E F T E R Å R S H O L D 2 0 0 2

INDIVIDUELLE OPGAVER
© Morten Bo 2002


Pernille Tranberg Moe

ENGELL
Portræt

Han har i 16 år været medlem af Folketinget. Han har i 9 år været minister - først forsvarsminister, så justitsminister. Han har i to år været en vellidt og respekteret formand for Det konservative Folkeparti. Han er stolt af at have gået på Sorø Akademi og have været soldat ved Livgarden.

EkstraBladet er en formiddagsavis, der ofte bliver beskyldt for at føre hetz mod sagesløse, være usaglig i sine angreb, bringe spekulative sex- og voldsartikler og være løgnagtig i sine overskrifter. Uanstændig og respektløs.

Du skal lave et portræt af EkstraBladets Chefredaktør Hans Engell.
Han er ikke længere medlem af Det konservative Folkeparti. Han er ikke længere medlem af Folketinget. Han bliver ikke længere nævnt som mulig kommende statsminister.

Idag styrer han avisen, der praler af at være både fræk og adfærdsvanskelig. En vi må finde os i for at undgå noget andet, der er værre.

Du skal lave et portræt af personen Hans Engell.
Finde og skildre de sider ved Hans Engell, der har gjort ham til noget særligt i nyere dansk historie.

Vi vil se den stolte student, den respektfulde soldat, den magtfulde justitsminister men også den provokerende journalist og den hensynsløse redaktør. Hvis han findes.

Du skal med dit portræt af Hans Engell berette om en usædvanlig karriere der satte markante spor.
I Det Konservative Folkeparti og på EkstraBladet. I folket og i historien.

I eftermiddag 17:30 skal du på XXXXXX spørge efter Hans Engell.
Han venter dig og er indstillet på at du i oktober måned skal arbejde seriøst fotografisk med personen Hans Engell. Følge ham på arbejde og/eller privat.

På mødet skal du give udtryk for dine ønsker og aftale det videre forløb.

Jeg har lovet at dine optagelser kun er til skolebrug.
Jon E. Nyholm

BALI/DANMARK
Koncept

Lav en serie dobbeltbilleder der hver består af et billede fra Bali og et tilsvarende billede fra Danmark.

De to billeder kan enten vise forskelle, modsætninger eller ligheder. Hvordan man bor, går klædt eller indretter sig. Hvordan man elsker, tror eller tænker.

Du kan focusere på vilkår og økonomi, på kultur og etik eller på natur og klima.

Den enkelte optagelse behøver ikke i sig selv være interessant, det er forskellen til eller ligheden med dobbeltgængeren fra den anden side af kloden, der skal kommunikeres.

Når vi ser billeder fra fjerne egne drager vi altid paralleller til det hjemlige, velkendte. Og drager konklusioner. Skaber vore egne fordomme.

Du skal med dine billeder erstatte vore fordomme med forståelse og indsigt. Pirre vores følelser og begreber. Manipulere os ud af vores gængse opfattelse og skubbe os ind i tvivlens land, hvor vi tvinges til at tage stilling.

Tag os med på en anderledes rejse til et fjernt land, hvor vi ikke bare er turister.
Marlene Sofia Kiær

DEJA-VU
Et billedessay

Opsøg steder du kom som barn og fortæl i et billedessay hvordan det er at vende tilbage.

Find ting eller tøj fra dengang frem og brug det i dine optagelser. Møbel med kjole. Trappe med fotografi. Dør med dukke.

Lad os digte med på din fortælling, opleve med dig. Hvordan er det at mindes?

Brug barndommens personer. Lad dem komme til syne og forsvinde som skikkelser og væsner, de er statister i dit mindespil.

Giv os løse ender, fragmenter af glemte drømme og forbudte lyster.

Vi skal ikke forstå og du skal ikke forklare. Du skal mindes og vi skal fantasere. Sandheden viser sig måske kun i glimt.

Dit essay skal ikke være billeder af fortidens minder, men nutidige billeder af at mindes.
Birgit Adelheid Suhr

RUNDT OM JERNBANECAFÉEN
dokumentar



Området mellem Reventlowsgade, Vesterbrogade, Colbjørnsensgade og Tietkensgade er kendt for sin brogede karakter.

