VORES ERNST
Et portræt

Når han er bedst er der ingen, der kan måle sig med ham. Ole Ernst på scenen som Jeppe på Bjerget eller på film som hustyranen i Sort Høst er præstationer, der har sat sig varige spor i dansk kultur.

Og i folks bevidshed, Ole Ernst, der blev uddannet på Skuespillerskolen ved Odense Teater 1966 er blevet folkeeje, en institution i dansk film og teater. Med sine utallige roller i film og på teater er han blevet en selvfølge, vi føler, vi kender ham, for i alle sine roller og optrædender er Ole Ernst dybt seriøs og gennemprofessionel.

Der er noget upoleret, noget virkeligt, en oprigtig brutalitet i hans bedste roller, det er som om han kender gadedrengen og tømmermændene bedre end andre, som om han insisterer på at gøre figurerne ægte, ingen kan som Ole Ernst skildre brutalitet med kærlighed og ondskab med respekt.

Han er en sjældenhed blandt danske skuespillere, en ener der aldrig glemmer sine rødder, en opvækst i et arbejdermiljø under krigen.

Du skal tegne et portræt af Ole Ernst. Følge ham i hverdagen, komme tæt på og vise os hvem, han er.
I intense, oplevede billeder skal du forsøge at fange det helt specielle glimt i øjet, der har fascineret publikum i en menneskealder.
Hvad er det ved Ole Ernst, der er så karismatisk betagende, hvorfor er han også idag en af de mest respekterede skuespillere på den danske scene?

I morgen aften tirsdag 30. oktober og igen næste tirsdag 6. november, står han på scenen i Det kongelige Teater, Stærekassen i stykket Med Venlig Deltagelse af Erling Jepsen.

Du skal straks ringe til Ole Ernst XXXXXX og aftale et møde imorgen, hvor I sammen aftaler hvordan og hvornår fotograferingen kan foregå.



DIN BLEGE GADE
Et billeddigt

Ole Sarvig udgav i 1943 digtsamlingen Grønne Digte med blandt andre digtet Billede.

BILLEDE

Så blege var gaderne
som en lunge i sprit,
som et blegt skelet et sted
i et lukket skab,
støvet og glemt.

Farveløse stod de
ventende en sommers komme,
den dybe rødme, det grønne,
som livet har.

Da spredtes den skønne mosaik,
og livet stod op
og nikkede genkendende til sine mønstre.

Du skal sætte digtet i billeder.
Fortæl om dineblege gader, om skeletterne i skabet og lungen i sprit.
Digt i et personligt, udtryksfuldt billedsprog om livets rødme og drømmens mosaik.



RØDJAKKER OG RÆVEHALER
En dokumentarisk reportage

På søndag 4. november er der Hubertusjagt i Dyrehaven nord for København med 120 deltagende ryttere. Jagten afsluttes med et 800 m langt væddeløb for 40 af de deltagende ryttere og årets Hubertsusvinder bliver kåret.

20.000 mennesker vil valfarte til Dyrehaven denne første søndag i november for at tage opstilling langs ruten og følge den traditionsrige begivenhed, sportsrideklubbens sidste af årets 24 jagter.

Du skal lave en billedjournalistisk dækning af begivenheden. Hvad foregik der, og hvad er interessant at fortælle? Hvordan er det at være deltager og hvordan, bare at kigge på?

Du skal i denne uge daglig følge forberedelserne, arbejdet med hestene i stalden og på ridebanen, xxxxxx og xxxxxx, som begge deltager i jagten, har lovet, at du må fotografere dem og deres heste i dagene før, under og efter jagten.

Tag på opevelse i et ryttermiljø og fortæl i personlige, spændende billeder, hvad du så, og hvad du synes.

Idag mandag 29. oktober 13:00 skal du møde på xxxxxx rideskole, og spørge efter xxxxxx, hun venter dig, og sammen aftaler I hvor og hvornår, du skal fotografere.





TIDENS FORESTILLING
Rollespil

En 23-årig Cindy Sherman begyndte i 1977 en række selviscenesættelser, der år senere skulle blive til den berømte serie Untitled Film Stills.
Med virkeligheden som kulisse og sig selv som aktør visualiserede hun middelklasseamerikaner-kvindens undertrykte sexualitet og længsel efter anerkendelse og eventyr. Humor og konsekvens gjorde billederne til seriøse karikaturer, rammende men også kærlige billeder af kvindelig afmagt.

