E F T E R Å R S H O L D 2 0 0 0


Individuelle opgaver

Klik på farvede titler for at se billederne.


Charlotte Hjorth-Rohde:
EN BILLEDSANG
I digtet “Angst” fra 1932 fortæller Tom Kristensen hvordan han bearbejder sin angst ved at forestille sig hærværk, rædsel og død.

Digtet blev trykt første gang i digtsamlingen “En Fribytters Ord”

Asiatisk i Vælde er Angsten.
Den er modnet med umodne Aar.
Og jeg føler det dagligt i Hjærtet,
som om Fastlande dagligt forgaar.

Men min Angst må forløses i Længsel
og i Syner af Rædsel og Nød.
Jeg har længtes mod Skibskatastrofer
og mod Hærværk og pludselig Død.

Jeg har længtes mod brændende Byer
og mod Menneskeracer på Flugt,
mod et Opbrud, som ramte Alverden,
og et Jordskælv, som kaldtes Guds Tugt.

Du skal sætte digtet i billeder.

Forestil dig, hvordan angsten ser ud, fortæl om den længsel og forløsning Tom Kristensen taler om.

Du er ikke bundet af forfatterens konkrete syner, men alene af hans holdning og digtets atmosfære.

Du skal i billederne understrege meningen med digtet. Solidarisk skal du give hans digt en visuel form, der er både nutidig og vedkommende.

Som en komponist med toner kan gøre et digt til en sang skal du med fotografi gøre digtet til et billedessay. En billedsang om en angst, du måske kender fra dig selv.

Aflever en serie på mindst 4 billeder


Thue Borgen Hasløv:
ENDNU EN GENFØDSEL
I slutningen af det 15. århundrede, for enden af den mørke Middelalderen, skabte Botticelli i Italien sit værk: “Venus’ Fødsel”.

Billedet kom til at introducere den nye, lyse tid: Genfødslen. Renaîssancen. Det klassiske, rene, uskyldige som siden oldtiden havde været glemt eller undertrykt blev igen god tone.

I skikkelse af en lys, nøgen kvinde i en muslingeskal fødes i billedet en hel ny kultur, som i de følgende århundreder kom til at ændre menneskers vaner, tænkemåde, udseende og moral.




Lav en parafrase over Botticellis billede.

Du skal genbruge de mest karakteristiske rekvisitter og personer i billedet og konfrontere dem med eller erstatte dem af tilsvarende ting og personer fra nutiden.

Vi skal i din parafrase kunne genkende Botticellis oprindelige tema, men idag, hvor de symboler, billedet gør brug af har en helt anden betydning, er dit billede ikke som Venus’ Fødsel billedet på den nye tid, men et billede af arven fra Renaissancen.

Hvor det oprindelige billede er opsigtsvækkende fremadrettet er dit billede opsigtsækkende bagudrettet. Et billede af vores kulturelle arv, civilisationens rødder. Renaissancen i os alle.

Resultatet må godt blive absurd, morsomt, afskyeligt eller overdrevet, men det må under ingen omstændigheder blive kedeligt.


Peder Thomas Pedersen:
MESSE I BILLEDER
I 1620 på grænsen mellem barok og renaîssance komponerede Mogens Pedersøn, som på det tidspunkt var vice-kapelmester ved Christian IV’s hofkapel en messe for fem stemmer, Missa Quinque Vocum.

En CD med denne messe indsunget af Ensemble Amaryllis fik i år en Grammy som bedste CD i sin genre.
Messen varer ialt knap 12 minutter. Første del, Kyrie, varer 2.53

Denne musik skal du sætte billeder til.

Du skal fremstille ca. 25 diapositiver og fremvise dem på to projektorer med overblænding mens musikken spiller.

I diapositiverne skal du prøve at matche Mogens Pedersøns komposition.

Ikke lydigt underlægge dig hans personlighed og tidstypiske, andægtige tone, men heller ikke skille dig ud som en uforenelig, kontrèr partner.

Du skal i billedsiden respektere Mogens Pedersøns intentioner, give plads til musikken, men du skal også fortælle om din egen holdning, din egen tid.

