøgen venten.

Du skal skabe en serie billeder af dit personlige grænseland. Du skal tage chancen, begive dig ud i den lovløse zone og fortælle hvordan, der ser ud.
Du skal skabe et værk i landet ved grænsen.
Dit grænseland.

Aflever mindst 4 billeder

mb

index

IKKE ET ORD OM GOLGATHA
- et billedessay

På sken er en gammel hedensk folkefest med besynderlige skikke, hvor ægget har en central betydning.
Man farver æg, triller med æg, klinker æg og spiser æg.
Hvis man tager et æg med i kirke skærtorsdag kan man se, hvem af de tilstedeværende kvinder, der er hekse.

I et billedessay skal du bringe foketroen videre.
Fortæl om de skikke der hylder ægget og afslører heksene, fortæl om gækkebrev og vintergæk.

Eller digt om ægget og heksene. Bliv fascineret af det hemmelighedsfulde og oprindelige og brug din fantasi til at skabe ny opmærksomhed om påsken som en hyldest til det ufødte.

Aflever et billedessay, stills eller video

mb

index

KOMMENTAR OM KRIG

I anledning af den kommende krig i Irak har Louisiana besluttet at invitere et bredt udsnit af danske billedkunstnere til at ytre sig med et eller flere aktuelle værker.

Ordmenneskene har de seneste måneder haft rige muligheder for at ytre sig i aviser, radio og med interviews på tv, nu skal billedmenneskerne også have en mulighed for at komme med deres kommentar til krigen.

Eller begrebet krig, for det er helt op til hver enkelt kunstner om han eller hun vil focusere på den kommende krig med Irak eller den private krig med naboen.

Du inviteres hermed til at deltage med et eller flere fotografiske værker. Stills, installation eller video.

En visuel kommentar der sammen med de øvrige værker kan skabe en alsidig, levende, seværdig udstilling der fremfor alt dokumenterer at danske billedkunstnere har noget på hjerte.
De mener noget - også om krig.

Udstillingen er ikke en antikrigs manifestation. Der gemmer sig intet ønske om at billedkunstnere bakker op om modstand mod krigen. Enhver holdning, enhver kommentar er velkommen.

Reportage fra demonstrationer og iscenesat fantasi. Skræmmebillede og fjendebillede. Agitation for et synspunt og erkendelse af en afmagt. Karrikatur af de frelste og parodi på de tavse.

Ligger du tanketom og ligeglad på sengen og stirrer op i loftet, så vil vi se dit loft. Billedet af tomhed er også en kommentar.

mb

index


© Jakob Eskildsen/Fatamorgana

KUNSTUDSTILLING I KRYDSET
Et fiktivt billboardprojekt

I krydset Uplandsgade/Vermlandsgade er opstillet fire billboards. Firmaer kan købe sig reklameplads og med plakater i formatet 333 x 236 cm informere forbipasserende om fordelene ved at købe deres produkt.

I december måned er plakatpladsen blevet købt af Sammenslutningen af Kunstforeninger, der i stedet for reklameslogans vil give forbipasserende kvalitetskunst.

Foreningen ønsker at en enkelt kunstner suverent beslutter, hvad der skal vises på de fire billboards, og man ser gerne en utraditionel løsning, der kan skabe debat om kunst i gadebilledet, og give kunsten en større plads i befolkningens bevidsthed.

Det er foreningens opfattelse at man godt kan lave opsigtsvækkende kunst i gadebilledet, uden at det bliver hverken poppet eller kommer til at ligne en ny opfindsom reklamekampagne.

Ophængningen vil forhåbentlig dokumentere, at det er en god ide at lave udendørs kunstudstilling på billboards.
Istedet for at lade folk komme til kunsten, forsøger foreningen med dette initiativ at lade kunsten komme til folk.

En del af meningen med projektet er at få folk til at vænne sig til, at kunst ikke kun er utilnærmelige, værdifulde originaler i glas og ramme, men godt kan være print i overstørrelse, der smuldrer på en måned.

