Besvarelser:



Kunstnere mod Vold
Først en ung på strøget, der ikke ville aflevere sin hue og derfor blev tæsket til døde, så her forleden et avisbud på Amager, der blev dræbt med en kølle, uskyldige der udsættes for meningsløs vold har fået en gruppe mennesker til på facebook at samles om budskabet: Meningsløs Vold skal Stoppes nu!

Torsdag i sidste uge arrangerede de fakkeltog i København og har siden indsamlet penge til støtte for de voldsramte familier.

Flere og flere støtter op om kravet at stoppe volden nu, Nej til Vold uanset Karakter er et andet initiativ.


Stop Alkovold, Stop Vold mod Kvinder, Stop sexuelle Overgreb, Hjælp til Voldtægtsofre, der har i befolkningen rejst sig en storm af protester,
og initiativet Kunstnere mod Vold opfordrer alle kunstnere til at komme med deres bidrag til den offentlige debat om tidens meningsløse accelererende vold.

De fleste kampagner lægger vægten på agitation og paroler, men Kunstnere mod Vold har den opfattelse, at volden har en årsag og at årsagen ikke fjernes med slagord, men med debat.

Kunstnerne opfordres derfor til ikke at lave propaganda der agiterer for en holdning, men debatskabende billeder, der kan få folk til at diskutere emnet og tage personlig stilling. Til voldsdrab, voldtægt, til mobning og chikane, er der en sammenhæng mellem statsautoriseret vold og kriminel? Mellem vold på skærmen og vold på gaden?
Er det tidens kultursammenstød, der skaber volden eller ydmygende umyndiggørelse og undertrykkelse?
Handler det om dannelse, identitet og moral eller foragt, frustration og frihed?

Kunstnere mod Vold vil i den kommende kampagne lade alle synspunkter være repræsenteret, ethvert udsagn, der kan få mennesker til at tale om volden og tage stilling, vil blive brugt.
På plakater, i annoncer, billboards og bannere vil kunstnernes bidrag blive vist uden anden tekst end inititivets logo og kunstnerens navn.

På møde i initiativets kampagnegruppe fredag 4. april vil de indleverede forslag blive præsenteret og diskuteret, og gruppen vil beslutte hvilket forslag, der bedst repræsenterer initiativet og blive anvendt som slagbillede i den kommende kampagne.

Aflever et nyoptaget fotografi uden tekst i A3 og sæt det op på en af tavlerne inden fredag morgen.
mb 30.03.08