Andrea Holmstrup
På Sporet

Overalt, hvor mennesker færdes, efterlader de spor. Skaber stier, smider affald, laver rod eller orden, du skal finde og beskrive interessante spor.

Nyhøstet mark eller opvasken fra igår, der må gerne være personer på billederne, men det behøver der ikke. Kirkegårdens friserede grusgange eller et ramponeret trafikskilt, find spor på gaden, i stuen eller i skoven, og lad mig digte videre på din fortælling om hvem, hvorfor og hvordan de satte sig spor.

Bremsespor, fodspor men ikke digitale, ikke duftspor, blæsten eller regnens, kun synlige spor af menneskelig aktivitet.

Aflever en serie på mindst 6 billeder eller en video

 
Katinka Klinge Albrectsen
Farvel PusherShit



Så skete det, en betjent blev skudt på Christiania, og en beslutning blev truffet: Ud med pusherne, ned med boderne, væk med fotograferingsforbudet, Christiania skulle igen være et åbent og gæstfrit område, det skulle være slut med raziaer og maskering, man var enige om, at fra nu af skulle den musikalske, kreative christianitter ånd tilbage.

Du skal lave en reportage fra Christiania, og fortælle om det er lykkedes Hvordan er stemningen, hvordan er det at bo på Staden idag, hvilke aktiviteter er værd at fortælle om, hvilke værksteder og lejligheder er interessante at besøge?

I et personligt, engageret, fotografisk billedsprog skal du fortælle, hvad du synes om det, du møder derude. Om Fristaden, dens beboere og deres liv.

Aflever en serie på mindst 8 billeder.

 
Marie Elisabeth Nørgaard Munkner
Vindueskigger

Alle elsker at se billeder af det hemmelige, inderste, det vi ikke har mulighedfor at se i real life, livet uden præsentabel facade eller beskyttende maske. Men der er en grænse.
En anstændigheds grænse både for hvad vi vil se, og hvad vi tør vise.

Du skal fotografere gennem ruden, ind ad vinduet, gennem sprækken til det hemmelige rum og undersøge, hvor grænsen går.

To japanere er blevet fængslet for på nettet at have solgt sneekers med indbygget kamera, så man kan tage billeder op under kjolen på stående passagerer, og turen kommer snart til selfie-stangen, fordi den kan holdes ind over toiletdøren.
Men tilladt er det at se live-tv fra personers lejligheder, fra bade- og soveværelse dog kun mod betaling.
Og hvad med droner?

Du skal skabe et kunstnerisk personligt projekt om at være voyeur og afsøge grænserne for anstændighed. Din og vores.

 
Marie Prangsgaard
Hilsen fra Cellen


Foto: Jacob Ehrbahn

Ikke siden Vita Andersen hudflettede forældregenerationen i din digtsamling Tryghedsnarkomaner, har en digterdebut skabvt så stor omtale som Yahya Hassans for tre år siden. Digtene er et opgør med forældrenes kultur og hans opvækst i en ghetto i Århus med en voldelig far, og en mor der svigtede.
Digtene blev af anmelderne rost til skyerne, hans popularitet enorm, han var med sin flabede optræden og rappe replik folkets yngling, endelig var der en ghettodreng, der turde sige, hvor galt det stod til.

Elsket men også hadet. Blev slået ned, truet på livet og tilbudt beskyttelse af Politiets Efterretnings Tjeneste. Når han tog ud for at optræde var det med bodyguards.

Men Yahya Hassan finder sig ikke i noget, han svarer igen og slår igen og skyder i selvforsvar en dreng i benet. Han begår adskillige lovovertrædelser og har nu endelig fået sin dom: et år og ni måneders fængsel.

Du skal skabe et billeddigt, som visualiserer Yahyas Hassans digtning. Sæt dig i hans sted, forestil dig hans vrede og afmagt og giv udtryk for den i fotografi. Hvad han vil sige, skrive eller vise i en hilsen fra sit ufrivillige exil?