I den ene ende er der græsbevoksede bunkers fra krigens tid, grafitti på muren og pushere, der sælger speed og ketogan.
I den anden ende, det fashionable Frescati, Den tyrkiske Ambassade og Jyske Banks vekselkontor.

Modsætninger mødes i et kvarter, der er knap en halv kilometer langt.

Og mellem disse yderpunkter findes hele verden.
China Town Kiosken, Hong Kong Grønt, et thailandsk og et afghansk marked og en dansk pølsevogn.

Arbejdernes Erhvervsrråd, Lejernes Landsorganisation og Maxim Pet Club med strip tease og go go girls.
Cykeludlejning, et hittegodskontor, Missionshotellet og natklubben Kakadu.

Velhaverlejligheder med messinghåndtag og udsigt til åben himmel og slumlejligheder med lokom på trappen og narkomaner i gadedøren.

Og midt i det hele et levn fra gamle dage: Jernbanekaféen hvor man kan få lokomotivolie for 23 kroner.
Grå Mus kalder man det nu om dage, men i Jernbanecaféen er man ikke med på moden.
Her er tiden er gået i stå.

Du skal gå på opdagelse i kvarteret, ringe på, blive lukket ind, fotografere og komme igen med billederne. Gøre folk i kvarteret fortrolige med at du fotograferer.

Få deres tillid og tag deres sjæl. Sjælfulde billeder af et broget kvarter.

Men husk: Det er kun dig selv, der bestemmer hvad der skal fotograferes.

XXXXXX i Jernbanecaféen har lovet at tage godt imod dig, når du dukker op.


Jakob Løfberg

UNGE I DANMARK
Dokumentar

Opsøg unge i Danmark og giv et billede af hvordan de er. Hvem de er, og hvad du synes.
Hvordan er vilkårene, og hvordan klarer de sig?

Du skal komme tæt på unge fra flere forskellige miljøer og fortælle os noget vi ikke vidste i forvejen. Om ambition og ideal, om solidaritet og egoisme, om etisk og politisk holdning. Om kultur.

Vis ungdomskulturen i billeder og giv din mening til kende.

Hvad mener du om Kenneth Kristensens udtalelser: “Det multietniske samfund er det nye årtusindes største trussel mod nationalstaten Danmark.”
Han er landsformand for Dansk Folkepartis Ungdom og på vej i Folketinget.

Eller hvad mener du om Palæstina Fredsvagterne? Unge, der tager til et af verdens brændpunkter for med personlig risiko at gøre opmærksom på deres politiske holdning og solidaritet.

Fredsvagterne og Kenneth Kristensen er den kommende generations politikere.

Fortæl om unge aktive, om fanatikere og medløbere. Dem, der står i kø og dem, der springer køen over.

Fortæl om de priviligerede og det tavse flertal. Og fortæl om kærlighed.

Dit syn på Danmarks Ungdom.

Imorgen aften 19:00 er der foredrag, video og lysbilleder af Palæstina Fredsvagter i XXXXXX. Om den nuværende situation i de to lande. Solidaritetsarbejde, forbud og mulige modtræk. Fri entre.
Anders Birch

KØBENHAVNS METRO
Dokumentar

Lav en personlig reportage om Københavns Metro.

Din opgave falder i tre dele:

- Byen under Metrobyggeriet, afspærringer, plankeværker. Fortæl hvordan det påvirker trafik og mennesker at der foregår et stort anlægsarbejde midt i byen.

- Indvielsen lørdag 19 oktober. Dronningen åbner Metroen på Kgs. Nytorv station efter som den første at have kørt en tur under jorden. Ved alle stationerne er der festivitas og underholdning.

- Metroen som borgernes nye trafikmiddel. Hvordan fungerer det? Fortæl om tog og stationer og folks reaktioner.

Det er vigtigt at du ikke kun observerer, men også giver din personlige holdning til kende. At du ikke er nøgtern beskrivende men også skaber en stemning som udtrykker din holdning.
Er du imponeret eller kritisk?

