Vejen til Vestre
Antallet af forbrydelser, der bliver begået på baggrund af nationalitet, hudfarve, etnisk baggrund, seksuel orientering eller tro er voldsomt stigende
Foreningen StopHadForbrydelser har derfor søsat en kampagne, der skal få ofre og vidner til hadforbrydelser til at anmelde overfald og grov mobning til politiet.
Man ønsker også at sende et signal til de minoritetsgrupper, der risikerer at blive udsat for hadforbrydelser om at retssamfundet står bag dem, hvis de anmelder overfaldet, og at de skyldige vil blive retsforfulgt og straffet.
Udover at øge den generelle viden om hadforbrydelser i befolkningen foreningen også med kampagnen informere om hvor, man som offer kan få hjælp.
Næsten alle forbrydelser kan have et hadmotiv:
Seksuelt
Du er udsat for en seksuel hadforbrydelse, hvis du får tæv, fordi du er lesbisk, bøsse, eller transseksuel.
Religiøst
Bliver du overfaldet på grund af din religion, fordi du er jøde eller bare tilhører en religiøs bevægelse er der tale om en hadforbrydelse.
Racistisk
Du kan også blive udsat for en hadforbrydelse på grund af din hudfarve, nationalitet eller race.
Hadefuld tale
Bliver du hånet eller nedværdiget på grund af din race, hudfarve, tro eller seksuelle orientering kan det faktisk straffes med op til to års fængsel.
Du skal lave et markant personligt billede der berører temaet hadforbrydelser, kan skabe debat i befolkningen og vise ofrene solidaritet.
Forslaget skal være i format A3 42 cm højt og 29.7 cm bredt og må ikke indeholde tekst eller logo.
Dit forslag til plakat skal være ophængt på tavlen fredag 1. april kl. 10:00 hvor et indkaldt ekspertpanel vil analysere og diskutere de forskellige forslag og udpege en vinder.
Som del af eventen Stop Hadforbrydelser der løber af stablen fredag 13. maj i Råhuset, har arrangørerne udskrevet en fotokonkurrence med teamaet Had i København.
Alle indsendte billeder vil blive vist på slideshow på eventdagen og de 30 bedste forslag printet i A2 og hængt op.
Inden 15. april skal forslagene være sendt til stophadforbrydelser@gmail.com.
Læs mere om kampagnen
mb 28/3/2011