Der er forhandlinger igang med firmaer i Berlin, New York og Tokyo om at lave lignende ophængninger i disse byer af de samme plakater, det er derfor vigtigt at billederne ikke henvender sig specielt til et dansk publikum.

Man har valgt dig som billedkunstner fordi du har fingeren på pulsen, er visuelt begavet og har noget på hjerte.

Du skal lave fire originaler, i størrelsen 1:10 eller større og de vil så efterfølgende blive skannet og printet i billboard-formatet 333 x 236 cm. Du bestemmer selv rækkefølgen, men ikke format eller antal.

Det er et absolut krav, at du ikke anvender bogstaver i dit værk, og at du ikke gør brug af arkivbilleder. Værket skal være unikt fremstillet specielt til denne ophængning.

mb

index

LIVET PÅ VRANGEN

lige så præsentabelt og indbydende tøjet ser ud, når det sidder rigtigt, lige så ubehjælpsomt og forkert ser det ud på vrangen.

vrangen vender indad, den holdes skjult, men det er også den, der er tættest på kroppen.
den afslører fejl og viser syningen, så vil du kende sandheden om livet, er det en god ide at kigge det efter i sømmene. sandheden sidder på vrangen.

du skal skabe et billedessay, der viser livet på vrangen. i en kreativ billedserie vise den side, vi sjældent ser, selvom den måske er den vigtigste.

du skal gå bagom det tilsyneladende, hvad gemmer sig bag gardinet, under sengen eller i kulissen? hvad foregår der bag de lukkede døre? i bagbutikken, i garderoben eller i pausen?

du skal afsløre andres hemmeligheder eller bekende dine egne, fortæl om det, du holdt så tæt til kroppen, at ingen fik noget at vide.

opsøg livet på vrangen og giv en dokumentarisk skildring eller iscenesæt dine vrangbilleder med modeller og rekvisitter.

undgå det velkendte, forudsigelige, forestillingen og meningen, og fang det uoverlagte, meningsløse og uberegnelige.
nervøsiteten inden du går på scenen og lettelsen, når det hele er overstået.

et vrangbillede er ikke vidunderlig grimt, men bekymrende sandfærdigt.

mb

index

MALPLACERET
- om at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt


den personlige
hvordan føles det at være malplaceret? at være sat i bås af fordomme eller forventning uden at kunne slippe fri?
hvordan ser magtesløsheden ud, når alle kigger på dig, fordi du er anderledes? forflyttet eller fejlanbragt?
fortæl om frustrationen over at skulle spille rollen som normal for at skjule, at du er en fremmed. uvedkommende og malplaceret.

reportagen
giv en skildring af nogen eller noget du finder malplaceret.
en bygning, en genstand eller person. en handling eller tilstand.
afslør de skjulte fejl, de fortrængte mangler; få det frem i lyset, mispasning og fejlplacering, følg i hælene på Den Grimme Ælling og fortæl i personlige billeder om mobning i andegården.

en aktion
arranger og dokumenter en opsigtsvækkende malplacering af en person eller objekt i et kendt miljø. eller skab en uventet tilstand.
hæld farve i sneen, tænd ild til mosen eller få lampen til at dryppe. enten fordi du har et politisk budskab om forandring eller blot vil pirre vores nysgerrighed og sætte gang i en reaktion.

Aflever en serie på mindst 4 fotografier eller video.

mb

index



MIDT I ET MEDIEHUS

Byggeriet af Den Indre Gade i Danmarks Radios nye mediehus er godt igang. Når byggeriet står færdigt i 2006 vil Den Indre Gade forbinde alle funktioner i huset, den vil være mødested og gennemgangsrum for ansatte i husets mange forskellige afdelinger.

I udsmykningudvalget har man overvejet, hvad der skal hænges op på de lange hvide vægge og er kommet frem til at det skal være fotografi.

