Det fandtes engang noget der hed Skandinavisk Institut for Sammenlignende Vandalisme, som blev grundlagt af billedkunstner Asger Jorn i 1961. Projektet var en afstikker fra hans gængse praksis; han ville undersøge generne i sine billeder.
Han rejste, sammen med den franske fotograf Gerard Franscesci rundt til kirker og hellige steder i Skandinavien, og affotograferede visuel kunst fra forhistorisk tid og frem. De nåede at tage over 25.000 fotografier i de 3 1/2 år, som instituttet levede.
Jorn nåede kun at forberede 6 af de 32 bind han ville udgive inden han døde.

Grunden til at jeg tager fat i Jorn, er at han er en billedkunstner, der hele tiden skubbede grænserne for hvad han kunne gøre. Kunst handler om at se hvor meget man kan slippe afsted med.

Jorn og Franscesci rejste rundt til alle stavkirker for at tage billeder af den kunst der ligger på overgangen fra mytologi til kristendom.
Jorns institut er en undersøgelse af hvor vores billedsprog stammer fra. Det er mere hårdt at se på sin egen historie end på eksotiske ting. Man kan opdage at ens egen historie er ligeså vild, men måske mere ond eller voldsom, fordi man ikke har samme afstand til den.
Man er viklet ind i den og man kan næsten få kvalme. Jorn så på den skandinaviske billedhistorie i en tid hvor alle andre kiggede, eller i ti år havde kigget, på primitiv kunst fra Stillehavsområdet og afrikansk kunst.
Den kunst der næsten har ikon-status indenfor modernisme og 60’ernes gode smag.

Måske ville Jorn gerne vise at vi alle stammer fra primitive kulturer, og er en del af en billedkultur der går langt tilbage.
Det er det jeg synes er særlig vigtigt, at man ikke kan undslippe sin egen natur og at man måske har en billedkultur der ville se anderledes ud hvis man kom fra et andet sted. Det Jorn gjorde var at gøre opmærksom på at man stammer et sted fra, at kigge indad i stedet for udad.
------------------------
I 2014 opstår: Skandinavisk Institut for Sammenlignende Vandalisme 2014 Instituttet mødes for første gang mandag den 13. oktober for at aftale indsamling af materiale.
Instituttet ledes ikke af god smag eller kunsthistorie, men af Jorns ånd.
Instituttet har proklameret følgende:

Skandinavisk Institut for Sammenlignende Vandalisme 2014
I instituttet er alle vandaler

- Vandalen har ikke et hierarkisk forhold til flader
- Vandalen arbejder i dette tilfælde lokalhistorisk
- Vandalen arbejder med udmattelse
- Vandalen er et dobbelt projekt; voldelig og registrerende
- Vandalen kan bruge lyde og ord, på samme måde som flader
- Vandalen kender ikke til ejerskab

Absalon Kirkeby 13. oktober 2014