F O R Å R S H O L D 2 0 0 1

mandag 2. april 10:00 opgaven stilles
mandag 9. april 10:00-12:00 fremlægning af ugens arbejde, prøvebilleder og kontaktkopier
torsdag 19. april 13:00-17:00 og fredag 20. april 10:00-17:00 gennemgang


BARNET I DEN VOKSNE
DET VOKSNE BARN


Lav et billedessay om voksenrollen.

Når mennesker bliver voksne tager de den voksnes rolle på sig, gør alt for at skjule de barnlige sider og ligne en rigtig voksen. De barnlige lyster bliver gemt og glemt, får kun lov at vise sig, når hæmningerne i en brandert er smidt overbord.

Hvordan ser de ud, disse lyster. Lad os få barnet i den voksne ud af skabet, frem i lyset, så vi kan forholde os til problemet, debatere og handle. Er det godt, at barnlige lyster bliver spærret inde, eller skal voksne generelt lege lidt mere?

Nogle voksne er åbne omkring deres barnlighed. Voksne, der har lyst til at gå med ble og offentligt har erkendt deres særegne lyst, mænd, der med glæde viser modeljernbanen i kælderen frem. Men for det meste er voksne ikke stolte af deres barnlighed. Skjuler den, lyver om dens betydning og bliver flov, når den afsløres.

Når voksne skal rose deres børn, roser de dem altid for at være voksne.
De får ros for at være fornuftige, ansvarligsfulde, dygtige, helst skal de opføre sig som om de var et par år ældre end de er.
Gennem hele barndommen gør børn al hvad de kan for at vise, at de er ældre end deres alder. Voksenrollen er idealet, at være stor er ros, at være lille er skæld-ud.
Ikke underligt at børnene også efter at de er blevet voksne gerne vil være store. Tage voksenrollen på sig og undertrykke det barnlige.

Børn har en naturlig lyst til at øve sig i voksenrollen. De leger og spiller, opøver færdigheder, de har brug for som voksne. Og de øver sig i samarbejde, magtbalance, rangfølge. Og sex.
Pigerne sminker sig, drengene tager en rå mandig mine på, børnene flirter med sexualitet længe før de er kønsmodne.
Børns voksenrolle på det sexuelle område er tidens hotteste debat. Kan en otte-årig pige være ansvarlig for sin flirt med en 30-årig mand?

Du kan vælge en dokumentarisk løsning, at opsøge og skildre et miljø, hvor netop voksenrollen har en særlig betydning eller du kan arbejde med iscenesættelse, vælge lokalitet, modeller og rekvisitter og arrangere et tableau, der sætter focus på voksenrolle eller barnlighed.

Men du kan også arbejde konceptuelt, skabe idébilleder.
Lægge en strategi, bestemme et billedmønster, der giver mulighed for at sammenligne, konkludere og drage erfaring. Optagelserne skal laves med præsicion og konsekvens og billederne have karakter af statistik eller undersøgelse. Hver for sig måske uinteressante og maskinelle, men som helhed et levende og kreativt debatindlæg.

Dine billeder skal ikke besvare spørgsmål, de skal ikke give anvisning på en løsning.
Billederne skal selv stille spørgsmål. At vise nysgerrig uvidenhed er også at give udtryk for en holdning.

Find en oplevelse, der berører emnet og skab en fortælling der berører os andre.

Afsløringen af en voksens hemmelighed, komik om forældres ambitioner eller stille, respektfuldt epos om det ansvarsfulde barn.


31/3/2001mb