Billeder med betydning. I holdning og udformning skal værkerne dagligt minde de ansatte mediefolk om vigtigheden af at hold fast ved idealerne og holde moralen høj.

At bore efter sandhed og skabe debat men også visualisere drømme og formidle fantasi.

Billederne skal være den daglige indsprøjtning, der gør, at medarbejderne tager deres arbejde lidt mere seriøst, får lidt mere respekt for seriøse lyttere og seere, forkaster den nemme, lette og ufarlige løsning til fordel for den problematiske, kreative og originale.

De skal minde om detaljens betydning og den oversetes ret. Vigtigheden af det frække spørgsmål, den skæve vinkel og de små fejl, der gør det hele troværdigt.

Markant personlig billedkunst som, når man tror man kender det godt, alligevel har noget nyt at fortælle.

Du skal give forslag til et fotografisk værk:billede, serie eller ophængning der egner sig til i stort format at bliv anvendt som udsmykning i Den Indre Gade.

Fotografierne skal være optaget specielt til opgaven, kun i undtagelsestilfælde vil tidligere optaget materiale blive accepteret.

Værker afleveret som video vil blive vist på den blå skærm i midten af Den Indre Gade.

mb

index

om bag disken

opsøg en arbejdsplads og fortæl, hvordan medarbejderne har det.
hvordan er stemningen, tonen, miljøet?

gør dig fortrolig med stedet og dan dig et indtryk. hvad mener du om de mennesker, der er ansat?
hvordan taler man til hinanden, hvordan er indstilling, tempo og humør, hvordan er kulturen?

brug komposition og kontrast til at visualisere, det, der interesserer dig mest, og som kunne være interessant at fortælle videre. brug bevægelserne og brug lyset.

skab med lys, skarphed og afstand det indtryk du har af menneskene.
gå om bag disken, ind på kontoret, over i kantinen, ud på lageret eller følg arbejdet i produktionen med fokus på medarbejdere og trivsel.

en nærgående, personlig beretning om mennesker på arbejde.

Aflever tre billeder mindst A4 print, kopi eller video

mb

index

PÅ AFVEJE
- et billedessay

Når du går rundt et fremmed sted risikerer du at fare vild. Ende et sted du ikke kendte til og aldrig havde ønsket dig at komme. For enden af en blind vej eller midt i et ukendt selskab.
Du skal lave en fortælling om at komme på afveje.

Gå udenfor stien, ruten og meningen og lad tilfældighed og intuition føre dig til steder, du ikke kunne drømme om at have som mål.

Ingen kender dig og ingen kan genkende dig. For er det ukendte sted en rolle, så vil ingen af dine bekendte tro, det er dig.

Du skal på det fremmede sted eller i din nye rolle være åben, nysgerrig og uvidende.

Vær ikke bange for det du møder, vend ikke ryggen til det du ser. Og forsøg ikke på noget tidspunkt at finde vejen tilbage til det velkendte.

mb

index

PÅ DEN ANDEN SIDE...
- et billedessay

Du bor bag en mur, muren kender du, den beskytter dig, givet dig tryghed. Men den holder dig også inde og hindrer dig i at se ud. Du har måske nok en forestilling om, at verden ikke slutter ved muren, men aldrig har du set, hvad der er på den anden side.

Muren er din grænse, din begrænsning, mere end til muren magter du ikke eller får lov til, eller tør.
Men hvad er der på den anden side?

Hvordan er der på den anden side af åen, du har altid kunne kigge derover set skikkelser og biler og huse, men vandet har altid forhindret dig i at komme over, åen har været grænse for, hvor langt du kunne gå. Du ved, hvad der findes på den anden side, men ikke hvordan der er at være.

Du skal krydse åen, se over muren, opsøge den anden side, gå på opdagelse, finde udfordring, vende ting på hovedet og se, hvad der er i bunden.