Du skal med dig selv som aktør i virkelige locations skabe tre scenerier af nutidige kvinder, der har den samme uopnåelige drøm om succes som Cindu Shermans kvinder. Vær fantasifuld, oprigtig og kreativ i din visualisering af tidens kvinderolle-klicheer.

De tre situationer er:

Hotelstuepigen gør rent på et værelse efter en playboy
En kvindelige bokser i omklædningsrummet efter en kamp
En muslimsk kvinde går til danskundervisning på aftenskole

Bliv inspireret af Cindy Shermanns Film Stills, men skab dit eget univers. Et personligt tidstypisk dokument.



YOU MIGHT REMEMBER
Et slideshow

Året er 1972, stedet er Madison Square Garden in New York City på scenen er John Lennon og Elephant's Memory. Det er den sidste dag i august, det er varmt. One to-One er en velgørenhedskoncert, overskuddet går til psykisk syge børn.

To år tidligere var Beatles blevet opløst, efter deres sidste album Abbey Road skiltes de og John Lennon har siden boet i New York og har indspillet tre albums med sin kone Yoko Ono og deres Plastic Ono Band.

Ved koncerten i Madison Square Garden synger John Lennon numre fra sine seneste albums, men han synger også et gammelt Beatlesnummer. En sang fra det album, der blev gruppens sidste, Abbey Road fra 1969. John skrev og komponerede og sang Come Together.

Fra scenen i Madison Square Garden joker han
- you might remember this one better than I do, og tæller ned til Come Together.

John Lennon, som bliver dræbt 8 år senere, kommer fra Liverpool i England, hans betydning og popularitet er enorm, livet igennem formår han at forene popularitet og politisk holdning, og efter hans død bliver lufthavnen i hjembyen opkaldt efter ham Liverpool John Lennon Airport.

Da Come Together er forbi siger han:
- I nearly got all the words right too,
14 år senere udgiver hans enke liveoptagelsen fra 1972, da har John Lennon været død i 6 år.

Du skal sætte musikken i billeder. Lave en nutidig billedside til liveoptagelsen af Come Together.
Brug musikken til at fremhæve dine billeder og brug billederne til at visualisere sangen.
Leg med Lennon.

Forestil dig at dine billeder kører på scenens bagtæppe, at Lennon spiller til din forestilling.
En gigantisk udendørs biograf med Lennon Live til dine stumme billeder, hvad er det du gerne vil fortælle?
Har du noget vigtigt på hjerte, et budskab eller krav? Eller fortælling eller bare et statement?



ET FOLK I UNIFORM
En registrering

I militæret er der tradition for at bære uniform, når man er i tjeneste. Uniformen viser rang og værn og mange uniformer har eksisteret uændret i århundreder.
Men også i etaten bruger man uniform. Statsansatte skulle tidligere bære regelmenterede uniformer i tjenesten, postvæsen, togpersonale, politikorps, præster, sygeplejersker og brandvæsen bærer uniformer, men ikke altid så konsekvent som tidligere. AmtmændeneS uniform hang i klædeskabet og blev kun taget frem ved Dronningens Nytårskur.

Du skal lave en registrering af danskere i uniform. Vise hvordan forskellige regelmenterede uniformer ser ud, når de bæres af statsansatte og andre, også nonner, spejdere og Føtexansatte har uniformer, piloter, fodboldspillere og Frelsens Hær.
Et bredt udsnit af dansk tvangsbeklædning 2007.

At mange personer vælger at gå i tøj, der er typisk for deres erhverv eller lokalitet skal du ikke betragte som uniformering, kun når uniformen er centralt besluttet, og det er pålagt en gruppe personer at bære den, skal den tælle det med i din registrering.

Almindelig dresskode, der blandt andet kræver sort tøj til begravelse eller badebukser i svømmehallen gælder ikke, eller historiske uniformer, det skal være et aktuelt katalog, en status over dagens uniformering.

Med præcision og konsekvens skal du skabe et tidstypisk danskerbillede.