Barndom

fem børn på række og en far med en kølle
flergræderi og en pøl af pis
vi stikker skiftevis en hånd frem
for forudsigelighedens skyld
den der lyd når slagene rammer
søster der hopper så hurtigt
fra den ene fod til den anden
pisset er et vandfald ned ad hendes ben
først den ene hånd frem så den anden
går der for lang tid rammer slagene vilkårligt
et slag et skrig et tal 30 eller 40 til tider 50
og et sidste slag i røven på vej ud ad døren
han tager bror i skuldrene retter ham op
fortsætter med at slå og tælle
jeg kigger ned og venter på det bliver min tur
mor smadrer tallerkener i opgangen
samtidig med at al jazeera tv-transmitterer
hyperaktive bulldozere og fortørnede kropsdele
gazastriben i solskin
flag bliver brændt
hvis en zionist ikke anerkender vores eksistens
hvis vi overhovedet eksisterer
når vi hikster angsten og smerten
når vi snapper efter vejret eller meningen
i skolen må vi ikke tale arabisk
derhjemme må vi ikke tale dansk
et slag et skrig et tal

Aflever en serie på mindst 6 billeder eller en video

 
Minik Bidstrup Petersen
Skatepark



Der er gang i den på skatingbanen, hurtige, smidige, modige med hjelm og knæbeskytter suser de op og ned ad bakker og ramper, drenge, piger, børn og unge og enkelte voksne, der har sat tiden i stå. Du skal lave en dokumentarfilm om Fælledparkens Skatepark.

Om skatere og skating, hvorfor er det så fascinerende at stå på et rullende brædt, er det sjovt, fedt eller farligt?
Fortæl om de dygtige der balancerer på kanten og om nybegyndere med stive ben, om venskab og konkurrence, succes og fiasko.

Kom tæt på livet i en medrivende, musikalsk dokumentarfilm, så vi mærker farten, får sved på panden og lyst til selv at være med.

Aflever en video ca. 6 min.

Fælledparken Skatepark Edel Sauntes Allé 3 2100 København Ø

 



Morten Bruun Christiansen
Autonome i Nord-Vest

Hvad foregår der i Ungeren på Dortheavej, og hvad sker der på Bolsjefabrikken? Du skal opsøge unge i det autonome miljø og fortælle, hvem de er, hvad de laver, og hvad du synes.

Orienter dig om aktiviteter og arrangementer, mød brugerne på værkstederne, til arrangementer, i folkekøkken og øvelokale, vis dem tillid, mød op, vær med og fortæl i fotografi, hvad du oplever.

En personlig dokumentarisk reportage om 10 dage i et autonomt miljø på Nørrebro.

Aflever mindst 8 billeder

Ungeren, ungdomshuset på Dortheavej 61
Vil du gerne filme/fotografere til et arrangement, kontakt da Ungdomshusets mandagsmøde på kontakt@ungdomshuset.dk eller duk op på mandagsmødet hver mandag kl. 19.00.


Bolsjefabrikken Ragnhildgade 1

 
Simon Dixgaard
Free at last

Dr. Martin Luther King talte ved en demonstration for borgerrettigheder i Washington 1963. I tusindvis af mennesker var samlet for at lytte til den tale, der siden er gået over i historien som enestående og kraftigt medvirkende til en polarisering af samfundet mellem dem, der var for og dem, der var imod.
En polarisering, som er forstærket gennem årene og har ført til den dybe kløft mellem Obamas demokrater og republikaneres Trump.

Du skal lave en film, der som eneste lydside har de sidste minutter af Martin Luthers tale.
Eksperimenter med forskellige billeder, hvad sker, hvis billedsiden er en hverdagssituation, hvor ingen bemærker, hvad der bliver sagt i radioen? Eller hvad nu hvis personer i det offentlige rum reagerer på lyden, men ikke ved, hvor den kommer fra?

Prøv at gøre filmen til et personligt budskab, måske det for dig handler om andet end race, men om kultur eller miljø?
Eller lad den være et afskedsbrev til magtsyge, dominerende kvinde, du nu forlader med jeres fælles barn: - Free at last, free at last, thanks God almighty, we're free at last.

Det er op til dig, hvordan tonen skal være; solidarisk, satirisk, seriøs eller irritabel. En filmisk øvelse, der skal gøre dig klogere på, hvad lyden gør ved billedet, og hvad et billede kan gøre ved lyd.

Brug de sidste 3-5 minutter af talen alt efter hvor lang, filmen er. Blot skal Martin Luther Kings tale lyde fra start til slut og være eneste lydkilde.

Aflever en serie på mindst 6 billeder eller en video

Link til talen