Du skal tage rundt om månen og om bag livet og fortælle, hvad du ser. Hvordan er der på den anden side?

Det indlysende, det sædvanelige, det sandfærdige, det kender du, erfaring og viden og tro giver dig sikkerhed, du ved, hvad der er op og ned, rigtigt og forkert.
Men på den anden side...

Hvordan ser sandheden ud på den anden side? Eller kærligheden? Trives du, når intet er som det plejer og alting starter forfra på ny?

Du skal lave et billedessay om den anden side.
Vis os hvordan der ser ud, fortæl os hvordan, der er at være. Opsøg det ukendte, gå bagom meningen og vend vrangen ud.

Rejs om på den anden side og fortæl os om dine oplevelser.


Aflever et billedessay på mindst 4 billeder

mb

index

På Flugt

Du skal skabe en subjektiv, oplevet beretning om at være på flugt. Du flygter fra et sted, en person eller tilstand, er du alene?

Eller er det virkeligheden, du flygter fra, på vej til drømmeland, et fantasiens utopia, hvor ønsker bliver opfyldt, og alt kan lade sig gøre?

Du kan vælge at gøre flugten dyster, farefuld med risiko for at blive opdaget, drunkne eller støde på en mine, eller du kan gøre flugten til en befriende ballonfærd, en længselsfuld rejse til mulighed

Din dokumentariske beretning eller iscenesatte forestilling skal ikke være hele fortællingen om flugten ikke både hvad, du flygter fra eller hvad, du flygter til, men en særlig stemning eller oplevels

Skab en fortælling, digt en historie, eller tag selv flugten og giv en beskrivelse af, hvordan det var.

Aflever mindst 5 billeder eller video

mb

index

RUM I BEVÆGELSE

Der er en særlig stemning i rum, der bevæger sig.
Vidt forskellig, men altid speciel. Ofte er det ikke farten, der bestemmer stemningen, men funktionen:formålet med at rummet bevæger sig.

Du skal opholde dig i længere tid i et rum i bevægelse og give en skildring af din oplevelse. Hvordan er stemningen?

Brug rummets indretning og udseende, personer og inventar til at fortælle historien om netop dette rum.

Spærret inde i en container er det svært at få øje på bevægelsen, men du mærker den. Fornemmelsen er en anden, når containeren er i bevægelse.

Flykabine eller fiskekutter, elevator eller underjordisk metro. Stå på, kør med, giv dig tid og kom hjem med noget vigtigt.

Tag en tur i barnevognen eller gem dig i kufferten før den skal afsted. Udsigt eller klaustrofobi vil fortælle din historie.

Om otte dage skal stuerne være omdannet til galleri:billeder på vægge, skærme, lærred, for opgaven er også at lave en fælles præsentation:et rum af rum i bevægelse.

mb

index

SKELETTER I SKABET

Kultur, moral og lovgivning bestemmer hvordan vi mennesker skal opføre os. Sætter rammer for det acceptable. Det korrekte og velsete, og vi viser helst den side af os selv, der i familien, blandt vennerne eller på gaden er mest passende. Vi vil gerne accepteres.

Og vi vil gerne roses. Meneskets psyke er afgørende for hvad vi udretter, hvor meget og hvor godt.
Når vi tror på egne evner giver det bedre resultater end hvis vi tvivler, flere muligheder for succes. Det styrker, at have selvtillid. Vi har brug for at få at vide, at vi duer til noget.

Lysten til accept og ros er en vigtig og naturlig del af menneskets adfærd og nødvendig for vores udvikling. Det er menneskeligt at hemmeligholde det uacceptable, glemme mangler og dække over fejl.

Du har forskellige fortrolighedsniveauer. Et til fremmede, et til kæresten. Dine forældre får andet at vide end dine venner.

Men selv når du gør dig umage med at være åben og ærlig er der ting, du ikke fortæller. Ordene er for uacceptable, fejlene for katastrofale. Både for dem, du betror dig til og for dig selv.