Pressekoordinator XXXXXX vil give dig presseadgangskort til indvielsen og XXXXXX lovet at vise dig rundt på Kgs. Nytorv Station en times tid hvis du får brug for at tage billeder af stationen og banen inden den tages i brug.
Ingrid Stensen

SKANDINAVISK TRIO
En billedsang

Anne Linnet skrev i 1989 sangen Tusind Stykker og året efter indspillede Björn Afzelius sangen med svensk tekst. (4:36)
Du skal sætte musikken i billeder.

Find den særlige melankolske tone, som findes i både tekst og musik. Oprigtig, inderlig og fuld af erkendelse. Som et fjernt råb om hjælp. Eller bøn om tillid.

Når ordene er mismodige, troen mangler og hjertet knust, så åbner musikken sig på klem og giver plads til at håbet kommer tilbage. Tonerne giver os lov at tro, at drømmene kan vende tilbage.

Du skal spille med i trioen.
Sætte ind, hvor tonerne slipper og fortætte hvor teksten giver op.

Alvoren, tankerne om sandhed og løgn skal du tage højtideligt som musikken gør det. Om at kende sig selv når angsten kommer
Du skal ikke vise hvad teksten siger, men hvad den betyder. For dig.

Dansk komponeret sang, sunget af en svensker og sat i billeder af en nordmand.

Billederne skal optages på dias og vises til musikken på to projektorer med overblænding.
Joen Petersen Vedel

ORDBILLEDSPROG
Et billeddigt



Billedet, Spreekworden er malet af Hollænderen Pieter Bruegel i 1559.

Fabulerende viser det iscenesættelser af tidens ordspog.
På afstand er maleriet et mylder af dagligdag, tæt på den ene eventyrlige fortælling efter den anden.

Det er så op til publikum at omsætte anekdoterne til kendte ordsprog. At finde sin favorit-leveregel.

Adskillige af ordsprogene lever sikkert endnu: Den der graver en grav.... mens andre er gået til i de forløbne 450 år.

Du skal lave et nutidigt værk med nutidige ordsprog eller leveregler. Floskler eller slang.
Skældsord eller øgenavne. Eller andre sproglige udtryk.

Sæt sproget i billeder og lad os gå på jagt efter vores favorit.

Dit billede eller billedserie skal på samme måde som Pieter Bruegels maleri være rigt på detaljer, fuldt af overraskelser og tilgængeligt for den brede befolkning.

Og så skal dit sprogværk som Bruegels billede være både være opremsning af anekdoter og en betagende helhed.

Om du arbejder med saks og klister, i Photoshop eller former værket som en tegneserie er helt dit eget valg.
Nan Na Hvass

FORRÅDNELSENS BILLEDE
Et billeddigt

fordi det er oktober
og aftenen har indhentet
vinden og fuglenes skygger
som vinden fejer gennem de
døde frugtbunker opsøgende
forrådnelsens billede

Henrik Nordbrandt skrev sit digt i 1966 og det udkom første gang i hans debutsamling Digte fra 1966

Du skal sætte digtet i billeder.

Leg med på hans tanker om naturen som billedmager og tilføj din egen mening om vind, skygger og forrådnelse. Og deres betydning.

Dine billeder skal som digtet være konkret i fremtoningen, enkel i fortællingen og stor i tanken.

Du skal ikke illustrere eller visualisere, men lade dig rive med af stemningen, forholde dig til tankerne og give din personlige opfattelse i billeder.

Om tiden og årstiden.
Ulla Maria Aude

HUNDE
dokumentar

Dagbladet XXXXXX forbereder et temanummer om dyr og beder dig i den kommende måned fotografere hunde.

Bladet skal bruge billeder fra hundeklipper, hundetræning, hundeudstilling. Billeder af førerhunde, politihunde, skødehunde og vagthunde.

Politikens arkiv bugner af hundebilleder, men de er uden undtagelse alle ligegyldige, temperamentsløse og kedsommelige. Ubrugelige.

Du skal tage billeder med engagement og entusiasme. Glæde, vrede eller stor interesse skal stråle ud af hvert billede, ingen afbildninger. Ingen forudsigelighed.

Læseren skal overraskes. Det oplagte billede erstattes af det oplevede. Læseren skal følge dig rundt i hundeverdenen og mærke dit åndedrag tæt på. Se med dine øjne.

