StudieLiv
Studiegruppen mødes hver onsdag 10:00-17:00 gennem hele kurset med Liv Carlé til fælles diskussioner og gruppearbejde.
Studiegruppens deltagere er de elever på andet og tredje semester, der ønsker at deltage.

5.-15.januar udstiller StudieLiv de afsluttende projekter i Galleri Krebsen, Studiestræde 17A, København.

Lærer Liv Carlé
Uncut
Kønspolitisk Navlestreng
Hjerteblod og Mit indre Barn
Terrorhappening
Køspolitisk Navlestreng
Afslutningsprojekter

Valdemar
Adama er født i Mali i 1945, har boet i Frankrig, han kom til Danmark for 25 år siden.
At få forståelse, for Adamas situation i- og forhold til, det danske samfund.
At skildre Adamas hverdag - de tænksomme øjeblikke med kosten - de slidte sko i gaderoben, alle de små ting.
At fortælle Adamas historie - måske med minder så som familiebilleder, en ting, eller.

Aia
Hvad kunne jeg godt tænke mig at fortælle om mine børn, som billeder i en bog, vil jeg overhovedet fortælle noget...
Undervejs mens jeg har  taget billeder slår det det mig hvor afmægtig jeg føler mig i forhold til at beskrive de fire børn, jeg kommer i tanke om et eventyr af HCA om en prins der drager ud for at finde paradisets have.
Han møder ..” en gammelagtig kone, høj og stærk som var hun et udklædt mandfolk, sad ved ilden og kastede det ene stykke brænde til efter det andet.”
Hun bor i Vindenes Hule og hendes sønner er de fire vinde. Hun er en hård madamme, for det er hun nødt til, hun holder dem i ave ved at komme dem i posen hvis de ikke opfører sig ordentligt. Det slog mig at jeg har det som om jeg forsøger at komme de fire vinde ned i en alt for lille pose, det har jeg sgu ikke videre held med, at tage billeder af de fire vinde er sgu meget umuligt, men igen jeg kan allerbedst li når jeg forsøger at gøre det umulige, min erfaring er at man bare skal give sig hen i videst mulig omfang, så flytter man sig et eller andet sted hen, eller hvad jeg prøver på at sige er: at forsøge at fastholde naturkræfterne kan man ligeså godt opgive, men man kan tage med på et vildt trip hvis man tør.
Så tilbage  til opgaveformuleringen: jeg kan ikke fortælle noget om mine børn, men jeg kan vise det de vælger at fortælle.
Eller: det er kun i eventyrene man kan proppe Zephyr og de andre i posen, jeg kan kun slippe fire vinde, alt i alt.
Jeg er osse begyndt at interviewe dem, det var min mellemste datter, der begyndte med at interviewe mig, det er faktisk ret fedt, så nu har jeg osse alle mulige optagelser… hold kæft omfanget af det her er uoverskueligt, lige nu i hvert fald, det ender vel med et eller andet, en mellemstation, tiden skal ha sin plads, det bliver et aldrig afsluttet projekt.

Line
Hvordan er det at være på koncerttourné i et band?
Hvordan er stemningen i bussen p vej til koncerten (on the road)?
Er der nogle bestemte gøremÂl udover at skulle give koncert? PR?
Hvordan er stemningen før og efter koncerten?


Hilde
Når ens faste holdepunkte i livet bliver til diffuse skygger i horisonten, oppdager en sig selv på nye måde.
At tage til København som ung kvinde og klare sig på egen hånd.
Ny som kvinde - ny som kunstner,og svært ved at have tro på sig selv i nogen av disse roller.
Det best kente miljø framine to tiår på denne klode er en lille landsby på den norske vestkyst med økologisk gård, dyr og vild natur.
Nu er ikke lenger familiegården familiens samlingssted,hver og en av oss lever sitt eget liv spredd for alle vinder.
En tid preget av splittelse og tunge afgjørelser.
Alligevel; mitt liv er her og nu - i en fremmed by,i et fremmed landskab i en verden på vej ind i det uvisse.
At være ensom i et kaos af menneske og kende naturen i form av regnskure eller blæst, og finde trygghed i sine egne ressurser.
Påsøgen efter en anden følelse end tomhed.

Vanna
Om modets uppdrag är att sälja drömmar och glamour, vad finns då att stoppa in som spelar enligt "rätta" regler, men ändå kritiserar?
Bilder som i första hand ser ut som "vanligt", men när man ser närmare och har gett de lite tanke dyker det upp flera lager, visa att det är mer komplext än vad man kanske tror.
Modefotografi är över lag slätstruket och ytligt.
Är det ett kriterium för mode?
Finns det något mer bakom den vackra fasaden?
Kan man göra modefotografi med "innehåll", dvs något som säger mer än bara vara fina snygga bilder av vackra ideal män och kvinnor?
Hur kan jag göra modebilden intressant?
- Intressera mig för modellen, vem är hon/han? Har personen något på hjärtat?
Kan vi samarbeta med vad jag vill säga?
- Miljön är viktig, var ska jag vara? Ute? Studio?
- Kan jag förnya, ge en ny insyns vinkel som tillför något till modevärlden?
Mode har länge/alltid tagit från konsten, hur mycket ska konsten ge mode utan att det blir pretentiöst?
Payback-time....
- Politiska bilder - utan att bli politiskt korrekt!!!
Visa en politisk kritik mot samhällets ideal, men inte allt på en gång.
Hellre fokusera på beteende-ideal (än utseende) som är ett ungt problem som jag tror har hämtat mycket hur modet.
Det största problem modefotografi har idag är att modellerna presenteras så passiviserat, vilket jag tror beror på att modellen inte ses som en person, utan just en barbie-påklädningsdocka att modellera med.
Samma blick, samma uttryck, samma budskap.
Jag vill införa aktivitet, styrka, fräckhet, stolthet. Blickar säger alltid mycket.
Det betyder också mycket för fotografiet att det görs livsstilar med ett märke istället för bara enkla kläder.
En livsstil berättas på ett annat sätt än bara en klassisk 5'e position ur balett, den tillför en historia genom inspiration från film och snapshot från vardagen.
Læs mere om Studiegruppe