Måske ved du ikke med din bevidsthed, at der er noget at skjule. Har fortrængt det til underbevidsthedens dybere lag, lukket døren og glemt alt om det indespærrede.

Med tiden blev det til skeletter i skabet.

Du åbne skabet og i et billedessay åbenbare de indelukkede rester. Du skal tage billeder af skeletterne.
Hvordan ser de ud?

Hvad gemmer sig i mørket, hvad blev tilsidesat, fortrængt eller bare ikke taget alvorligt?

Vi vil se hvordan det ukorrekte ser ud, hvad det er, der ikke accepteres. Vi vil have fejlene på bordet.
Hvad er det mennesker holder skjult:Deres seksualitet? Deres fattigdom? Perversiteter eller grimhed? Misdannelser?

Hvad er det, man som menneske ikke kan være bekendt?

Du skal i dit billedessay åbne til det forbudte. De fortrængte oplevelser, de skjulte følelser.
Du skal bekende eller afsløre.

Eller digte. For uden fantasi, ingen forestilling.

mb

index

SORT PÅ HVIDT

Det er ikke til at tro, kan det virkelig passe? - Du skal vise sort på hvidt, at det er rigtigt.
Det forholder sig sådan, det finder sted, det forekommer.
Selvom det er svært at tro.

Vi havde det måske nok på fornemmelsen, men du viser os det uden omsvøb, sort på hvidt.

Du skal lave et visuelt læserbrev, hvor du ikke lægger fingrene imellem, men giver udtryk for din forargelse, indignation, irritation over, at det virkelig er sådan.

Du synes, det er uretfærdigt og urimeligt, det støder din anstændighed og nu kan du ikke holde kæft længere, nu skal det frem. Sort på hvidt. Skal vi virkelig finde os i det?

Undskyldninger er der nok af, forklaringer, fortrængninger, du er godt træt af, at der bliver snakket udenom, det bliver bagatelliseret, pakket ind og gemt væk.

Nu er det slut med at ligge i hjørnet og lugte:Værsgo, har har du det!
Sort på hvidt.

Aflever flere billeder i farve eller S/H, print eller kopi, stills eller redigeret video.

mb

index

SPEJLKABINETTET

I et spejlkabinet møder man sig selv, men da spejlene er hule og krumme og buede og bølgede, så er det vidt forskellige billeder, man ser.
I det ene spejl har man lange tynde ben og en hals som en giraf, i det næste er man en kugleformet tyksak med kommodeben.

Det er grinagtigt morsomt, men det er også alvor. Nogle gange ligner spejlbilledet mere, end vi bryder os om, og så er det sjovere at kigge på andres og grine af deres handicap.

I skal lave et fotografisk spejlkabinet, hvor jeg kan møde mig selv i en skikkelse, jeg ikke har set før. Finde sider ved mig selv, jeg havde fortrængt eller glemt eller ikke vidste fandtes.

En gavebod af forslag til hvem jeg er, og hvem jeg kan blive.
Bogorm og motorbølle, natteravn og jomfru, heks og vampyr, de er her allesammen eller findes i et billede. For I skal ikke vise mig, hvordan jeg ser ud, men give mig mulighed for at finde mig selv.

Er overdrivelsen grotesk, absurd, uvirkelig, så er den lettere at grine sig fra, end hvis den er umærkelig, hvis jeg tror på det, jeg ser.
Når sandheden skinner gennem komikken, når tvivlen er svær at feje bort, så får spejlkabinettet mening og betydning.

Skab iscenesatte fantasier med prinsesser og trolde og tag til samfundets udkant efter sære originaler. Vis mennesker på vrangen og lyv dig til sandhed.

Dyk ned i erindringen, brug dine erfaringer og fortæl, hvad du har på hjerte. Find pigen, du drømte om, men aldrig fik og ham, du undgik, fordi han gjorde dig bange.

