14. marts 2013 Forslag til billboards

mandag 11. marts 11:00 opgaven stillles
torsdag 14. marts 14:00-19:00 dialog-gennemgang





OPERATION SKØNHED

Et billboardprojekt

De seneste års stigning i antallet af kosmetiske operationer på især helt unge piger som får brystimplantater og kosmetiske ansigts- og kønslæbeoperationer har vakt bekymring hos personer, der mener, det er uetisk at operere på den raske menneskekrop. Plastikkirurgiens succes har skabt et unaturligt skønhedsideal, den sygeliggøre det normale.

Rigtig mange af de kosmetiske operationer, der bliver foretaget, er hverken sundhedsmæssigt eller lægeligt nødvendige, og samtidig er det ingen hemmelighed, at der er rigtig mange penge i plastikkirurgi, siger Birgit Petersson, lektor i medicinsk kvinde- og kønsforskning

Den kosmetiske plastikkirurgi har gjort operative indgreb til en markedsøkonomisk handelsvare og det er et problem. Især, når det er de kirurger, der tjener penge på operationen, som skal rådgive og informere pigerne omkring ulemper og risici.

Lægger man bryst til skønhedskirurgi, kan man få en slem overraskelse. For mange af de læger, der foretager indgrebene, er ikke uddannede kirurger.

Den nystiftede FOKO Foreningen til oplysning om Kosmetiske Operationer har derfor besluttet at lave en kampagne, der skal opfordre til en debat om det aktuelle, kontroversielle emne.

Man har søgt og fået penge til et større billboardprojekt i København og de større provinsbyer, man vil fremstille og opsætte billboards, der i modsætning til privathospitalers og klinikkers ensidige markedsføring kan opfordre til debat om emnet og forhåbentlig få de unge til at tænke sig om en ekstra gang, inden de lader sig operere.

Man har besluttet at ni talentfulde, unge fotografer og kunstnere hver især skal komme med forslag til, hvordan kampagnens billboard skal se ud. Og du er en af dem.

Du skal skabe et visuelt fotografisk blikfang, som på en enkel og forståelig måde opfordrer til debat om kosmetiske operationer. Et billede der fanger opmærksomheden, vækker opsigt, et billede man husker.

Billboardens format er 333 x 236 cm og vil under billedet blive forsynet med en kort, informativ tekst samt kampagnens og foreningens navn:

OPERATION SKØNHED FOKO Foreningen til oplysning om Kosmetiske Operationer

Torsdag 14.marts klokken 14:00 vil FOKOs kampagneudvalg på møde tage stilling til de ophængte forslag og vælge hvilket, der skal præmieres og anvendes.

Dit forslag A3 lavformat 42 x 29,7cm skal inden mødet være ophængt på en af tavlerne i stuerne.

mb 10/03/13