Du skal fange musikkens skønhed og storhed og gøre billedsiden til en ligeværdig del af det samlede værk.

Et harmonisk, helstøbt kunstværk, påbegyndt i det 17. århundrede af komponist Pedersøn færdiggjort i det 21. århundrede af dokumentarist, billedkunstner Pedersen


Marianne Bruun Vierø:
ROLIGE FANS
Verden over har fodboldfans deres helt egen kultur. Egen tradition, egen moral. Hooligans i England, Tifosi i Italien, hver nation har sine tilhængere.

Fodboldfans dyrker hjemlandets stjernespillere som guder og vil gøre alt for at kæmpe for dem, hjælpe i kampen mod fjenden.
Og fjendernes tilhængere. Når fodboldfans invaderer et stadion eller en by, er der altid ballade.
Men der er én undtagelse: De Danske Roligans.

Danske fans er i udlandet blevet rost for deres besindige optræden ved landsholdets kampe, og du skal give et portræt af bevægelsen.
Hvem er de? Hvordan er deres kultur? Hvorfor er de interesseret i netop fodbold? Hvordan har de det med hinanden? Hvordan er de som mennesker?

Stil dine egne spørgsmål og prøv i billeder at give nogle svar.
Brikker til en mosaik om en enestående bevægelse.

På lørdag, når Danmark spiller mod Irland vises kampen på storskærm i Roligans klubhus.

På næste onsdag, når Danmark spiller mod Bulgarien drager Roligans i optog til Parken et par timer før kampen.

I aften kl. 18.30 har du et møde med formanden for De Danske Roligans XXXX i klubhuset, XXXX, hvor du skal forelægge ham dine ønsker for, hvad du vil fotografere, hvornår.
Han ved, du skal fotografere i ti dage, måske følge enkelte fans hjemme og på arbejde, og han vil gerne hjælpe dig både som konsulent og som model.

En betingelse for fotografering er at du giver foreningen nogle af de bedste billeder

Aflever en serie på 6 billeder


Pia Marianne Jensen:
SUNDHED,SKØNHED OG VELVÆRE
Der er mange bud på, hvordan man opnår den største sundhed, mest energi, det bedste helbred.

Spis fedtfattigt, motioner og indtag anbefalet dosis af mineraler og vitaminer.
Går det skævt, vil man hos lægen kunne blive behandlet med medicin eller på hospitalet med kirugi.
Men der også en anden mulighed: Alternativ behandling.

XXXX har en klinik, hvor han i sin behandling af patienter bruger magnetisk vand, resonans med egen urin, Hulda Clarks Parasitkure, farveterapi og coloidal silver.

Du skal sætte dig ind i hans arbejde og danne dig en holdning til hans alternative behandling.
Er det pengene værd, eller er det fup og fidus?
Uanset hvad du mener, skal du formidle din holdning i billeder. Du skal ikke levere beviser, ikke afsløre eller bekræfte, men alene give udtryk for din personlige mening.

I eftermiddag 14.30 skal du møde XXXX på hans klinik XXXX og aftale, hvordan fotograferingen skal foregå. Han er indstillet på, at du skal fotografere ham i arbejdet med patienterne, såvidt det er muligt, men understreger, at der ikke er “noget særligt at se”.

Onsdag/torsdag vil han sætte en stand op på Messen “Sund Livsstil” i Forum. Messen er åbent for publikum fredag/lørdag og søndag

Under temaet Sundhed - Skønhed - Velvære vil 175 udstillere tilbyde behandlinger, kostsammensætninger og medlemsskab af helseforeninger.

Hvis du vælger at udvide dit område til generel alternativ behandling er du velkommen til det. Du kan arbejde dokumentarisk, konceptuelt eller med iscenesat fotografi, men du kan ikke vælge at være uden mening.

Udstillingen i Forum arrangeres af XXXX og du skal ved ingangen blot sige, at du efter aftale med XXXX har gratis adgang.