Ikke hvordan en hund ser ud, men hvordan du har det med hunde.
Filip R. Madsen

SARDIN OG SPINAT
Et billeddigt

Jens August Schade blev kaldt den lyse digter fordi han med sine tekster altid efterlod læseren i godt humør. Men lige under den gemytlige og lune overflade findes i digtene en stor og skarp satire.

Hans digtsamling Sjov i Danmark fra 1928 var et satirisk værk om den lille almindelige mand.

I digtet Odysséen er Sjov ude at køre i tog:


Man ser et lille Futtog blandt Stikkelsbær og Ribs,
- nu rejser Sjov igennem Danmarks Rige!
Han famler i sin Lomme - er Billetten nu i Orden?
For i Kupeen er en dejlig Pige.

Hun tar sit Sytøj frem - og saa en Appelsin,
ved Rødkærsbro en lille rød Tomat
og saa en Flaske Hvidtøl - ved Langaa en Sardin
og saa en lille Krukke med Spinat.

Paa Vejen imod Aarhus, hvor Toget siger Hop -
dèr lukker hun en lille Daase op
med Kærlighedens Omhu og Elskovs Appetit -
og spiser sig en Bøf med Aquavit.

De stærke Krydderspiser forhøjer Sult og Tørst,
ved Skanderborg tar hun Sardinen først -
og saa en Flaske Hvidtøl, og saa en rød Tomat
og saa en lille Krukke med Spinat.

De søde vaade Læber tar nu en Margarit
imellem Tænderne og siger: Tit!
Nu skal jeg kysse Kæresten, og vi skal ha det rart -
Farvel - for jeg skal af i Middelfart.

- Da sank den lille Sjov tilbage med et Suk,
paa Turen sagde han ikke mer et Muk.
- Det regnede og blæste, da han med Stok og Navn
stod i det kolossale København.

Du skal udarbejde en filmisk, fotografisk serie på baggrund af digtet.
En billedfortælling med samme stemning og samme satire. En gendigtning i billeder.

Du skal med digtet som manuskript udarbejde en synopsis. Du skal caste modeller, researche locations og lave optagelser.

Og så skal du ellers give os en enkelt, konkret og kærlig fortælling der efterlader os med samme skæve smil som når vi læser den lyse digter.
Peter Kragballe

CATCHYS VERDEN
Udsmykning

Reklamebureauet Catchy & Catchy A/S har til ophængning i foyeen i deres nyindrettede lokaler valgt at lade en billedkunstner udføre fire store fotografiske værker.

Billederne skal være af høj kunstnerisk kvalitet. Hver for sig markante, spændende og dristige, sammen en helhed. Ingen, der går gennem foyeen eller sidder og venter skal være i tvivl om, at der er tale om en enkelt kunstners helt personlige værk.

Firmaets profil er særpræg, nytænkning, fantasi og kreativitet og den skal også præge dine billeder. De skal være noget helt andet, end man forventer.

Overalt i gadebilledet møder vi reklamen. Vi er ved at drukne i visuelle signaler. Slogans, varemærker, headlines. Lysavis og plakater, billboards og streamers.
Løfter og tilbud.

Bogstaver og billeder der hver især gør alt for at gøre opmærksom på sig selv og slet ikke bekymrer sig om budskabet ved siden af. Eller over eller under. Eller folk, der går forbi.

Men det skal du.
Du skal hente dine motiver i Catchy & Catchy’s verden. Marketing, commercials, communication.

Du skal se utilsigtede sammenhænge og meningsløse brudstykker. Fange skønheden på trods af det selvpromoverende, bruge grimhed estetisk og fylde ny mening i de tomme løfter.

Billederne skal afleveres i light-light kopier 70x100 cm

Du har frie hænder til at forholde dig kritisk til reklame og commerciel virksomhed. Billederne må godt stille spørgsmål.
Signe Groot Terkelsen

FLIRT ELLER CHIKANE
Dokumentar

Kvinden som sexobjekt er til debat for tiden og du skal give dit bidrag til debatten.

Politikere foreslår at vi, som svenskerne, gør det forbudt at købe sexydelser. At vi kriminaliserer manden, der opsøger en prostitueret og ikke hende, der leverer varen.

Når pornografien viser sig på nattens sendeflade lyder der voldsomme protester. Frygten for hvad man kan risikere at skulle overvære til aftenkaffen er stor og uviljen mod porno på skærmen vokser.

