Jubilæumsbogens forord

Hvad er mere naturligt, når en billedkunstskole udgiver et jubilæumsskrift end at lade titlen være et billede og netop ikke skrift. Pilen, der er valgt er den pil, der i kanten af en negativfilm angiver i hvilken rækkefølge billederne er optaget, i hvilken rækkefølge de skal ses. Hver gang et billede er taget peger pilen på et nyt.
Når lærerne med eleverne har gennemgået deres kontaktark og kommenteret arbejdsprocessen, har pilen guidet dem den rigtige vej gennem billederne. Den lille, enkle, hvide, outlinede markering har på sin egen insisterende måde peget på hvert enkelt billede. Jo flere pile, jo bedre billeder. Når de var blevet gode nok, kom nye elever til med nye billeder, der igen blev bedre og bedre. Pilen var altid den samme.
Fatamorgana, Danmarks fotografiske Billedkunstskole er en selvejende institution, der inden for rammerne af Folkeoplysningsloven tilbyder undervisning til personer, der ønsker at uddanne sig til billedkunstnere og dokumentarfotografer.
Foruden Morten Bo underviser en række af de bedste danske og svenske fotografer. Ofte, når internationale navne er på gennemrejse, får skolen besøg, og eleverne er derfor blevet undervist af både Nan Goldin, Sebastião Salgado og Mary Ellen Mark.
26. august 1999 kunne Fatamorgana fejre sit ti-års jubilæum. Styrelsen havde inviteret alle tidligere elever til at sende nyere billeder til en censureret udstilling og bog. Af de 275 inviterede billedkunstnere havde 114 sendt 570 værker til bedømmelse, og af dem valgte Bjørn Nørgaard, Tove Kurtzweil, Morten Bo, Henrik Saxgren og Per Folkver 54 værker fra 39 indsendere.
Udstillingen af de antagne værker, som også bestod af videoer og installationer fandt sted i Øksnehallen 27. august - 10. oktober 1999.
Det er vores håb, at bog og udstilling vil skærpe opmærksomheden om fotogafi som kunst og dokumentere, at de bedste fotografer har gået på Fatamorgana. At ti års kursus af billedkunstnere og dokumentarfotografer har sat sine spor i dansk fotografi.
På filmstrimlen angiver en pil og et tal hvert billedes nummer. I bogen, hvor et værk kan bestå af flere billeder, angiver den et værk. Pilen viser vej, som den altid har gjort det.
Selvom det nu er muligt for eleverne at arbejde digitalt med deres billeder på Fatamorgana, er grundmaterialet stadig lysfølsom emulsion. Farve eller sort/ hvid, men stadig film med pile. Forude venter de digitale kameraer med deres CCD. Emulsion bliver til pixels, kantnummeret til et signal på et display. Pilen bliver overflødig.
Men der vil altid være et billede, der venter på at blive taget.

Fatamorganas Styrelse