Aflever en serie på 6 billeder


Silla Herbst:
1200 GRADER CELSIUS
I stærke, stemningsfulde billeder skal du fortælle om dine oplevelser på et metalstøberi.

Er det lyset fra den flydende metal, når den hældes over i formene, der er mest spændende - eller gnisterne, der springer som fyrværkeri i mørket?
Eller er det arbejdernes alvorlige ansigter, sorte handsker og sikkerhedssko?

Du skal forsøge i billeder at fastholde stedets energi, fange de voldsomme modsætninger, dramatikken.
Frem for alt skal du vise oplevelse. Nysgerrig oplevelse.

Er det stilheden i en fjern, mørk krog med skrot, der er oplevel-sen, så er det den, du skal skildre.
Mennesker eller skrot, varme eller stilhed, du vælger selv, hvor rejsen skal gå hen.

I eftermiddag kl.15 skal du mødes med XXXX på XXXX og forelægge ham dine ønsker for hvornår og hvad du gerne vil fotografere.
Han ved at du skal arbejde med opgaven i to uger og er indstillet på at hjælpe dig.

Aflever en serie på 6 billeder


Anna Strand:
ARVEN FRA GREVINDE DANNER
Vores konge i midten af 1800-tallet, Frederik IV. levede sammen med en kvinde, som han ikke kunne blive gift med, fordi hun ikke var adelig. Hun hed Louise Rasmussen, men blev kaldt Grevinde Danner, fordi hun var fortaler for danske, jævne kvinder.

Hun byggede Grevinde Danner-Stiftelsen som idag er privat center for voldsramte kvinder.

I mange år var stedet fuldstændigt lukket for offentligheden, mænd havde ingen adgang.
Idag er det ikke helt så tillukket, men der er stadig - fornuftigt nok - en del restriktioner med hensyn til hvad, der må tages billeder af.

Du skal lave en reportage om Huset.
Hvad der foregår, hvordan der ser ud. Hvem der kommer der?
Du skal dokumentere, at det er et vigtigt, seriøst og uundværligt sted i dagens Danmark.

Skaf dig information fra medarbejdere og gæster og dan dig en mening om, hvad der har betydning, hvad der er vigtigt at give videre.

XXXX venter dig i eftermiddag 15.30.
Hun vil instruere dig i vilkårene for fotograferingen og sammen skal I aftale hvornår fotograferingen skal foregå.
Hun ved du skal arbejde med opgaven i 10 dage og forventer at se billeder undervejs.

Aflever en serie på 6 billeder


Katinka Bukh:
GLIMT AF SANDHED
Fortæl i et billeddigt om noget, du næsten har glemt.
Noget overset, forbigået, som får fornyet betydning i kraft af din fortælling.

En stemning, en drøm, et syn. Du oplevede det, men hæftede dig ikke ved betydningen. Du så det, men tænkte ikke nærmere over det. Du drømte det, men glemte det igen.

Først nu får synet, stemningen eller tonefaldet værdi, fordi det isoleret bliver hentet frem af erindringen, befriet for distraherende, ligegyldige detaljer og nøjeregnende akkuratesse.

I dit digt skal du i mættede billeder fortælle om at sanse.

Vi skal mærke vinden, føle glæden, høre gråden.
Du skal antyde, vi skal fornemme.

Brug det oversete, upåagtede, de næsten glemte minder til at fortælle om store følelser, om livets vigtige spørgsmål.

Glimt af sandhed.

Aflever en serie på mindst 4 billeder


Pelle Rink Jørgensen:
STATUSSYMBOLER
Når vi anskaffer os ting, er det fordi tingene har en funktion, vi har brug for.
Men det kan også være for at signalere et bestemt budskab. For at skabe os et image. For at blive kædet sammen med denne tings værdi eller evne, sjældenhed eller tilhørsforhold.
Tingen bliver andet og mere end funktion, den bliver et symbol på anseelse og rang. Et statussymbol

Du skal berette i billeder om danskeres statussymboler.
Ved hjælp af eksempler på forskellige mennesker og deres statussymboler skal du føre os på en guided tur rundt blandt typiske danskere.