Du kan vælge at interessere dig for et enkelt hjørne af problemstillingen: Hvor langt må mænd gå i deres jagt på kvinder og tilfredsstillelse. Hvornår bliver en tilnærmelse til sexchikane?

Eller du kan focusere på kvindens tolerance og selvrespekt. Hvor langt skal en kvinde gå, før hun siger fra? Og hvad er det, der lokker hende, eller holder hende fast?

Din personlige interesse og holdning skal styre dit valg.

Du kan opsøge steder hvor kvinder bliver betragtet som sexobjekter. Eller du kan fokusere på forhold, hvor kvinden som sexsymbol har afgørende betydning.

Du skal fremlægge væsentlige iagttagelser, men du skal ikke være objektiv. Det er din personlige holdning, der er interessant.

Opsøg steder vi ikke kommer og giv os billeder vi har brug for. Vi vil oplyses.

Debattere og tage stilling.

I morgen tirsdag 2. oktober åbner i KB-Hallen en sexmesse hvor du har rige muligheder for at studere adfærd og optræden, porno, typer og genrer, artikler og handel.

XXXXXX, messens arrangør har givet dig tiladelse til at fotografere ved de 108 shows, der vil foregå på messen, som har åbent til og med 6. oktober. Fotografer med pressekort har gratis adgang.
Kalle Sanner

KØRESTOLSRACE
Dokumentar

Du skal skildre hverdagen for fysisk handicappede. Mennesker, der i sind og tanke er som alle andre, men som ikke kan gå, se, høre eller bevæge sig.

Beskriv hvordan de klarer sig i det daglige og hvordan de behandles.
Fortæl om problemerne, men især hvordan de overvinder dem.

Vi ser dem på afstand, de handicappede, vi hører om dem, men vi vil gerne lære dem at kende.
Se den blinde når han smider brillerne eller spastikeren på vej i seng. Hvordan lever de med deres handicap?

Du kan vælge at koncentrere dig om en enkelt person du følger gennem længere tid, du kan skildre et bestemt handicap gennem flere forskellige personer eller du kan opsøge personer med forskellige handicap for at give et samlet billede af en minoritet.

Din dokumentariske beretning kan være indigneret, anklagende, den kan være medlidende, medfølende, men den kan også være positiv og opløftende. Vise hvordan mennesket er istand til at tilpasse sig.

Det er vigtigt at du hele tiden forholder dig til det du oplever og har en mening om det du ser. For din beretning om de handicappede skal først og fremmest være en personlig beretning.

Søndag 13. oktober 9:45 er der kørestolsrace i XXXXXX
Mette Mærsk

SCENEN ER SAT
Et filmessay

I filmen Casablanca står en kvinde spillet af Ingrid Bergman mellem to mænd: den hun elsker og den der giver hende tryghed.

Du skal lave din egen version af fortællingen mellem de to klip (dobbeltklik billederne for at se klippene (4.8 og 1.7 Mb)):

- Scenen hvor Rick bebrejder Sam at han spiller “As times go by” for derefter at opdage sin ulykkelige kærlighed, Ilsa blandt publikum sammen med sin kedsommelige mand.

- Scenen i lufthavnen hvor Rick tager afsked med Ilsa efter at have givet sin flybillet til den kedsommelige. “Some day You’ll understand”

Din gendigtning skal være ligeså følelsesladet, generøs, storsindet, hjerteknusende, tårevædet, heltemodig og uimodståelig som filmen.

Din billedfortælling starter i restauranten og slutter i lufthavnen, men mellem de to billeder er du frit stillet med hensyn til handling, men ikke følelser og udfald.

Valget mellem fornuft og elskov er et evigt dilemma og Casablanca er blevet en klassiker fordi den kommunikerer et enkelt utvetydigt budskab. Den holder ikke igen på hverken drama eller spænding.

Sådan skal dit essay også være: Enkelt, fascinerende og medrivende.


Johanne Stryhn Felding

JULEMÆRKEHJEM
Dokumentar

Børn med adfærdsproblemer, ofte overvægtige børn, der er blevet mobbet i skolen har mulighed for at komme på et af de fire julemærkehjem der findes i Danmark.

