Indstilling af fotoskolen Fatamorgana til Fotogratula - Dansk Fotografis Ærespris

af Jacob Aue Sobol

Fatamorgana strækker sig langt udover hvad man kan forvente af en institution eller læreranstalt.
 
I stedet for at udstikke et set regler for hvad fotografi er, og hvordan man skal fotografere, inspirerer og udvikler skolen den enkelte elev i hver sin personlige retning. Billedet og mennesket bag kameraet smelter sammen. En sammensmeltning, der kun opnås, fordi den enkelte elev udfordres til at sætte sig selv i spil og lærer at være ydmyg, nærværende og interesseret i sine medmennesker og sit motiv.
 
Hvad enten du vælger at afbillede dit indre gennem motiver af din elskede eller en gammel sko, så gør det med kærlighed. Det er Fatamorganas ånd.
 
"Man bliver tvunget til at arbejde med sig selv på Fatamorgana. Hvis man tager det alvorligt, får det konsekvenser. Livet bliver lidt dybere.", Johnny Jensen, billedkunstner.
 
For 875 unge mennesker har Fatamorgana gennem 25år været det sted, hvor deres fotografiske sprog fik lov at spire og gro.
Alt eleverne kommer med bliver taget højtideligt, hvilket giver den nødvendige plads til at eksperimentere og nyskabe.
 
"Der er en hård disciplin og en stor respekt omkring Morten Bo som lærer. Men inde under den disciplin er der frihed til at fotografere sin egen røv og stadig blive taget alvorlig." Nicolai Howalt, fotograf.
 
Hvor mange skoler handler om selve fotografiet og dets historie; om fotografen, der afbilleder sit motiv, så handler Fatamorgana først og fremmest om det møde, den energi og det nærvær der opstår mellem fotografen og det fotograferede.

Det handler om at skabe et rum, hvor kommunikationen går begge veje. Hvor fotografen og det fotograferede møder hinanden i øjenhøjde. Og hvor denne kommunikation og bevægelse gives videre til beskueren, der opfordres til at forholde sig til sin egen eksistens.
 
"Skolen varetager nogle opgaver, som de mere formaliserede fotografuddannelser ikke tager på sig, primært den konsekvente afsøgning og rendyrkelse at elevernes personlige og kunstneriske potentiale." Rune Gade, Kunstanmelder.
 
Fatamorgana’s udseende er vanskeligt at beskrive. Når man tror, man kender dens ansigt, får den snart nye karaktertræk og skifter farve og hud. Det er på Fatamorgana man skal kigge, hvis man vil opleve nye strømninger i fotografiet.
 
Der er her, man som gæstelærer, kan hente mindst ligeså meget inspiration fra sine elever, som man selv kan give dem.
 
Verden har forlængst opdaget det unikke ved Fatamorgana. Elever fra forskellige dele af verden bosætter sig i Danmark og lærer sproget, kun for at kunne følge undervisningen på denne skole.
 
Og med god grund. Jeg har gennem de sidste 5 år jævnligt lavet workshops på fotoskoler over hele verden. Og jeg kan med ro i sindet konstatere, at jeg aldrig, aldrig har oplevet et sted, hvor man skaber fotografi på denne måde, og hvor der findes en ligeværdig respekt og sammensmeltning mellem kunsteren, dokumentaristen og den kommercielle fotograf.

At denne skole findes på Ama’r er noget ganske særligt. Fatamorgana fortjener al den støtte og opbakning, vi kan give den, så vi her i landet kan fortsætte den enestående udvikling i fotografiet, som skolen står for. En skole, der har været grobunden for mange fotografiske kunstnere og dokumentarister, der i dag har manifesteret sig på verdensplan.