En udstilling om at være menneske. Billeder af os.

mb

index

TABU

sandheden er krænkende for den, der forsøger at skjule den.

viser du det forbudte, det upassende, det pinlige og farlige, krænker du de retskafne, de velopdragne og tilpassede, for dem er sandheden en fornærmelse.

døden er tabu, vi taler ikke om den, billeder af døende og døde er krænkende. lidelse må ikke være underholdende og kærligheden ikke en vare, erotik og smerte er tabu.

du skal fotografere fulde folk, hemmelige elskere og lyssky affærer. afdække det fordækte, genoplive det fortrængte og vise os utilsløret nøgenhed.

du skal afsløre og forarge, provokere og bekende om det du ved, det du forestiller dig og det du har på fornemmelsen.

fortæl om den forbudte tillokkende skønhed og den afskyelige ulækre grimhed. hvad er det vi ikke må se, hvad gemmer sig under overfladen?

giv den den utilladelige lyst en chance, den beskidte fantasi, det uhørte og anstødelige.
hvad var det, du aldrig fik sagt, fordi det oversteg din blufærdighed?

du kan iscenesætte dine forbudte drømme eller gå på jagt efter hverdagens tabu. brug fantasien, lysten til at gå på opdagelse og glæden ved at fortælle.

udstil de frelste, giv dem fingeren og vis os hvad der ligger i bunden af skabet.
deres og dit.

flyt dine egne grænser og giv os andre en udfordring.

fredag 3. marts skal jeres værker udstilles på skolen installation, video, stills og udsmykning.

mb

index

Til Døden os Skiller

En mand i Japan har giftet dig med sin hovepude.
Ved en bryllupsceremoni i Tokyo har Lee Jingyu indgået ægteskab med sin pude, som han lovede at ære og leve sammen med til døden os skiller.
- Han er totalt besat af puden og tager den med sig overalt, siger en af hans venner.
- De går ture sammen i parken og går sammen på restaurant, for Lee er det bare den helt store kærlighed.

Du skal lave et billedessay om kærlighed.
Om at kaste sin kærlighed på noget eller nogen og love evigt troskab til døden jer skiller.
Om den uimodståelige lyst til at stå hvid brud eller den klaustrofobiske ensomhed, når ægteskabet krakelerer.

Din billedserie kan være et debatoplæg: Mener du bøsser skal have ret til at blive ægteviet i en kirke? Eller at lesbiske par skal have lov at adoptere børn?
Eller det kan være et digt, en stemningsfuld beskrivelse af ægteskabelige relationer.

Cindy Shermanns kæreste gennem fem år blev så mopset over altid at blive overset, når han var sammen med sin elskede, at han lavede en bidende selvbiografisk dokumentarfilm med titlen: Guest of Cindy Shermann.
Det var hvad der stod på hans bordkort, da han med sin berømte udkårne var til premiere på et Robert Mapplethorpe Show, som hun havde kurateret. Og så skulle han ikke engang sidde med ved Cindy’s bord.

Interesserer du dig for ægteskabelige kontroverser og flosset elskov, så skal du spidde et parforhold, men er du til romantik og kirkeklokker, så lad os kigge med, når du siger ja til den eneste ene for evigt.
Mand, kvinde. Eller pude.

Et underfundigt essay der gør mig blød i knæene eller et grotesk sceneri, der får mig til at klukke af latter.

Aflever en serie, kopi, print, eller video

mb

index

Ved Vejs Ende

For enden af vejen, hvor du aldrig før har været, bag krat og hegn eller buske og stakit, bor nogle mennesker, du ikke kender. En familie, et ægtepar eller venner, dem skal du besøge.