På Julemærkehjemmet XXXXXX er der plads til XX børn i alderen 7 til 14 år.

Du skal lave en reportage om institutionen.

Giv en sober skildring af børnenes hverdag. Hvordan de har det, hvad de oplever. Og hvad de drømmer.

Forsøg i dine billeder at komme tæt på børnene, opnå tillid og fortrolighed. Dine billeder må ikke blive et ydre glansbillede, men heller ikke respektløs udlevering.

Du skal med diskretion og opmærksomhed vise dagligdags situationer. Pligt, fornøjelse eller krise med taktfuldhed og forståelse. Indsigt og nysgerrighed.

Vi skal ikke holdes ude, når problemerne melder sig. Men du skal heller ikke miste din værdighed.

I morgen tirsdag 1.10. 9:00 skal du møde på Julemærkehjemmet XXXXXX og spørge efter forstander XXXXXXX. Han vil så introducere dig på afdelingen.
Alette Schei Rørvik

VÅRKVELD
Et billeddigt

VÅRKVELD I MARS av Inger Hagerup:

Rør ikke ved mitt hjerte i dag
Våren har gjort det alt.
Bølger av gammelt nederlag
kysser det hardt og salt.

Bølger av nederlag og savn.
- Trodde jeg det var borte?
Si ikke noe. Nevn ikke navn.
Våren har nettopp gjort det.

Noe har våknet. Det svir av sig selv
verre enn sult og tørst.
Rør ikke ved mitt hjerte i kveld.
Våren har vært her først.

Du skal sætte digtet i billeder. Vi skal i dine billeder få samme fornemmelse af sviende kærlighed, fortrydelse og længsel. Og ønske om at glemme.

Du skal genskabe digtets intense beskrivelse af smertefulde følelser. Af tvivl og skam. Og håbløshed. Og du skal vise os kærligheden som venter og våren som får dig til at glemme.
Anika Lori

HOUSTON&LORI
En billedsang

Whitney Houston indspillede i 1987 sangen: Where You Are, og du skal sætte musikken i billeder.

Lad dig rive med af stemningen, bliv ført og forført. Og lad musikken være svar på dine billeder.

Lyd og billed skal følges ad, gå forbi hinanden, lege skjul og mødes igen. Fang de drilagtige toner, lad billederne få rytmen til skifte.

Musik og billeder skal være en helhed, en musikalsk billeddans. En anderledes musikvideo.

Faste billeder, videoklip eller begge dele skal du redigere til musikken på computer og aflevere en færdig CD på 4:11

Houston og Lori 1987/2002
Asa Baldursdòttir

COPENHAGEN BY NIGHT
Et billedessay

Gå på opdagelse i København om natten og fortæl i billeder hvad du fascineres af.

Du kan vælge at tage mennesketomme gader med stativ og lang lukkertid eller tætte kulørte snapshots med blitz.

Du kan tage på diskotek og knipse mens du danser, eller du kan tage til toppen af SAS Radisson Hotel og fotografere udsigten fra Panorama-lounge.

Dit billedassay om byen skal være en personlig beretning.
Vi skal fornemme dit forhold til nat, mennesker, fremmede steder og byen. Er du ængstelig eller frygtløs?

Er du opsøgende, nysgerrig eller tilbagetrukket og sky? Vi vil lære dig nærmere at kende gennem dine billeder. Af byen og af dig.

11. oktober er der Kulturnat i København og hele byen syder af arrangementer, underholdning, folk på gaden og åbne døre. Benyt dig af muligheden for at fotografere det specielle.

Den nat har ingen hæmninger.
Benjamin Kürstein

HJEMLØSE
Dokumentar

Du skal opsøge hjemløse i København og berette i billeder om deres skæbne.

Vi møder dem i gadebilledet, men vi lærer dem aldrig at kende. Vi har en klar forestilling om hvordan de ser ud, men vi ved ikke hvad de tænker.

Du skal i billeder komme ind bag facaden, den slagfærdige overflade eller afvisende facon. Hvor kommer de fra, hvad rummer de?

Det er svært at forestille sig hvordan det er at leve uden et hjem. Ikke at have nogen nøgle. Ikke at have noget sted.