Du kan vælge at interessere dig for materielle ting, hvidevarer og mærkevarer eller du kan vælge mere usynlige statussymboler: dannelse, sprog eller tro.

Du kan arbejde dokumentarisk, konceptuelt eller iscenesætte dine motiver. Du kan vælge den barske satire eller lunefulde ironi, det gravalvorlige afslørende dokument eller komiske, absurde teater.
Men du kan ikke lade være med at tage stilling.

Aflever en serie på mindst 4 billeder


Peter Bengtsen:
SVANEN I EVENTYRET
Med rekvisitter, modeller og forskellige locations skal du skabe tre fotografiske fabler.
Moderne fantasifulde eventyr, der ikke skal forstås, men kun opleves.
De gemmer ikke på en bestemt historie, der skal gættes, de er ikke gåder, der skal løses, de besvarer ingen stillede spørgsmål, men lokker os, leger med os, fører os på vildspor og griner ad os bagefter.

Dine eventyr skal - måske med absurd mystik eller tåbelige sammensætninger - karrikere virkeligheden, tage gas på de indforståede, de selvglade og korrekte.
Når vi ser dine billeder skal vi komme i tvivl, om vi nu er så kloge, som vi bildte os ind.

Billederne skal optages på tre forskellige locations, med forskellige modeller og forskellige rekvisitter, de må ikke umiddelbart hænge sammen, men må godt have fælles tema.

Billederne er selvstændige fotografiske fabler, der dog har det til fælles, at der forekommer en svane i dem alle tre. Eller en del af en svane.

Danmarks Nationalfugl Knopsvanen, der altid er blevet brugt og misbrugt i eventyr og fabler skal - i udstoppet udgave - med et eller andet sted i alle eventyrerne.

I aften kl. 20 skal du hente svanen. Den måler 1 meter i højden, 90 cm i længden og 50 cm i bredden, så du kan ikke transportere den på en cykel.
Tag den hjem på værelset, smid vennerne ud og lyt til hvad svanen kan fortælle.

Svanen står hos XXXX, hvor du skal aflevere den igen, når du er færdig med optagelserne.


Rasmus Rosenberg Hansen:
VISION, ELLER BARE EN BRO?
Hvad mener du om Øresundsbroen?
Om forbindelsen mellem to folk, der hidtil altid har kunnet kaste skylden for det, der gik galt over på den anden side af Sundet.

Er det godt at København nu myldrer med svenskere?
Er det godt, at Københavnerne kan tage på kunstudstilling i Malmø Kunsthal, når der ikke er noget at se i København?
Er det rimeligt at Københavns lokale TV-station TV-Lorry betragter det som en nyhed, at en svensk pensionist er slået ned i Malmø?

“Pilen” og “Scanlines” har klaget til EU over, at broafgiften for biler for nylig blev sat ned til det halve, hvem holder du med - flyvebådene, færgerne eller broen?

Vi vil gerne vide, hvordan du ser på forbindelsen mellem de to folk, om den kun er en skulpturel gigant eller den også varsler en ny tid.

Om det vigtigste er, at svenskerne kan få billig snaps, og vi kan handle om søndagen, eller om broen også rummer visionen om en ny kultur. En ny måde at være sammen på. Drømmen om en fælles Ørestad

Find dine motiver i Malmø og København, fra togvinduet, fra den trehjulede, foran spritbutikken i Havnegade eller på en rulletrappe i Åhlèns.
Placer dig steder, hvor der er størst sandsynelighed for at være heldig med tilfældigheden.

Tag billeder af det, du gerne vil fortælle, men lad være at tage alle de andre, for det er din personlige mening, der interesserer os.

Aflever en serie på 6 billeder


Mattias Cantzler:
ROBOTKUNST

Skab et værk bestående af mindst 64 lige store, mindre billeder på højformat monteret tæt sammen på plader, som en stor mosaik.
Et stort, spraglet kludetæppe. Et levende mønster med både gen-tagelsens rytme og tilfældighedens charme.