Med kameraet som øjne skal du gå på opdagelse det fremmede sted og give en skildring af, hvordan det er, at bo sammen hvor vejen ender.
Du skal være nysgerrig og nærværende, gå tæt på, men vis os ikke hvordan, de ser ud, de fremmede, når de bliver fotograferet, men hvordan de har det, når de er alene

Vær fantasifuld og kreativ, slip kameraet løs og lad det lege med, når familien er samlet, ægteparret passer hvert sit eller vennerne er gået i seng. Hvordan har de det?
Hvordan er det, at bo der, ved vejs ende?
Tag stilling til det, du oplever og skab din helt personlige beretning om mennesker sammen.

Aflever tre billeder mindst A4 print, kopi eller video

mb

index

VELKOMMEN TIL PARADIS
Et essay om tidens paradis

Du skal skabe et billedessay, en kunstnerisk fortælling om idyl, nydelse og overflod.
Om menneskenes nøgenhed, godhed og uskyld. Om fornøjelse og frelse.

Din fortælling udspiller sig i tidens paradis, det smukkeste sted, den skønneste have; blandt vidunderlige dyr i en pragtfulde fauna, med rislende kilder og midt i det hele Livets Træ.

Men også Kundskabens.
Spiser du frugten af Kundskabens træ, vil du kende forskel på godt og ondt, men skal så også dø.

Fristelserne lurer og slangen lokker. Forbrugsfesten har en bagside, grådighed giver tømmermænd og skammen er lige om hjørnet; smerte og frygt, forvisning og død.

Adam og Eva forbrød sig mod Herrens bud og blev udvist til et liv på jorden med smerte og sorg og skam.

Drømmen om Paradis og bestræbelserne for at opnå et paradis på jorden har eksisteret til alle tider.

Vi længes efter uskyld og renhed, fornøjelse og udødelighed. Vi fantaserer om overdådige gevinster og heldets magi.
Og rammes vi af jordisk smerte og dødelig frygt, så undgår vi at tale om det, gør alt for at glemme og skjule, at jorden ikke er paradis.

Fristelserne er mange, vi lokkes og forføres for slangen følger med, når målet er Paradis.

Dan dig en mening om paradis idag og skab i billeder en personlig fortælling, sandfærdig, satirisk eller eventyrlig, en dokumentarisk beretning eller iscenesat vision om Paradisets Have; lige her, lige nu.

Aflever en serie print eller kopi, vis en video eller byg en installation

mb



INDEX OPGAVER


AFSPORET
BARNET I DEN VOKSNE
BITCH ELLER BARBIE
CLIMB MOUNT CHALLENGE
DE SIDSTE MINUTTER
DEN BLINDE PLET
DEN SKJULTE SIDE
DET GRÆNSELØSE LAND
DET, JEG ALDRIG FIK SAGT
DET HAVDE JEG NÆSTEN GLEMT
DET ØMME PUNKT
DØDEN I DIG
EN FREMMED VERDEN
EN REJSE I DRØMMEN
EN REJSE I HVERDAGEN
ET FJENDEBILLEDE

ET LÆSERBREV
ET ØJEBLIK
FESTEN
FLUEN I RUMMET
FØR BOMBEN SPRINGER
FØR, DEN SPRINGER UD
HERE ARE THE DANES
HVAD EN FLUE KAN FORTÆLLE
HVEM ER VI?
HYLDEST, PROTEST ELLER SKILDRING
I GRÆNSELAND
IKKE ET ORD OM GOLGATHA
KOMMENTAR OM KRIG
KUNSTUDSTILLING I KRYDSET
LIVET PÅ VRANGEN
MALPLACERET

MIDT I ET MEDIEHUS
OM BAG DISKEN
PENGEMARKEDETS MILJØ
PÅ AFVEJE
PÅ DEN ANDEN SIDE...
PÅ FLUGT
RUM I BEVÆGELSE
SKELETTER I SKABET
SORT PÅ HVIDT
SPEJLKABINETTET
TABU
TIL DØDEN OS SKILLER
TING, DER GIVER ANSEELSE
VED VEJS ENDE
VELKOMMEN TIL PARADIS