Hvordan er det ikke at vide hvor man skal sove om natten eller at vågne hver morgen i en ny trappeopgang og begive sig ud i dagen med alt hvad man ejer? Er det fængsel eller frihed?

Du skal sætte dig i de hjemløses sted og fortælle hvordan de har det.
Eva Marie Rødbro

FLYGTNINGE UNDER JORDEN
Dokumentar

Når en flygtning ikke får asyl men i stedet bliver udvist, vælger nogle at skjule sig for politiet og håbe på bedre tider og fornyet behandling af deres sag. De går under jorden.

Deres situation er desperat, udsigten katastrofal og dagligdagen fyldt med frygt og håbløshed.

Du skal i billeder fortælle os om disse flygtninge. Om deres situation, tilstand og tanker.

Du skal fortælle om indsatsen der gøres fra venner og hjælpere, der løber en stor risiko ved at hjælpe de udviste.

Giv os din personlige opfattelse af hvordan det er at leve skjult, truet af udvisning. Og gør det utvetydigt klart, hvor du står politisk.

Du skal snarest muligt ringe til XXXXXX. Han er din kontaktperson i organisationen Flytninge Under Jorden og vil vise dig vej.

Jeg har lovet at du respekterer Komitéens krav og henstillinger og giver dem et eksemplar af din serie til brug i deres oplysningsarbejde.
Jesper Brantefors

FOBI
Fotografiske fabler

Agorafobi er angsten for at færdes udenfor eget hjem, klaustrofobi er angsten for lukkede rum.

Mange mennesker har en fobi, en overdrevet angst for edderkopper, fugle, højder eller åbne pladser.

Lars von Trier, berømt dansk filminstruktør kører aldrig med elevator, tager sjældent toget og snupper to valium når han skal være i stue med andre end sine nærmeste. Men hvor fobi altid tidligere var noget man forsøgte at skjule så har han valgt at tale åbent om sin.

Du skal i fire iscenesatte optagelser fabulere over forskellige fobier. Hvert billede sin fobi.

Billederne skal ikke være oplysning, men eventyr. Ikke nøgterne og skånsomme, men groteske og iøjnefaldende. Fabulerende.

Med rekvisitter, personer og locations skal du skabe fire fobi-verdener hvor vi kan skimte det umenneskelige og glemme det normale.

Rædselsscener eller absurd teater, personlige billeder af angst.
Jonathan Grevsen

FORFØRENDE FOTOGRAF
Et nøgenstudie

Du skal fotografere den nøgne kvinde og fortælle hvad du synes.

Undersøg hendes hud, former, linjer, gå på opdagelse i hendes øjne, bryst og skød og tag os andre med på rejsen. Du skal studere, men du skal også lege. Med håret, fingrene og ørerne.

Billederne skal være nærgående, intime. Vise fornemmelser og stemninger, lyst og karakter.

Med modeller, rekvisitter, lys og locations skal du skabe stemning og udtryk. Sværmerisk forelskelse, erotisk eventyr eller bare et nysgerrigt møde.

Vi vil forføres. Vi vil lokkes af din fortælling og tændes af din lyst. Til at fortælle.
Mette Kaj

FINGERTOUCH
En parafrase



Michelangelo udsmykkede fra 1508-12 loftet i det Sixtinske Kapel i Vatikanet, og hans motiv af Vorherre, der giver liv til mennesket i skikkelse af Adam har været et hit lige siden.

Du skal lave en parafrase over mødet mellem den hvidhårede pensionist og den muskuløse yngling. Parodi, karrikatur eller bare lunefuld gendigtning.

Du skal bruge det enkle motiv som E.T. i en årrække gjorde til en landeplage og som Levis har gjort til varemærke for deres cowboybukser: Finger ved finger. Det er smukt, enkelt og misbrugt.

Men er det også slidt op?

Du kan vælge satire, ironi eller komik. Du kan forhåne og latterliggøre eller gøre nar med et smil.
Vi skal more os, men vi skal også blive klogere.

Giv i billeder din personlige opfattelse til kende i en nutidig gendigtning af Michelangelos verdensberømte livgivende berøring.


Rasmus Rasmussen

PLUDSELIGHED OG FORBIFART
En collage

Lav en collage i størrelsen 52x72 cm bestående af tætsiddende 9x13 farvekopier i bredformat. Otte over hinanden og fire ved siden af hinanden. Monteret på pap uden mellemrum.