Tæt på er billederne dokumentation.
De forestiller alle den samme person og hvert enkelt billede er et bevis på, at denne person eksisterer.
Mattias Cantzler.

Du skal i de kommende 10 dage bede mindst 64 fremmede om at tage en enkelt billede hver af dig. Med dit kamera.

Inden du går igang med fotograferingen, skal du have fastlagt nogle ganske bestemte retningslinjer for hvordan fotograferingen skal foregå.
Regler, som du skal overholde.

Nogle afgørelser skal du selv træffe, andre skal du lade de fremmede træffe. Men de fleste afgørelser skal være bundet af regler-ne.

Du skal tage stilling til alle faser i fotograferingen og fordele kompetancen. Til dig selv, de fremmede og tilfældigheden.
Hvordan med skarpheden? Eller tid og blænde, hvem skal bestemme, hvad blænden skal stå på?
Enkelte hvide, overeksponerede billeder, hvor du bliver til en næsten usynlig lysende engel er måske ikke så dårligt?
Eller hvad med at lade tid og blænde være konstant uanset hvordan lyset er?

Hvilke fremmede skal opfordres til at tage et billede, er det alle dem med rødt halstørklæde på Kultorvet mellem klokken 14 og 16, eller træffer du valget på stedet - impulsivt - ud fra en kreativ helhedsvurdering? Det skal du tage stilling til.

Beskæring, skarphed, udsnit, baggrund - dit værk er fuldstændig afhængig af hvem, der har hvilken indflydelse. Når først du har uddelegeret ansvaret, laver værket sig selv.

Skabelsesprosessen ligger i idéen. Rendyrket konceptkunst.


Dagmar Atladóttir:
DEN SORTE FIRKANT
Da der i slutningen af forrige århundrede skulle skaffes plads til de mange arbejdere, der kom ind fra landet og fik job i byens hastigt voksende industri, byggede man tæt og højt på Nørrebro.
Ens 5-étages karréer med små lejligheder og lokum i gården.

Da kravet til flere boliger meldte sig, byggede man også i baggårdene. Anden, tredje og fjerde baggård. Alt for mange mennesker blev stuvet sammen på alt for lidt plads.
Midt i 30erne rev man - for at give lidt luft til kvarteret - en karré ned og anlagde Blågårds Plads.

I slutningen af 60erne var Indre Nørrebro blevet et slumkvarter, og da der var boligmangel besatte tidens slumstormere flere af ejendommene og satte dem i stand.
De indrettede legeplads for kvarterets børn, de stiftede en fodboldklub, der havde Blågårds Plads som bane, de anlagde haver, hvor der før var byggetomt.

Hver gang de havde indrettet, bygget eller anlagt noget i kvarteret blev det revet ned eller ødelagt af politi og bulldozere i forening.
Kun ét sted overlevede: Folkets Hus.
Siden starten af halvfjerdserne har der utallige gange været trusler fremme om at rive huset ned og bygge nyt istedet, men hver gang er det blevet forhindret i sidste øjeblik.
Folkets Hus er beboerstyret og en torn i øjet på politikerne.

Du skal med udgangspunkt i Folkets Hus, Folkets Park og Blågårds Plads lave en dokumentarisk skildring fra kvarteret mellem Griffenfeldtsgade, Nørrebrogade, Blågårdsgade og Åboulevarden: “Den Sorte Firkant”.

Hvem bor der idag? Er det igen blevet et slumkvarter? Spiller drenge og piger stadig fodbold på Blågårds Plads?
Besøg TV-Stop i Folkets Hus og Bio-manden i Blågårdsgade, som stadig sælger økologiske rødbeder, bjergkrystal og brune ris.
Kig ind i musiktemplet Stengade 30, mød op i Folkets Park, når der på lørdag er arbejdsweekend og giv en beskrivelse af stemningen idag.

For få år siden gik trafikken tværs gennem Den Sorte Firkant, idag er der lukket for biler. Bilosen slap man af med, men hvad kom istedet?
Det skal du fortælle.

Aflever en serie på mindst 6 billeder

mb