Susanna i Badet 1647 Olie på træ 76 x 91 cm af Rembrandt Harmenszoon van Rijn født 1606


SUSANNA I BADET
En parafrase

Susanna, en ung smuk kvinde går en dag ned for at bade i dammen i haven, hvor hun bor med sin rige man Joachim. Der bliver hun, da hun begynder at tage tøjet af, antastet af to ældre mænd, jødiske dommere, der først lægger an på hende, så forgriber sig på hende og Susanna råber om hjælp.

Men da råbene bliver hørt og hjælpen kommer, påstår de to gamle, at de overraskede Susanna, mens hun forlystede sig med en ung mand under et træ.

Susanne bliver ved en retssag dømt til døden ved stening, fordi man tror på de to gamles forklaring og ikke hendes. Men da sender Gud Sct.David til retten for at udspørge de gamle hver for sig, hvilket træ de unge elskende lå under, og da de ikke udpeger samme træ, bliver Susanna frifundet og de gamle liderlige jøder stenet.

Fortællingen fra Det Gamle Testamente er i utallige versioner i alle genrer blevet malet til alle tider.
Rembrandt malede det i 1947 på et tidspunkt, hvor der i hans husholdning, han var enkemand på 41 år, var to kvinder Geertge og Hendrickje, som han havde et godt øje til.
Geertge anlagde to år senere retsag mod ham for brudt ægteskabsløfte, men Henridrickje vidnede til fordel for Rembrandt og Geertge blev så dømt for falske anklager hvorefter Henridrickje kunne gifte sig med Rembrandt.

Som Rembrandt, skal du på baggrund af egne erfaringer og holdninger lave din helt personlige udgave af fortællingen om Sussanna, der bader. Aflevere et ophængningsklart værk i samme størrelse som Rembrandts maleri: 76 x 91 cm



BILLEDER MED GRIS
Et koncept

Det er noget griseri, dit svin, din møgso!
Der er ingen grænser for hvor nedladende vi er over for grisen, når vi skal rakke ned på et andet menneske, skælde ud eller håne.

Grisen, det sagsløse husdyr som danner rygrad i Dansk Landbrugsexport bliver sprogligt groft udnyttet, alle er enige om, hvad det er at svine sig til eller være en gammel gris.
Selvom der er flere svin i Danmark end der er mennesker, er det først når grisen kommer ud af ovnen som en lækker steg, den bliver accepteret og holdt af.

Du skal lave en serie billeder med gris. Accepter dens eksistens, giv den lov at være med. Gør dig gode venner med den og forsøg at holde af den.

Du skal ikke portrættere grisen, men lade den med sin tilstedeværelse kommentere et motiv, en person eller stemning.
Anbring grisen et velkendt sted og lav en dokumentarisk beretning eller tag den med i studiet og lad den deltage i en iscenesættelse.
Satire, eventyr eller propaganda. Forstyr vores vante forestillinger, vend op og ned på begreberne.

Og sæt dig spor i andre mennesker.



HJERTESPOR
En dagbog

I en personlig dagbog skal du hver dag i billeder fortælle, hvad du har på hjerte.
Fortæl hvad du oplever, hvem du møder, hvad du mener, fortæl hvordan du har det, om du er sur og opgivende eller levende og glad, betro dig i billeder til dagbogen.
Skitser, minder, beskeder, ingen billeder må være til andre end dig selv.

Billederne skal du fra dag til dag sætte ind i dagbogen, hver dag et nyt opslag.
Det gør ikke noget, du fortryder et billede, men du må aldrig gå tilbage og rette på en tidligere dags opsætning, tilføje eller fjerne noget, og du må ikke vente med at klistre dagens billeder ind i bogen.

Alle billeder skal komme fra hjertet, det skal ikke være gode billeder men vigtige.

Når du til gennemgang om 11 dage viser din dagbog frem skal du sætte noget over de billeder, der er så hemmelige, at de ikke tåler at blive vist frem.



DRENGE, MÆND OG BOLD
Dokumentarisk reportage

FCK er Danmarks bedste fodboldklub, F.C.København fører SAS-ligaen suverent.