Billederne er hastige, umiddelbare, skæve og pludselige som taget af en dokumentarist, billedkunstner, der løber. Farver, former, figurer, hvad blikket fanger og filmen holder fast.

Det maleriske og musikalske er vigtigere end indsigt og fordybelse. Rytmen og farvesammensætningen vigtigere end motivets personer og steder.

Tag på tur med fingeren på aftrækkeren og du vil hurtigt opdage hvorfor tætte billeder er bedre end totaler. Hvorfor tomme pausebilleder ikke kan undværes og hvorfor de uskarpe for det meste er ubrugelige.

En fotografisk, musikalsk mosaik af pludselighed.

På søndag 6.oktober 11:00 starter 19.000 mennesker en løbetur rundt i Dyrehaven. Det er det årlige Eremitageløb, 13 km ad Dyrehavens veje og stier.

Myldrende mennesker ved start og mål, deltagere og tilskuere. To gange passeres Eremitageslottet.
Du bliver tilmeldt ved at udfylde en kupon i BT.
Trine Chrzan Olsen

MARMORKIRKEN PÅ HOVEDET
Postkort

Danmarks Turistråds bestyrelse har på et møde besluttet at udgive en serie anderledes postkort om København.

De er dødtrætte af altid at se Den lille Havfrue på den samme ligegyldige, upersonlige måde.

De har bunker af billeder fra Marmorkirken og Amalienborg og Nyboder som alle ligner hinanden i deres karakterløse afbildning og de har derfor valgt at give en ung talentfuld billedkunstner frie hænder til at skabe en serie anderledes og helt personlige postkort.

Postkort som ikke blot fortæller at København er en seværdig by med masser af attraktive seværdigheder, men også at den har en sjæl.

Du har fået denne opgave som, hvis den ikke var fiktiv, ville blive honoreret med 5.000.- for hvert af de otte motiver.

Det er tanken at sælge de otte forskellige postkort i et samlet sæt til de turister, der ønsker et anderledes minde om deres kortvarige besøg i København.

Bestyrelsen ser gerne at de gængse seværdigheder: H.C.Andersen på Rådhuspladsen, Gefionspringvandet, Den lille Havfrue, Marmorkirken, Vagtparaden, Rosenborg, Rundetårn og Zoologisk Have bliver motiver, men det er ingen betingelse.

Billederne skal trykkes i 4-farve i formatet 10x15 cm, men du skal aflevere originaler til reproduktion i mindst 20x30 cm.
Kim Westerstrøm

FINDES OG FÆRDES
En dagbog

Hver dag i oktober måned skal du om morgenen så snart du er vågnet tage et billede af dig selv.
Et billede af dit ansigt, inden du har gnedet søvnen af øjnene.

Du må ikke arrangere eller komponere billedet, lad tilfældigheden om det. Det skal være et dokument og ikke et værk. Det skal ikke vise hvordan du har det, men alene at du findes. Denne morgen.

Du skal hver dag i oktober måned i løbet af dagen og aftenen få en tilfældig fremmed til at tage et billede af dig.
Du må ikke blande dig i hvordan billedet tages og du må godt stille dig an, som man gør, når man beder en anden tage et billede af sig selv.

Billedet skal ikke vise stemning eller følelse men skal alene dokumentere, at du færdes. Denne dag.

Du skal hver dag i oktober måned føre dagbog.
Hver dag sit opslag.

På hvert opslag skal der være selvportrættet fra om morgenen og den fremmedes billede.

Og så skal der være endnu et billede efter eget valg.
En stemning, et møde, depression eller tvivl. Et flot billede eller et hemmeligt. Tilfældigt eller arrangeret.

Du kan opsøge personer eller steder, for at tage billedet eller du kan fotografere dem du alligevel er sammen med eller hvor du alligevel befinder sig.

Ud over de tre billeder kan du, hvis du har lyst skrive kort om hvordan du har det eller hvad du har oplevet eller tænkt. Eller set.

Dagbogen er ikke til andre end dig selv. Hvis du føler ubehag ved at skulle vise bestemte billeder eller opslag, så dæk dem til når du viser dagbogen frem.