opgaven stilles mandag 5. marts 11:00
dialog gennemgang torsdag 8. marts 14-19

Bilfri By


Med betalingsringens død er det på tide, at regeringen giver byggeriet af supercykelstier i København en spand kul, udtaler teknik- og miljøborgmester fra SF Ayfer Bayka i et interview.
Vi har planer om at anlægge flere og bredere cykelstier, lave cykel- og gangbroer over vand, veje og jernbaner, give cykler mulighed for at køre hen over pladser og skabe betydeligt bedre cykelparkeringsmuligheder.

Intentionerne er store, men efter at regeringen har nægtet kommunen tilladelse til at øge parkeringsafgiften, er udsigten til at der sker noget foreløbig alt for små.

En tværpolitisk gruppe af miljøaktivister, cykelentusiaster, beboere og studerende har derfor besluttet, at nu skal der ske noget.
Man vil i kølvandet på den kollapsede betalingsring lave en kampagne, der skal få bilisterne til at lade bilen stå og istedet tage cyklen.

Mens Foketinget har lagt problemet med de alt for mange biler i byen i en kommision og bevillingerne til større og bedre forhold for de cyklende har lange udsigter, så ønsker gruppen at gøre noget nu og her.

Man vil sætte gang i en kampagne.

Første skridt er en plakat, og man har derfor besluttet at invitere 10 unge fotografer til hver især at komme med forslag til en fotografisk plakat, der med teksten: Ta’ Cyklen - lad Bilen Stå! skal få bilisterne til at ændre adfærd.

Plakaten, som skal hænges op overalt, hvor bilister parkerer og færdes, skal være enkel i budskab, markant i holdning, iøjnefaldende og særpræget, for den må ikke kunne forveksles med de kommercielle produktreklamer.

Om den skal være informativ eller et skræmmebillede, satire eller bare et uforglemmeligt syn er helt op til hver enkelt kunstner, men gruppen ser gerne, at den i sit udtryk signalerer karakter og personlighed.

Dit forslag skal være 42 cm højt og 29,7 cm bredt og må ikke indeholde tekst. En grafiker vil inden trykningen anbringe parolen Ta’ Cyklen - lad Bilen Stå! under billedet.

Hvert forslag skal være ophængt i stuerne på de to tavler torsdag 8. marts inden klokken 14, hvor gruppen på et møde vil analysere og diskutere de ophængte plakatforslag og tage stilling til, hvilket forslag der skal premieres og trykkes.

mb 5.3.2012

Dansk Cyklist Forbund, Rømersgade 5-7, 1362 København K. 33 32 31 21 www.dcf.dk
Københavns Kommune www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/CyklernesBy.aspx
Borgmester Ayfer Bayka www.ayfer.kk.dk
Bikeability. Forskningsprojekt om cyling www.bikeability.dk/

Cykelsti konsulenter:
Kommunikationschef Frits Bredal 29 47 67 04
Direktør Jens Loft Rasmussen 61 60 36 75
Landsformand Claus Steffen Hansen 41 42 48 16
Trafiksociolog Anette Jerup Jørgensen 28 19 91 68
Specialkonsulent, cykelteknisk viden Allan Carstensen 40 70 83 64

Sagt og skrevet om Københavns cyklister:
Der er kamp om pladserne i landets hovedstad. Og det kræver politisk mod at tage plads fra bilerne og give det til cyklisterne. Men resultatet er bedre byliv for alle, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal.
Den bedste måde at få has på bilkøerne i København er ved at få folk til at cykle i stedet.
Projekt 'cykelsuperstier' er et samarbejde mellem Københavns Kommune, Region Hovedstaden og en lang række af de omegnskommuner, der har forholdt sig kritisk til den nu afdøde trængselsring.
Ideen med cykelsuperstierne er at skabe en slags 'motorveje' for cyklister, så de kan cykle direkte fra omegnskommunerne til Rådhuspladsen i København.
Mere end 35 procent af alle, der pendler til arbejde i København, benytter to hjul. En enig borgerrepræsentation i Københavns Kommune har en målsætning om, at tallet skal hæves til 50 procent, så mindst halvdelen af arbejdspendlerne cykler.
Københavns Kommune forventer, at supercykelstier på kort tid vil øge antallet af cyklister med 30 procent. Et netværk af supercykelstier er allerede planlagt og forventes at komme til at koste en milliard kroner over ti år.
Med regeringens støtte vil de vigtigste stier kunne stå klar til pendlere i hele regionen i løbet af 2-3 år«