F.C. Københavns andethold spiller i den landsdækkende 2.division, der er delt op i øst og vest.
Holdet består udelukkende af ungseniorspillere, der bliver suppleret op med spillere fra førsteholdstruppen. Cheftræner er xxxxxx.

Det går ikke andetholdet helt så godt som klubbens førstehold, de er placeret som nr. 13, og har, hvis de ikke tager sig sammen, en alvorlig risiko for at ryge ned i Danmarksserien.

1 Fremad Amager 12 10 1 1 31-10 31
2 FC Roskilde 12 8 2 2 21-13 26
3 Brøndby IF 2 12 7 2 3 32-15 23
4 Brønshøj 12 7 2 3 23-17 23
5 Greve 12 6 2 4 13-12 20
6 Skjold 12 4 5 3 18-16 17
7 Værløse 12 5 2 5 18-18 17
8 Stenløse 12 4 4 4 16-16 16
9 B93 12 4 3 5 18-20 15
10 Skovlunde 12 5 0 7 16-18 15
11 Slagelse 12 3 3 6 16-23 12
12 Søllerød-Vedbæk 11 4 0 7 16-26 12
13 FCK/KB 12 2 5 5 16-19 11
14 Holbæk 12 2 4 6 14-23 10
15 B1908 12 2 3 7 14-24 9
16 Glostrup IF 32 11 2 2 7 10-22 8


Du skal lave en dokumentarisk beretning om FCK’s andethold. En personlig fortælling om drenge, mænd og en bold.

Følg med til træning, til kamp, på søndag spiller de på hjemmebane mod Greve, og du skal fange stemningen før kampen, sammenholdet på banen og ærgrelsen bagefter, når de har tabt.
Hvis de taber, for de har ikke tabt en kamp siden de 9.september var i Holbæk og fik tildelt et nederlag på 3-0, fordi de havde benyttet en ulovlig spiller. Kampen sluttede uafgjort 3-3 men resultatet annulleret.

I eftermiddag 15:00 skal du tage med til træning på xxxxxx. xxxxxx venter dig og har lovet, at du må fotografere dog ikke i omklædningsrummet.



MUSIK OG MENNESKER
En dokumentarisk beretning

Odenses årlige festival for ny musik, Musikhøst, har gennem sin 23-årige eksistens opbygget et betydeligt renommé i dansk og internationalt musikliv.
Siden begyndelsen i 1985 har festivallen præsenteret nutidsmusik fra bl.a. USA, det tidligere USSR, England, Tyskland, Ungarn, Balkan, Finland, Polen, Litauen, de nordiske lande og Danmark.

Musikhøst 2007 finder sted i Odense i dagene 31. oktober – 3. november, fire tætpakkede festivaldage, som stiller skarpt på ny polsk musik og ny dansk musik spillet af fremragende solister og ensembler fra Polen, Frankrig, Litauen og Danmark.
Du skal lave en dokumentarisk reportage om Musikhøst 2007.
Fortæl i billeder om musikerne på scenen og backstage, om publikums oplevelse, om mennesker og musik. Levende engagerede billeder af den ny musik, Hvordan lyder den?

Forbered dig grundigt, tag stilling til lys og eksponeringstid, vær nærværende og giv dig god tid.

Onsdag 31. oktober
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 19:30 Åbningskoncert

Torsdag 1. november:
Vor Frue Kirke, kl. 19:30 Strygekvartet I
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 22.00 Koncertopera

Fredag d. 2. november:
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 15:30 Unge fokuskomponister I
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 17:00 Unge fokuskomponister II
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 19:30 Klaverduo
Jazzhus Dexter, kl. 22:00 Django Bates
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 21:30 Strygekvartet II

Lørdag d. 3. november
Sct. Hans Kirke, kl. 14:00 Copenhagen Saxophone Quartet
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 16:00 Unge fokuskomponister III
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 17:30 Unge fokuskomponister IV
Det Fynske Musikkonservatoriums koncertsal, kl. 20:00 Aukso Kammerorkester

Efter koncerten afholdes en officiel reception på DFM i samarbejde med Den Polske Ambassade

I dag 13:30 skal du komme til xxxxxx, xxxxxx venter dig og sammen aftaler I hvornår og hvordan fotograferingen skal foregå.



mb 29.9.2007